De2MP_DID2 Didaktika dějepisu 2 Pedagogická fakulta jaro 2015 Ukončení předmětu: Kolokvium Organizační poznámka: Všech 15 ZK okruhů se zkouší až na závěr třísemestrového předmětu Didaktika dějepisu v ps 2015. V js 2015 se z celkového počtu 15 zk. okruhů (viz níže) zkouší formou kolokvia pouze okruh 14. a 15. Tyto dva okruhy obsahují nicméně celkem tři témata. Na zkušební termín je tedy vhodné utvářet trojice. (ZK Okruhy celého předmětu s vyznačením zmíněných témat: 1. Vznik a vývoj předmětu (literatura), jeho charakteristika a definování. 2. Vztah historie - vědy a vyučovacího předmětu. 3. Postavení v soustavě vyučovacích předmětů. 4. Pojetí dějepisu 5. Zakotvení dějepisu v základních pedagogických dokumentech. 6. Teorie výběru dějepisného učiva. 7. Teoretické a praktické otázky didaktické analýzy. 8. Plánování dějepisné výuky. 9. VVP a jeho zvláštnosti při výuce dějepisu. 10. Metody. 11. Formy. 12. Edukativní média. 13. Textové výukové prostředky. 14. Pedagogický výzkum v dějepisu. 15. Nové trendy v dějepisné výuce.) Jak bylo uvedeno výše, v podstatě se jedná o tři témata (viz. také sylabus předmětu v IS): 1)učitel dějepisu jako badatel, 2)koncepční konstrukce výzkumného nástroje – testu a 3)vztah historické kultury k novému chápání dějepisné výuky (tj. charakteristika historické vědy, historické kultury, historického vědomí , vyučovacího předmětu a jejich vzájemných vazeb). Níže naleznete odkazy na základní i další doporučenou literaturu, pokud jste neměli možnost absolvovat úvodní a závěrečné přednášky tohoto předmětu, kde byla problematika objasňována: ad 14. Pedagogický výzkum v dějepisu. Julínek a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno Masarykova univerzita v Brně, 2004. s. 62-74). Doporučeno též: Labischová Denisa -Gracová Blažena: Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. s. 162-164 a další autoři zabývající se základy pedagogického výzkumu. ad 15. Nové trendy v dějepisné výuce. Beneš, Zdeněk - Kleió ve škamnách a na stupínku. Několik poznámek k situaci českého školního dějepisu. In: Český časopis historický. Praha : Historický ústav AV ČR 101, č. 1, (2003,) s. 1-26. ( http://biblio.hiu.cas.cz/documents/288601) Totožný text v jiné publikaci: Beneš, Z.: Co se školním dějepisem? In: Historie a škola I. Otázky a koncepce českého školního dějepisu. Praha 2002, s. 5-23. Beneš, Z.- Hudecová, D.: Pojetí dějepisu jako školního předmětu, jeho poslání a funkce v soudobé společnosti. In: Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu vzdělávací obor dějepis. Úvaly, Albra - Praha, SPL - PRÁCE 2005, s. 10-11(13). Doporučeno též: Beneš, Z.: Didaktika dějepisu. In: Manuál Encyklopedie českých dějin. Praha 2003, s. 324 a n. Zdeněk Beneš: Výzva, nebo destrukce? Česká kurikulární reforma a dějepis. Pedagogika LV/2005, č. 1, s. 37-47. Zdeněk Beneš, Základ a aplikace. Dějepis mezi historickou vědou a školním vzděláním. Pedagogika LIX/2009, č. 2 (Kurikulum a oborové didaktiky), s. 153 – 163. ISSN 0031-3815. Zdeněk Beneš, Co je (dnes) didaktika dějepisu? in Pedagogická orientace 2/2011, s. 193 – 206. ISSN 1211-4669 Zdeněk Beneš, Aktuální stav historické edukace v České republice (Bilance, problémy, naděje II). In X. sjezd českých historiků. Ostrava 14. – 19. 9. 2011. Sv. III. Edd. B. Gracovbá – D. Labischová. Ostrava 2013, s. 13 – 28. ISBN 978-80-7464-351-4