Postmoderna (2. polovina 20. století) Pojem vznikl na základě knihy Jean-François Lyotard (1924–1998) @ La Condition postmoderne (1979) Zkušenost dvou světových válek, holocaustu, hospodářských krizí, ekologických hrozeb Ädošlo nejen ke zpochybnění optimistického pohledu na historický vývoj západní civilizace, ale i pohledu na dějiny jako na proces postupného překonávání dřívějších fází Äpluralismus: odmítá koncepci jediné pravdy a jediného cíle, ale usiluje o alternativní přístup ke světu Ä Kritika modernity. Měla dvě verze: buržoazní a proletářskou. Obě sdílely stejné, teleologické pojetí historie; historie se podle nich ubírala určitým směrem, lišily se pouze předpokládaným cílem (liberální demokracie – sociální rovnost) a základní dynamikou historického procesu (podnikavost jednotlivců – třídní boj). Obě pojetí stejně jako jejich společný předpoklad postmodernismus odmítl jako čistě rétorická vyjádření určitých zájmů, jako „ideologicko-interpretativní diskurzy“ nevztahující se k historické skutečnosti. Jazykový obrat Ferdinand de Saussure, Ludwig Wittgenstein Ä Hayden White @ Metahistory (1973) Na čem se shodli historici s postmodernou. v že absolutní historická pravda je nedosažitelná, a každá rekonstrukce minulosti tudíž jen pravděpodobná, provizorní, do té doby, než bude upřesněna nebo vyvrácena novějšími poznatky; v že historika limituje jeho vlastní subjektivita; v že prameny byly zhotoveny chybujícími lidskými bytostmi, a že musí být důkladně kriticky zkoumány; v že rituály a symbolické chování hrají velkou roli v náboženském i politickém životě; Nesouhlasí však s postmodernou v tom, v že není rozdílu mezi faktem a fikcí v že veškerá realita je historikovým subjektivním výtvorem, determinovaným jazykovými zákonitostmi. Francouzská postmoderna Religionista Georges Dumézil, psychoanalytik Jacques Lacan, literární vědec Roland Barthes, antropolog a etnolog Claude Lévi-Strauss. Michel Foucault (1926–1984) @ Dějiny šílenství @ Slova a věci @ Dohlížet a trestat @ Dějiny sexuality Třetí generace Annales – dějiny mentalit (70.–80. léta 20. století) Vzepřela se však ekonomickému determinismu, jak jej reprezentuje zvláště dílo /ve svém díle traktoval zvláště/ Ernesta Labrousse (jednoho mnoha tehdejších francouzských společenských vědců silně inspirovaných marxismem). Jeho žáci přejali jeho metodu serielní historie. Ale zatímco Labrousse a jeho souputníci zaznamenávali v dlouhých časových úsecích pohyb cen nebo populační ukazatele, použili ji jejich žáci při studiu fenoménů kulturněantropologických. Francouzská historiografie se rozešla s historií inspirovanou sociálními vědami a ekonomií a oddala se analýzám „mentalit“ a kolektivní psychologie. Zde ovšem již mohla navázat na díla starších kolegů, jako například na Febvra nebo zejména na „svátečního historika“ Phillipe Ariès, jehož Dějiny smrti (– ve své době ojedinělé –) se staly brzy kulturněantropologickou klasikou. Dějiny mentalit sledovaly v rozměru tzv. longue durée, jak lidé reflektovali a prožívali základní životní zkušenosti, jako například smrt, strach, dětství, sexualita. Namísto ekonomických či demografických ukazatelů odkrývaly dějiny mentalit svět obrazotvornosti, emocí, afektů, kreativity. Georges Duby (1919–1996) @ Neděle u Bouvines : 27. červenec 1214 @ Věk katedrál. Umění a společnost 980–1420 @ Tři řády aneb představy feudalismu @ Rytíř, žena a kněz. Manželství ve Francii v době feudalismu @ Vznešené paní z 12. století (3 díly) Jacques Le Goff (*1924) @ Intelektuálové ve středověku @ Kultura středověké Evropy @ Zrození očistce @ Středověká imaginace @ Peníze a život Emanuel le Roy Ladurie (*1929) @ Masopust v Romansu @ Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294–1324 Německo Dějiny každodennosti: Richard von Dülmen @ Kultura a každodenní život v raném novověku Itálie Microstoria (= mikrohistorie) Carlo Ginzburg @ Sýr a červi @ Benandanti