POUZE PRO KATEŘINU KODRASOVOU GP3MP_MAM2 Moderní architektura mezi utopií, ideálem a současností 2 jaro 2015 Vyučující: Mgr. Bc. Alice Stuchlíková, Ph.D. Cyklus komentovaných procházek Neviditelné sochy (březen 2015) Scénář komentované procházky (souvislý text + body) Termín vložení tohoto doplněného souboru do odevzdávárny: nejpozději den před výstupem Soubor vkládejte do odevzdávárny se stejným názvem, s jakým je uveden v učebních materiálech: MAM2 Scenar komentovane prochazky TVK6. Děkuji. Kdo soubor do odevzdávárny uložil, uvidím automaticky. Žlutě podbarvené před odevzdáním smažte a níže také doplňte požadované. Nezapomeňte, že procházka každé/ho z Vás má být připravena na 30 minut včetně přesunů a přiměřeného prostoru pro vyjádření názorů a postřehů příchozích, pro diskuzi, takže text nepřetěžujte druhotnými detaily, zaměřujte se na podstatné a zároveň zajímavé. Dbejte na udržení souvislého vyprávění bez zbytečných matoucích odboček. Pokud jste se s autorem setkal/a naživo nebo prostřednictvím výstavy, do svého výkladu to organicky a vhodně využijte v podobě věcných informací, které nelze vyčíst. Člověk, který povídá druhým zasvěceně/poučeně o něčem, co nemá pouze vyčtené (rozumějte někým druhým zprostředkované), budí větší důvěru. Ovšem planě nefabulujte, nehádejte, prezentujte fakta, nikoli domněnky. Nepodceňujte své posluchače. Děkuji. Zahrňte do svého scénáře komentované procházky a i následného realizovaného povídání všechny tyto okruhy: 1. co nejvíce informací o konkrétním díle na daném místě (datace, zvolené téma, materiál apod.); 2. medailon autora (od narození přes školení po profesní současnost; zjistěte, kdy se zejména v Brně konala a zda probíhá nebo se o něm někde chystá výstava; budete-li mít nějakou samostatně neřešitelnou nejasnost, nebojte se kontaktovat s dotazem přímo daného umělce); 3. zařazení autora i konkrétního artefaktu do širších souvislostí (v rámci celkové tvorby daného autora, srovnání s tvorbou spřízněných současníků nebo/a předchůdců apod.); 4. na závěr podporujte, či přímo motivujte diskuzi, např. položením řečnických otázek, na které budete mít připravené vlastní odpovědi. Neklaďte dotazy, na které nebudete mít vlastní odpovědi, příp. na které nebudete mít žádné vlastní názory podpořené studiem, empirií... Jméno sochaře/sochařky: uveďte jméno a příjmení sochaře Název díla, datace, materiál: doplňte Datum a hodina počátku realizace: doplňte dle programu Lokalita realizace: kde s adresou, odkud kam s adresami Autor/ka: jméno a příjmení studenta/studentky, učo Každá/ý, kdo procházku povede, přijde na místo srazu vždy alespoň 10 minut před vypsaným časem začátku akce. Mnou níže napsané si můžete přepsat tak, aby to více sedělo Vašemu konkrétnímu přirozenému projevu, ale zároveň zachovejte napsanou informační šíři a smysl. NA MÍSTĚ SRAZU: Dobrý den, jmenuji se ... (doplňte) a jsem studentkou/studentem galerijní pedagogiky a zprostředkování umění na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. V rámci semináře Alice Stuchlíkové jsem si pro vás připravil/a procházku ... (doplňte o čem a kde). PŘESUN K SOŠE ... VÁŠ VLASTNÍ TEXT, do kterého zapracujete všechny 4 okruhy (viz výše) NA MÍSTĚ ROZCHODU: ... VÁŠ VLASTNÍ TEXT To je poslední informace, kterou jsem si pro Vás připravil/a a na závěr bych Vám rád/a doporučila nejbližší procházku z našeho edukačního cyklu Neviditelné sochy, která se uskuteční ... (doplníte téma, čas a místo srazu) a povede ji ... (doplníte jméno). Na závěr doporučíte nejbližší akci z edukačního cyklu Neviditelné sochy, tzn. štafetovitě a solidárně si budete dělat živou reklamu. Uvedete konkrétní téma, datum i sraz nejbližší procházky a výkladu o soše. Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám pěkný zbytek dne! Kdo z příchozích bude chtít diskutovat, budete si s ním ještě dle svých časových možností a chuti povídat, ale ostatním příchozím by mělo být v nějakém Vámi naznačeném okamžiku zřejmé, kdy oficiální část, tzn. Vámi připravený, neimprovizovaný program, již skončil/a a tím jasným pokynem možného rozchodu bude Vaše souvětí: Děkuji Vám za pozornost a přeji Vám pěkný zbytek dne! Literatura: Literaturu doplňte sami, níže příklady, v jaké podobě se bibliografické údaje píší. BLAŽEK, Libor et al. Vlnařská centra Evropy: Brno–Jihlava, od počátků do 20. století. [1. vyd.] Brno a Jihlava: Archiv města Brna, Moravský zemský archiv v Brně – Státní okresní archiv Jihlava a Muzeum Vysočiny Jihlava, 2008. 96 s. ISBN 978-80-86736-08-2, ISBN 978-80-86931-31-9 a ISBN 978-80-86382-15-9. BŘEZINOVÁ, Andrea a Tomáš ZAPLETAL, eds. Brno – moravský Manchester. 1. vyd. Brno: Moravská galerie v Brně, 2014. 156 s. ISBN 978-80-7027-277-0. ČERNOUŠKOVÁ, Dagmar et al. Löw-Beerovy vily a historie jedné podnikatelské rodiny. 1. vyd. Boskovice a Svitavy: MAS Boskovicko Plus a MAS Svitava, 2014. 112 s. ISBN 978-80-260-6713-9. Dostupné také z: http://www.low-beerovy-vily.cz/knizni-publikace/. SMUTNÝ, Bohumír. Brněnští podnikatelé a jejich podniky 1764–1948. 1. vyd. Brno: Statutární město Brno, Archiv města Brna, 2012. 524 s. ISBN 978-80-86736-28-0. TUČKOVÁ, Kateřina et al. Fabrika: příběh textilních baronů z moravského Manchesteru. 1. vyd. Brno: Moravská galerie v Brně a Host, 2014. 228 s. ISBN 978-80-7027-278-7 a ISBN 978-80-7491-479-9. Webové stránky: doplňte Po úplném dokončení souvislého textu komentové procházky si napíšete pod sebe na poslední samostatný list tohoto dokumentu cca 20 bodů/faktů (ne vět), které si vytisknete a vezmete si je s sebou jako oporu na místo realizace. Sled bodů podřiďte plánovanému toku výkladu. Hodí se klíčová slova, díla, osobnosti, data... Na místě nebudete číst souvislý text, i když ho také můžete mít s sebou vytištěný. Souvislý text bude záchrana, pokud někdo z vás onemocní; v případě náhlé nemoci poprosíte rychle někoho ze zbylých dvanácti spolužáků v našem týmu ALP2, aby to na místě přečetl a zrealizoval za Vás. Jinak budete mluvit zpaměti a podle možností se snažit i o oční kontakt. Doporučuji si hotový souvislý text před výstupem doma několikrát přečíst nahlas, optimálně před nějakým laskavým posluchačem (posluchači). Kdo žádného předběžného posluchače nesežene, věcné a tiché zrcadlo může být také účinným přípravným pomocníkem. Přemýšlejte nad tím, jak moc mluvíte zřetelně a hlasitě. BODY - ... VÁŠ VLASTNÍ TEXT - ... VÁŠ VLASTNÍ TEXT - ... VÁŠ VLASTNÍ TEXT - ... VÁŠ VLASTNÍ TEXT ... a další body