MATEMATIKA vyšší úroveň obtížnosti MAGVD10C0T01 DIDAKTICKY TEST Didaktický test obsahuje 21 úloh. • Časový limit pro řešení didaktického testu je uveden na záznamovém archu. • Povolené pomůcky: psací a rysovací potřeby, Matematické, fyzikální a chemické tabulky a kalkulátor bez grafického režimu. Testový sešit • První část (úlohy 1-10) didaktického testu tvoří úlohy otevřené. • Ve druhé části (úlohy 11-21) jsou uzavřené úlohy, které obsahují i nabídku odpovědí. U každé úlohy nebo podúlohy je právě jedna odpověď správná. • Počet bodů za správně vyřešenou úlohu je uveden u čísla úlohy vpravo. Je-li u počtu bodů zkratka max., je možné za řešení úlohy získat i dílčí body. Za nesprávnou nebo neuvedenou odpověď se body neodečítají. Poznámky zapsané do testového sešitu nebudou předmětem hodnocení. Hodnoceny budou pouze odpovědi uvedené v záznamovém archu. Pokyny pro vyplňování záznamového archu • Pište modrou nebo černou propisovací tužkou. • Výsledky otevřených úloh pište čitelně do vyznačených polí záznamového archu. 1Z • Je-li požadováno řešení, uveďte kromě výsledku celý postup řešení. • Zápisy uvedené mimo vyznačená pole se nenačítají a nebudou vyhodnoceny. • Nejednoznačný nebo nečitelný zápis bude považován za chybné řešení. • V úlohách s nabídkou odpovědí vyberte správnou odpověď a vyznačte ji křížkem v příslušném poli záznamového archu. A B C D E 14 • Pokud budete chtít následně zvolit jinou odpověď, zabarvěte pečlivě původně zakřížkované pole a zvolenou odpověď vyznačte křížkem do nového pole. A B C D E 14 Maximální bodové hodnocení: 50 bodů • Jakýkoli jiný způsob záznamu odpovědí a jejich oprav bude považován za nesprávnou odpověď. • Pokud zakřížkujete více než jedno pole, bude vaše odpověď považována za nesprávnou. Testový sešit neotvírejte, počkejte na pokyn! Úlohy vyřešte a výsledky zapisujte do příslušných polí v záznamovém archu. Úloha 1 max. 2 body Jsou dána čísla s = 9 • 10180, t = 54 • 10160. Ve stejném tvaru (součin co nejmenšího přirozeného čísla a mocniny deseti) uveďte čísla a, b: 1. a = s : 45 2. b = s2-.t Úloha 2 max. 2 body Pro a > 0 zjednodušte výraz: (a2 - 2)2 - 4 a4 + 2a3 Úloha 3 max. 2 body 300n Posloupnost (an)n=i Je určena vzorcem an = n2+l 3 1. Kolik clenu posloupnosti je vetsich nez - ? 2. Vypočtěte limitu an pro n -> +oo. Úloha 4 V R řešte: xlog4*+1 = (x + l)log8 max. 2 body Úloha 5 max. 2 body Je dán čtyřúhelník ABCD (viz obrázek). Strana BC má délku x, strana AD délku d, velikosti úhlů BDC a ABD jsou s a
0 E) b = 2 — m Úloha 17 2 body Značka automobilu se skládá ze šesti znaků. První tři znaky jsou některá z písmen ABCDEF a po nich následuje trojčíslí z číslic 0 až 9. (Znaky se mohou ve značce opakovat, takže existuje například značka ABA020.) Jaký maximální počet aut lze takto označit, když žádná dvě auta nesmí mít stejnou značku? A) 1 216 B) 27 000 C) 35 568 D) 157 464 E) 216 000 Úloha 18 2 body Ve firmě jsou zaměstnanci rozděleni do dvou skupin. V první skupině mají zaměstnanci průměrný měsíční plat 45 000 korun, ve druhé pobírají průměrně 30 000 korun. Průměrný měsíční plat všech zaměstnanců firmy je 32 400 korun. Kolik procent zaměstnanců je zařazeno do druhé skupiny? A) méně než 75 % B) alespoň 75 %, ale méně než 80 % C) alespoň 80 %, ale méně než 85 % D) alespoň 85 %, ale méně než 90 % E) nejméně 90 % Úloha 19 2 body Martin si půjčil částku 42 000 korun. Na konci každého úrokovacího období splatil 6 000 korun. Po pěti splátkách se dlužná částka snížila na 20 000 korun. Kolik procent z dosud zaplacených peněz šlo na platbu úroků? A) téměř 24 % B) téměř 27 % C) 30 % D) asi 33 % E) jiný počet Úloha 20 2 body Hledáme komplexní číslo, jehož druhá mocnina je rovna číslu i (tj. imaginární jednotce). Na kterém z obrázků jsou zobrazena obě komplexní čísla zx, z2 s touto vlastností? A) V i / 1 A / \ l \ \ 0 C) / o \ / E) B) zx * T o \ 11 \ I V2 D) X T /T v: \ 11 O / x / é / / i A / \ / V , 0 / x / Úloha 21 max. 3 body Přirozené číslo n má na předposledním místě pětku a zbývajících 29 cifer tvoří dvojky. O každém z následujících tvrzení 1-4 rozhodněte, je-li pravdivé (Ano), nebo nepravdivé (Ne). 1. Číslo n je dělitelné čtyřmi. 2. Číslo n je dělitelné osmi. 3. Číslo n je dělitelné devíti. 4. Číslo n je dělitelné šesti. ZKONTROLUJTE, ZDA JSTE DO ZÁZNAMOVÉHO ARCHU UVEDLI VŠECHNY ODPOVĚDI