ÒV souvislosti s novými nároky na výchovu a vzdělávání pro 21. století se očekávají zásadní kvalitativní změny ve vztahu člověka k sobě, svému okolí i celému světu. ÒVýchova se stává určujícím a hlavním předpokladem těchto přeměn. ÒVychází z: É humanistických přístupy Éz antropologické koncepce, která zdůrazňuje, že pedagogika není vědou o manipulaci a indoktrinaci člověka, ale vědou o člověku, lidském jedinci v situaci, v níž se stává člověkem, to je v situaci výchovy. Ò ÒV současnosti je kladen důraz na vzdělávání, nejde však pouze o přenos vzdělání, ale stále jde o průnik výchovy a vzdělávání (viz 4 pilíře vzdělávání pro 21. Století, Delors, 1997): Ò1. Naučit se pravdivě poznávat svět kolem nás i v nás, dobře se orientovat, předcházet novodobé slepotě, neschopnosti vidět vztahy, odhalovat smysl. Ò2. Učit se správně a odpovědně jednat, vzdělání pro budoucnost má být činné, tvořivé, spjaté s praxí. Ò3. Učit se být svébytnou osobností, zvládat umění žít kvalitněji, hodnotněji. Ò4. Naučit se žít pospolu s druhými lidmi i s přírodou v duchu vzájemnosti a svébytnosti. Ò ÒVýchovu (edukace) =) jako průnik svou dílčích procesů vzdělávání a výchovy v užším slova smyslu. ÒVýchova v užším slova smyslu zastupuje tři složky: poznávací (kognitivní – rozvoj zájmů, postojů), hodnotící (afektivní – rozvoj charakterových vlastností), tvořící (konativní – rozvoj volních procesů). ÒVzdělávání = proces získávání a rozvíjení vědomostí, praktických dovedností a intelektových schopností, které podporují a tvoří ornou půdu pro výchovný rozvoj. ÒJůva (1995), Strouhal (2012), Horká, (2013) Ò Òje složka kognitivní vybavenosti jedince: osvojené vědomosti, dovednosti, normy, postoje, hodnoty. Ò(Průcha, Walterová, Mareš, 2008, s. 292). Òje výsledek vzdělávání = „osobnostní, poznávací a činnostní způsobilosti, které si jedinec v průběhu vzdělávání osvojuje (dovednosti, poznatky, schopnosti, hodnoty a postoje a jejich komplexy)“ (RVP PV, s. 5). Ò ÒDůležitým posláním výchovy a vzdělávání, je naučit člověka orientovat se v záplavě podnětů a pluralitě vlivů, ukázat, jak kriticky hodnotit a zároveň skutečné hodnoty tvořit a chránit. Výchovu a vzdělávání chápeme je jako součást socializace. Ò Ò ÒPodle míry vlivu vychovatele nebo vychovávaného rozdělujeme 3 proudy: Ò1) pedagogové Lindner, Hubert chápou výchovu jako plně řízený proces vedený pedagogem nebo institucí Ò2) Pestalozzi, Fröbel, Dewey, Rousseau, Montessori vyzvedávají úlohu samotného vychovávaného, jeho vlastního formování a podíl osobnostních rysů Ò3) Třetí proud vychází z kombinace obou předchozích proudů, tudíž z interakce mezi vychovávaným a vychovatelem (Peters). Ò Òplatónské hodnoty dobra, pravdy a krásy? Òpožadavek „vycházet od dítěte, od jeho seberealizace“, navozuje otázku, zda člověk může projektovat individuální rozvoj bez ohledu na „potřeby a závazky plynoucí z toho, že je obyvatelem světa a lidským společenstvím. Ò ÒÚkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu a v součinnosti s ní zajistit dítěti podnětné prostředí k jeho rozvoji a učení. To znamená, že má rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení, stejně tak i učit dítě žít ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty touto společností uznávané Ò(RVP PV, 2005, s. 7). Ò Òjsou vymezeny v oblastech: Ò1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání; Ò2. osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost; Ò3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí. Ò ÒCílem mravní výchovy je „autonomní, vnitřně integrovaná, svobodná a zodpovědná osobnost, Òkterá uvědoměle mravně jedná na základě svého vnitřního přesvědčení a v souladu se společensky přijatými mravními normami (za účasti svědomí jako