DIAGNOSTICKÉ METODY A NÁSTROJE Josef Trna Pedagogická fakulta MU Diagnostické nástroje mají mít určité vlastnosti: · validita - obsahová validita - konstruktová validita. · reliabilita - spolehlivost a přesnost nástroje, za srovnatelných podmínek přináší diagnostický nástroj opakovaně srovnatelné výsledky a nedochází k velkým chybám. Základní diagnostické metody a nástroje: ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ (1) Ústní zkouška. │ │ (2) Písemná a grafická zkouška. │ │ (3) Didaktický test. │ │ (4) Experimentální zkouška. │ │ (5) Analýza výsledků činnosti žáka. │ │ (6) Pozorování žáka. │ │ (7) Rozhovor. │ │ (8) Dotazník. │ │ (9) Anamnéza. │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ (1) Ústní zkouška Kladené otázky nebo příkazy by měly splňovat požadavky: ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ - srozumitelnost (žák musí otázce rozumět), │ │ - jednoznačnost (otázka nesmí vyvolávat další otázky), │ │ - jednoduchost (otázka nesmí mít více částí-podotázek), │ │ - přiměřenost (žák musí být schopen odpovědět), │ │ - smysluplnost (pro žáka zajímavá, mít pro něj smysl), │ │ - nepředpojatost (nesmí se týkat osoby žáka), │ │ - nesugestivnost (nesmí předem vnucovat určitou odpověď),│ │ - výrazová jednoznačnost (nepoužívat neurčité výrazy), │ │ - výrazová nezápornost (nepoužívat zápory). │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ Typy otázek: ┌──────────────────────────────────────────────────────────┐ │ (a) uzavřené otázky, │ │ (b) otevřené otázky, │ │ (c) polouzavřené otázky. │ └──────────────────────────────────────────────────────────┘ Výhody: - osobní kontakt učitele a žáka, - možnost usměrňování, doplnění, - ovlivnitelnost podmínek (kladná atmosféra), - možnost užití u postižených žáků (disgrafik, nevidomý aj.), - modelová situace (komunikace), - formativní účinky na žáka (žák se učí stylizovat myšlenky, reprodukovat, získávat odvahu vystupovat a komunikovat atd.). Nevýhody: - náročná intenzivní činnost učitele při zkoušení, - nerovnost podmínek pro jednotlivé zkoušené žáky, - obtížnější hodnotitelnost, - časová náročnost, - neřízená dává neúplný obraz, - málo žáků může být zkoušeno zároveň (obvykle jen jeden), - nepoužitelnost u postižených žáků (vady řeči a sluchu aj.). Druhy otázek: (a) Reálné objekty bádání: Které elementární částice se mohou nacházet v jádře atomu? Popiš naši sluneční soustavu. (b) Abstraktní objekty bádání: Jaký tvar mají siločáry homogenního elektrického pole? Kde se nachází těžiště stejnorodého válce? (c) Přístroje: Z jakých částí se skládá kalorimetr? Popiš jak je možno zvýšit měřicí rozsah ampérmetru. (d) Metody měření: Jakým způsobem měříme hustotu kapaliny? Jakou veličinu můžeme měřit pomocí spektrometru? (e) Aplikace: Jak dioda usměrňuje střídavý elektrický proud? Kde v přírodě nalezneme příklad plování těles? (f) Vlastnosti: Za jakých podmínek dochází k supravodivosti látek? Které látky jsou kujné a tažné? (g) Stavy: Kdy nastává rovnováha na páce? Kdy dochází k anomálii vody? (h) Děje: Proč se nešíří zvuk ve vakuu? Znáš pokus na demonstraci elektrostatické indukce? (i) Veličiny: Jak je definována hybnost hmotného bodu? Které veličiny mají jednotku joule? (j) Konstanty: Jakou hodnotu má gravitační konstanta? Která konstanta vystupuje ve stavové rovnici pro jeden mol ideálního plynu? (k) Jednotky: Které jednotky patří mezi základní jednotky SI? Jak lze vyjádřit odvozenou jednotku watt pomocí základních jednotek? (l) Vztahy: Jakým zákon platí pro šíření světla při průchodu rozhraním dvěma optickými prostředími? Jakými veličinami a vztahy je popsán rovnoměrně zrychlený přímočarý pohyb hmotného bodu? Další formy ústní zkoušky: (1) Otázky pokládá učitel žáku sedícímu v lavici, ten je k odpovídání vyzván nebo se sám přihlásí. (2) Otázky kladou spolužáci - např. vylosovaní, vybraní zkoušeným žákem, přihlásí se. (3) Otázku si vybírá žák sám. (4) Otázky klade učitel celé třídě, žáci soutěží kdo dříve a správně odpoví po přihlášení. (5) Všichni žáci stojí v lavicích a postupně odpovídají na otázky učitele (losované či spolužáka). Neúspěšný žák si sedne a jde nové kolo až do vítěze, který zůstane sám stát. (6) Žáci diskutují na učitelem zvolené téma (řídí učitel), sledujeme kladení otázek a odpovědi (četnost, kvalita). Písemná a grafická zkouška Výhody: - možnost pečlivé a kvalitní přípravy otázek, - rovnost podmínek zkoušky pro všechny žáky, - dobrá hodnotitelnost, - časová úspornost ve výuce, - hromadné použití ve výuce, - možnost použití u postižených žáků (vady řeči aj.) Nevýhody: - chybějící osobní kontakt, - nemožnost usměrňování a doplnění otázek, - nepoužitelnost u postižených žáků (disgrafik, nevidomý aj.),