KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE) Zora Syslová OBSAH 1.Vzdělávací strategie – řízení vzdělávacího procesu. 2.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. 3.Hodnocení projektu. POŽADAVKY NA ZAKONČENÍ ¢Vytvoření krátkodobého projektu třídního vzdělávacího programu (týmová práce tří studentů) ¢Kritéria pro hodnocení projektu: ¢Stanovení cílů (provázanost kompetencí = dílčích cílů = činností = očekávaných výstupů), operacionalizace dílčích cílů (Bloomova taxonomie) ¢Propojení obsahu (tématu, námětu) se vzdělávacími cíli ¢Promyšlenost částečně řízených činností (zastoupení všech typů inteligencí, vhodnost zadání pro děti, naplnění všech zásad = samostatnost, tvořivost a spolupráce dětí) ¢Prezentace na kolokviu. ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU (PPP3) ¢Propojení s kolokviem KPV2: -Prezentace projektu (3) -Prezentace videonahrávky - proběhne formou skupinového rozhovoru na základě videonahrávky. Budou hodnoceny teoretické znalosti strategie řízení třídy. -Zpětná vazba sebereflexe vlastní vzdělávací práce (zaslaná elektronicky ….) – Rámec profesních kvalit učitele – podpora učení (IS). ¢ ZPĚTNÁ VAZBA PDDI ¢Podpora „problémových dětí“ (jednotlivce) – ¢ vytvoření pozitivního/pohodového psychosociálního klimatu ¢ teprve potom mohu pracovat s celou skupinou STARÉ A NOVÉ PARADIGMA VZDĚLÁVÁNÍ Transmisivní přístup (staré paradigma) Konstruktivistický přístup (nové paradigma) Výuka = přenos hotových poznatků od těch, kteří vědí k těm, kteří vědí méně, a ne tak dokonale Výuka = konstruování poznatků na základě porovnávání nových informací s původními představami dítěte STARÉ A NOVÉ PARADIGMA VZDĚLÁVÁNÍ Učení - pasivní přijímání informací Učení - aktivní zmocňování se informací Struktura (tradiční) hodiny: Struktura hodiny (EUR): Orientace na fakta a výsledky Orientace na porozumění učivu a jeho „uchopení“ Přispívá k rozvoji paměti Přispívá k rozvoji myšlení a tvořivosti TŘÍFÁZOVÝ MODEL UČENÍ Evokace Uvědomění Reflexe , CO Z TOHO VYPLÝVÁ TRANSMISIVNÍ PŘÍSTUP KONSTRUKTIVISTICKÝ PŘÍSTUP Pasivita žáků – důraz na přejímání a předávání Aktivita žáků – dialog mezi tím, jak je svět chápán žákem a jak je mu zprostředkováván Učitel je garantem pravdy Učitel je garantem metody (režisérem výuky) CO Z TOHO VYPLÝVÁ Převládající typ uspořádání výuky = frontální vyučování (pokud se objevuje skupinová práce, tak pouze jako zpestření hodiny) Převládající typ uspořádání výuky = skupinové vyučování (význam interakcí mezi žáky navzájem) a individuální práce Kompetitivní struktura: překonej ostatní žáky, překonej své kolegy Kooperativní struktura: důvěra vrstevnickým vztahům v procesech učení Neosobní vztahy mezi aktéry učebního procesu Učební komunita (učební společenství) Škola roztřiďovací instituce Cílem školy je rozvoj kompetencí a talentu všech žáků TYPY ČINNOSTÍ -Spontánní -Řízené -Polo (částečně) řízené ¢ ¢Zásady částečně řízených činností: ¢Děti pracují samostatně, bez vedení učitelkou ¢Činnost je založená na spolupráci dětí ¢Činnost nemá předem daný postup (děti samy volí, jak budou postupovat) SOUVISLOSTI… ¢Zásady ČŘČ naplňují zásady: ¢ - prožitkového učení ¢ - integrovaného pojetí RVP PV (propojení vzdělávacích oblastí) TYPY ČINNOSTÍ ¢ ORGANIZAČNÍ FORMY -Individuální -Skupinová -Hromadná ¢ ¢ ¢ Video ukázka AKTIVIZUJÍCÍ METODY ¢Diskusní ¢Situační ¢Inscenační ¢Didaktické ¢Specifické ¢BURDÍKOVÁ, L., KREJČOVÁ, V. Jedna z cest, jak si vytvořit nové kurikulum pro svoji mateřskou školu (2. část). In BURIÁNOVÁ, J., JAKOUBKOVÁ, V., NÁDVORNÍKOVÁ, H. Vedení mateřské školy, koncepce rozvoje školy a její realizace. Praha: RAABE, 2002, s.18-22. ¢BURKOVIČOVÁ, R. Pedagogické projektování a prezentace pedagogického projektu v učitelství pro mateřské školy. Ostrava : Ostravská univerzita, 2008, s. 54. ISBN 978-80-7368-538-6 ¢HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 ¢HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno : PdF MU, 2011. ¢KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 8-901873 ¢PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 ¢Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ¢SMOLÍKOVÁ, K. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3 ¢SMOLÍKOVÁ, K. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem MŠ. Praha : VÚP, 2006. ISBN 80-87000-04-8 ¢SYSLOVÁ, Z. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM] Praha : Verlag Dashofer, 2007. ISSN 1802-4130 ¢