vnitřního regulátora jednání a chování)“ Ò(Filová, 2009, s. 52) Ò Ò mravní normy (pravidla, způsoby hodnocení); Ò společenské návyky (společenské chování: pozdravit, poprosit, poděkovat, respektovat Òdruhé, autoritu atd.); Òmravní vztahy a postoje – k sobě samému, k lidem, partnerské vztahy, vztahy Òk materiálnímu prostředí (příroda, kulturní prostředí), k hodnotám; Òvlastnosti (vůle a charakter) – cílevědomost, zodpovědnost, sebeovládání, vytrvalost, Òsamostatnost aj.; Òhodnotový systém (pravda, láska, přátelství, peníze, svoboda, práce, kariéra, umění, Òrodina, život, zdraví, víra, dobro, krása, poznání, vzdělání…); Òvzorce (způsoby) chování v souladu s mravními normami. Ò Òdítě poznává základní znaky lidské práce (pracovní činnosti, hlavní obory lidské činnosti, pracovní prostředky, produkty práce a pracovní prostředí). ÒOsvojuje si základní pracovní dovednosti a návyky, včetně plánování, organizace, hodnocení pracovní činnosti a bezpečnosti a hygieny práce. ÒUčí se organizovat vlastní práci i práci skupiny tak, aby vedla k předpokládanému výsledku. Ò ÒEstetická výchova rozvíjí systematicky vnímání, chápání, citové prožívání a hodnocení uměleckých děl a mimoumělecké reality. ÒSeznamuje se základními uměleckými díly národní a světové kultury a obohacuje poznání, ovlivňuje myšlení, kultivuje a obohacuje emocionální život jedince a jeho projevy. ÒPůsobí na citovou, volní, rozumovou stránku s cílem ovlivnit vztahy k umělecké tvorbě a k estetickým podnětům, které přináší život. Ò ÒRozvíjí schopnost sebevyjádření a dovednosti v oblasti umění: Ò slovesného (výrazně číst, recitovat, dramatizovat, vyprávět), Òvýtvarného (kreslit, malovat, modelovat), Òhudebního (zpívat a hrát na nástroj) Ò tanečního. ÒKultivuje potřeby a projevy jedince a učí nazírat a hodnotit vztahy a jevy v přírodě a společnosti z estetického hlediska. Ò ÒV rámci pracovní výchovy dítě poznává základní znaky lidské práce (pracovní činnosti, hlavní obory lidské činnosti, pracovní prostředky, produkty práce a pracovní prostředí). ÒOsvojuje si základní pracovní dovednosti a návyky, včetně plánování, organizace, hodnocení pracovní činnosti a bezpečnosti a hygieny práce. ÒUčí se organizovat vlastní práci i práci skupiny tak, aby vedla k předpokládanému výsledku. ÒPosuzuje výsledek své pracovní činnosti a svého jednání nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví a zdraví druhých, ochrany přírodního prostředí i kulturních hodnot apod. Ò ÒBěžná práce – sebeobsluha (umývání, oblékání, čištění obuvi a šatstva, udržování pořádku v osobních věcech ap. ÒPráce s modelovacím materiálem, papírem, textilem, dřevem a kovem. ÒPěstování rostlin, zeleniny, květin, léčivých bylin, chov užitkových zvířat, včel; ochrana přírody, pomoc při péči o ptactvo a zvěř v zimě, ochrana rostlin apod. ÒOrganizace práce – rozvržení režimu dne, „ekonomie času“, výchova k podnikavosti a správnému a odpovědnému hospodaření; rozlišování úkolů hlavních a vedlejších, kritika a sebekritika, schopnosti efektivně odpočívat, tj. záměrně střídat intenzivní práci s naprostým uvolněním. ÒVýchova šetrného vztahu k vytvořeným hodnotám - šetrně zacházení s hračkami, učebnicemi, školními pomůckami apod., udržování pořádku a čistoty školního prostředí a přiměřené zapojování do aktivit péče o prostředí. ÒVýchova k profesionální orientaci – k usnadňování profesní adaptace a začlenění do povolání. Ò ÒGlobální výchova. ÒVýchova k občanství a demokracii. ÒVýchova k toleranci a proti násilí a rasismu nebo multikulturní (interkulturní) výchovy. ÒEnvironmentální výchova = výchova rozumného konzumenta s odpovědným vztahem k životnímu prostředí (se složkami přírodní, umělou/kulturní a sociální) je cílem. Ò ÒDěkuji za pozornost