3. PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY ¢Empirismus ¢považuje dítě za prázdnou nádobu, kterou je potřeba naplnit ¢dítě je jako tvárný objekt má být zformován do určitého tvaru ¢zastánci tohoto směru vysoko hodnotí utváření návyků a proces učení kouskují do účelných kroků (Bacon, Lock) ¢Nativismus ¢vývoj člověka je dán předem a je nezávislý na aktuální zkušenosti ¢dítě si musí hrát a tvořivě se rozvíjet samo, vztahy mezi dítětem a dospělým jsou založeny na úctě k dítěti, k jeho osobnosti ¢zastánci přirozené výchovy, kteří předpokládají, že vše je v dítěti již dáno Tolstoj, Rousseau, Dewey, Ericson ¢Interakcionismus ¢střední cesta, která předpokládá, že něco je dáno, něco je ovlivněno vývojem ¢na dospělého se zde nepohlíží jako na zkušeného instruktora, poskytujícího dítěti informace a znalosti, ale spíše jako na prostředníka, s jehož pomocí dítě může rozvinout své vlastní strategie, iniciativy a vytvořit svá vlastní pravidla ¢J. Piaget, L.S. Vygotskij ¢Sociocentrické ¢Pedocentrické ¢Konvergentní PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY 1.Vznik institucí v ČR 2.Reformní hnutí 3.Meziválečné období 4.1948 – jednotná škola 5.současnost 6. ¢ ¢ VZNIK A VÝVOJ INSTITUCÍ ¢1832 vznikla u nás první OPATROVNA Na Hrádku, kterou vedl J.V.Svoboda. Vyučoval v ní trivium – obsah vzdělávání sestavil na základě znalosti Informatoria. ¢1864 ZAHRÁDKY podle Fröbela – učilo se pouze německy. Koncepce byla postavena zejména na hře, Fröbel je autorem tzv. dárků – pomůcek ve tvaru krychlí, koule, kužele … ¢1869 byla zřízena první MATEŘSKÁ ŠKOLA U svatého Jakuba. Ředitelka Marie Riegrová – Palacká. Koncepce vycházela ze 3.: ¢ - francouzské (citový vztah opatrovatelky k dítěti, mravní výchova, vých. vzdělávací cíle) ¢ - české (výuka trivia podle Svobody) ¢ - německé (dárky Fröbelovi) REFORMNÍ HNUTÍ A JEHO ODKAZ DNEŠKU ¢Hnutí kritizovalo zejména to, že: ¢Školy připravovaly ukázněného občana ¢Ve vzdělávání byl kladen důraz na intelekt = velké vědomosti, znalosti, které nebylo možné v životě uplatnit ¢Obsah vzdělávání byl pro všechny stejný, nebrala se v úvahu individualita ¢Vzdělávací metody byly převážně verbální = těžištěm byl učitel, který předával a dítě pouze přijímalo ¢Převládal frontální způsob práce REFORMNÍ HNUTÍ A JEHO ODKAZ DNEŠKU ¢Změna pohledu na dítě - přijímat dítě takového jaké je, nikoliv takového jakého ho chceme mít. ¢ PEDOCENTRISMUS - právo dítěte na přirozenou výchovu a prožití svého dětství. Výchova má respektovat přirozený vývoj dítěte a má být vedena tak, že se. ¢Cíle: ¢dítě se aktivně účastní výchovně vzdělávacího procesu ¢obsah výchovně vzdělávací činnosti je přizpůsoben individuálním potřebám jednotlivých dětí, je respektováno jejich tempo a dispozice ¢frontální způsob práce je nahrazen individuálním a skupinovým ¢Dítě se stává rovnocenným partnerem pedagoga – vztah přátelský na základě vzájemné úcty 3. REFORMNÍ HNUTÍ A JEHO ODKAZ DNEŠKU ¢PŘEDSTAVITELÉ: ¢J. Dewey – pragmatismus, zakladatel projektové metody, individualizace a aktivita ¢R. Steiner – Waldorfská škola, antroposofie ¢M. Montessori – seberozvíjení dítěte ¢C. Freinet – tzv. pracovní škola ¢P. Peterson – Jenská škola ¢H. Parkhurstová – Daltonský plán, samostatnost, zodpovědnost REFORMNÍ HNUTÍ A JEHO ODKAZ DNEŠKU ¢ROVINA TEORETICKÁ ¢V. Příhoda v Praze - zkušenosti z Ameriky, snaha o nové metody (testování), mění hodnocení žáků, obsah ¢O.Chlup a J.Uher v Brně – důraz na tradice, snaha formulovat cíle ¢ROVINA PRAXE ¢Ida Jarníková - chtěla vrátit dětem šťastné dětství a odstartovala tzv. „uvolnění dětí ze školních lavic“. Šlo jí zejména o zlepšení materiálních podmínek v MŠ, snížení počtu dětí a změnu obsahu. Chtěla vrátit do MŠ především HRU a POHYB. ¢Anna Süssová - prosazovala zejména pohyb, až na 2. místě byl rozvoj rozumový. Na