KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE) Zora Syslová ROZVOJ KOMPETENCÍ oTzv. průběhové cíle ¢ - každodenními spontánními aktivitami ¢ - příkladem učitele - nápodobou (sociální učení) oŘízeným učením ¢ - cíleným (plánovaným rozvojem) ¢ - vhodnými strategiemi POŽADAVKY RVP PV NA STANOVENÍ OBSAHU ¢Soubor klíčových kompetencí nabízí pedagogům poměrně jasnou představu, kam směřovat, oč usilovat. Slouží především k vymezení odpovídajícího vzdělávacího obsahu jako prostředku k jejich vytváření. ¢ Obsah Kompetence Obsah Kompetence Situace Vzd. potřeby INTEGROVANÝ PŘÍSTUP ¢Je třeba uplatňovat integrovaný přístup. Vzdělávání by mělo probíhat na základě integrovaných bloků, které nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích. Znamená to smysluplné propojování všeho, co bývalo uměle členěno do „výchovných složek“ . ¢ ¢RVP PV, s. 8 ¢ HOLISTICKÉ POJETÍ ¢ ¢ Osobnost dítěte: bio – psycho - sociální jednotka Cyklický diagram Dítě a ten druhý Dítě a společnost Dítě a svět Dítě a jeho tělo Dítě a psychika ¢Cílové kategorie jsou těsně provázané a vzájemně spolu korespondují (viz schéma Systém vzdělávacích cílů). Tento systém by měl být funkční. Ukazuje, že vědomé a systematické sledování a naplňování stanovených záměrů v běžné každodenní praxi by mělo spolehlivě vést k dosahování výstupů. ¢ Rámcové cíle: Rozvoj dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Získání osobnostních postojů Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence činnostní a občanské Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální Dílčí cíle v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální formulované jako záměry v úrovni obecné Vzdělávací cíle v úrovni oblastní formulované jako výstupy Rámcové cíle: Rozvoj dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Získání osobnostních postojů Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence činnostní a občanské Očekávané výstupy: Co se děti naučily (hodnocení) Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentáln Dílčí cíle v oblastech: Co chceme rozvíjet (plán) Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální formulované jako záměry v úrovni obecné Vzdělávací cíle formulované jako výstupy Obsah Dětské kompetence Celá vzděl. soustava ¢Předšk. vzdělávání Kompetence podpory zdraví u dítěte na konci předškolního období - cílová kompetence dítěte ke klíčové kompetenci 3: 3 / 5 K PROBLÉMŮM PŘISTUPUJE AKTIVNĚ, ORGANIZUJE SVÉ ČINNOSTI, NEČEKÁ, ŽE JEHO PROBLÉMY BUDE ŘEŠIT NĚKDO JINÝ. Jednotlivé dílčí cíle vzdělávání Ukazatele dosaženého vzdělání II.3 ►Mít a hájit svůj názor. ►Obhajuje svůj názor adekvátní formou. ►Nebojí se říci svůj názor. III.2 vDodržovat základní společenské normy komunikace. vDomlouvá se, vyjednává. vMluví srozumitelně, přiměřeně hlasitě... vNavazuje správnou formou kontakt s vrstevníky i s dospělými (oslovení, tykání, vykání...). vNeskáče do řeči, nechá domluvit. vOslovuje děti jejich křestním jménem. vPozdraví, rozloučí se. vPři mluvení se netočí zády. vSlušně požádá, poprosí, poděkuje. III.3 vChtít spolupracovat ve skupině a se skupinou. vNeprosazuje se na úkor druhého. vUmí přijmout úkol. vVyvíjí snahu o dokončení společného úkolu. V.4 nAktivně hledat řešení. nOdpadky po jiných uklízí takovým způsobem, aby neohrozilo svoje zdraví. nUpozorňuje dospělého na škodlivé chování a radí se s ním o možné nápravě nV různých situacích nabízí (vymýšlí) více řešení, diskutuje o nich. nVšímá si nepořádku kolem sebe VSTŘÍCNÝ (J. Dewey) ZPROSTŘEDKUJCÍCÍ (R.F. Mager, R. Tyler) ►Soustřeďuje se na činnosti dítěte. ►Většinou si nestanoví předem cíle, pokud ano, tak jen obecně (zpravidla vyvstávají v průběhu činností) ►Vychází ze zájmů dětí a situací ve třídě Nevýhody: Náhodnost, nedostatek systematičnosti. Klade si otázky: Jaký námět zařadíme? Jakými činnosti jej budeme realizovat? Jak budou děti k činnostem motivovány? Jakým způsobem budeme hodnotit výsledky? Jakým způsobem poukázat na cíle, které se v průběhu vynoří? ►Soustřeďuje se na učivo. ►Jasně stanoveny cíle ►Logická struktura činností vedoucí k dosažení cílů Nevýhody: Nezajímá se o aktuální svět dítěte. Klade si otázky: Jakých cílů (kompetencí) chceme ve škole - třídě dosáhnout? Jaké činnosti budou používány, aby byly cíle dosaženy? Jak mohou být činnosti efektivně organizovány? Jakým způsobem budeme hodnotit výsledky?