Na domácí frontě bylo pro prezidenta paradoxně daleko těšší být slyšen. Když příležitostně vyjádřil – třebas velice mírně – nějaký názor, který nebyl scela v souladu s názorem vlády pobouření poslanci a vládě nakloněné zdělovací prostředky mu nepříliš jemně připomínali, že zastává svou funkci díky blahovůli parlamentu, který může snadno změnit mínění. Ještě nepříjemnější byly pravidelné schůzky s premiérem po středečním zasedání vlády, které pokaždé začínaly premiérovím podrobným a dotčeným rozborem nejnovějšího prezidentova hříchu. V politickém žargonu se tomu říká „kartáč“ a Havel byl příliš zdvořilý, příliš málo konfrontační a nakonec i příliš sám o sobě pochybující než aby se kvůli sebenevinějšímu činu či výroku necítil alespoň trochu provinile. (Žantovský, M.: Havel) Opravte gramatické chyby a odlište je podle toho, do kterého typu pravopisu patří: - Pravopisu syntaktického se týkají chyby: - Pravopisu morfologického/tvaroslovného se týkají chyby: - Pravopisu lexikálního a slovotvorného se týkají jevy: Rozbor komunikační situace 1. O kom se v textu mluví? 2. O jaký žánr se jedná? Lexikální a slovotvorný rozbor 1. Vyhledejte v textu sousloví. 2. Vyhledejte v textu slangový výraz. 3. Vyhledejte v textu slova cizího původu. Uveďte jejich synonyma, případně vysvětlete jejich význam v uvedeném kontextu. 4. Zopakujte si kritéria třídění slovní zásoby. Která kritéria je možno uplatnit při rozboru slovní zásoby uvedeného textu. 5. Vysvětlete, jak byl utvořen výraz schůzka; popište hláskové alternace. Tvaroslovný rozbor 1. Vyhledejte podstatná jména rodu ženského. Dle jejich použití v textu určete jejich gramatické kategorie a vzor. podstatné jméno číslo pád vzor 2. Najděte v textu slova složená. 3. Určete mluvnické kategorie výrazu prezident v první větě. 4. Uveďte obě varianty 3. pádu j.č. prezident.