rozdíl od Jarníkové nepropracovává obsah činností, ale zaměřuje se na časový řád a prostředí. V centru dění stojí VOLNÁ HRA. PROMĚNY CÍLŮ V PROGRAMECH PV lVýchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy (1938) ¢ - činnostní metody (děti rozlišují, třídí, jmenují…) lProzatímní pracovní program pro MŠ (1945) lPracovní program pro mateřské školy (1948) – jednotná škola l l PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY ¢4. Prozatímní osnovy pro mateřské školy (1953, 1955 – Osnovy pro MŠ) ¢- výchovné složky -úkoly pro učitelku -věkové rozdělení dětí -pevný časový harmonogram -mizí pojem spontánní hra (tvořivá) 10. PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY ¢5. Osnovy výchovné práce (1960) + Metodika „Rok v mateřské škole“ -pojetí hry volnější (1963 – i pro jesle) ¢6. Program výchovné práce v jeslích a mateřských školách (1967) -přibývá množství úkolů (1975 druhé zaměstnání pro nejstarší skupinu) ¢7. Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy (1978,1984) + obsáhlé metodiky PROGRAM VÝCHOVNÉ PRÁCE PRO JESLE A MŠ ¢DENNÍ REŽIM ¢6.30 – 8.45 HČPV ¢8.45 – 8.55 ranní cvičení ¢8.55 – 9.20 hygiena, svačina ¢9.20 – 9.40 zaměstnání ¢9.40 – 11.50 příprava na pobyt venku, PV ¢11 METODIK UKÁZKY ¢„Úkolem mateřských škol jest, aby podporovaly tělesný a duševní vývoj dítěte soustavnou, na vědeckém bádání založenou výchovu v dětské společnosti a aby mu i jinak poskytovaly ochranu a podporu, pokud se mu obého nemůže dostati v rodině náležitou měrou.“ (1938) UKÁZKY ¢„V souladu s cíli vyspělé socialistické společnosti dostává se v předškolních zařízeních dětem od nejranějšího věku do šesti let výchovy a přiměřené přípravy k základnímu vzdělávání.“ ¢„ Výchovné úsilí předškolních zařízení směřuje k vytváření jednotného systému předškolní výchovy, v němž se harmonicky slučuje společenská výchova s výchovou rodinou.“ (1967) UKÁZKY ¢„…zabezpečovat především prohloubení ideově politického zaměření předškolní výchovy jako významného ideologického prostředku, který je uvědoměle využíván ve prospěch rozvoje socialistické společnosti a jejich zájmů.“ (1978) UKÁZKY ¢„Cíl předškolní výchovy je dán potřebami a záměry společnosti, proto se všestranný harmonický rozvoj dětí v socialistické společnosti zajišťuje v duchu ideových principů v dialektické závislosti na úkolech a podmínkách jeho budování a obrany.“ ¢(1984) PROMĚNY CÍLŮ PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY ¢ Rizika kolektivistické výchovy (Šulcová, 1989): ¢ ¢- chybějící postupná adaptace -vysoký počet dětí na třídách a absence individuální práce s dětmi -výchovná zaměstnání, která dostatečně nerespektují individuální tempo dětí, čímž vzniká chronická situace spěchu -mylné chápání MŠ jako přípravy na základní školu -převládající řízené činnosti ve vnuceném tempu místo činností spontánních -přílišné akcentování rozvoje intelektových funkcí na úkor ostatních, zejména emocí SOUČASNOST ¢Čtyři pilíře vzdělávání Mezinárodní komise UNESCO učit se poznávat ¢učit se jednat ¢učit se žít společně ¢učit se být ¢ ¢Mezinárodní komise UNESCO Vzdělávání pro 21. století z roku 1996, která vyšla pod názvem Učení je skryté bohatství i v češtině. ¢ Obecná úroveň Oblastní úroveň záměry výstupy LITERATURA ¢Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 ¢Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 ¢OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 ¢PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 ¢Pracovní program pro mateřské školy. Praha, Věstník MŠO roč.IV1948 ¢Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy. Praha: SPN, 1984. ¢Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. ¢ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. ¢Výchovné osnovy pro mateřské školy hlavního města Prahy. Praha: Studovna učitelek, 1938.