PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1 Zora Syslová OBSAH PP1 1.Předmět předškolní pedagogiky, základní kategorie a pojmy, 2.Výchova a vzdělávání 3.Proměny cílů předškolní výchovy a vzdělávání 4.Humanisticky orientované vzdělávání, osobnostní rozvoj 5.ISCED 0 (u nás, ve světě), vzdělávání dětí do 3 let v ČR 6.Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami 7.Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí 8.Potřeby dítěte (Maslow; Matějček, Langmeier), emoce 9.Prostředí a jeho vliv na rozvoj (reflexní list), podmínky vzdělávání (psychosociální) 10.Heterogenní a homogenní skupiny 11.Předškolní pedagog, jeho kompetence (standard, kariérním řádu) - reflexní list 12.Komunikační dovednosti učitelů n Obsah PP2 1.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 2.Cíle a obsah vzdělávání (kompetence, vzdělávací oblasti, Bloomova taxonomie) 3.Individualizace (typy inteligencí), heterogenní a homogenní skupiny 4.Konstruktivistické přístupy 5.Motivace 6.Metody práce s dětmi, způsoby učení 7.Organizace vzdělávání dětí předškolního věku v ČR, organizační formy 8.Dokumentace školy, odborné časopisy 9.Podmínky vzdělávání 10.Vlastní hodnocení školy 11.Návaznost předškolního a základního vzdělávání n Požadavky na zápočet nSeminární práce „Komparace dvou titulů odborné literatury“ * Rozsah do 5 stran * Formální správnost * Datum odevzdání do 20.5.2015 syslova@ped.muni.cz 1.Předmět předškolní pedagogiky n okolí cíle učitelka vyučování dítě učení učivo (činnosti) metody, org. formy komunikace, interakce podmínky ASPEKTY DIDAKTIKY nCíle, aneb k čemu se vyučuje a učí nObsah, aneb co se vyučuje a učí nZprostředkování, aneb jak se vyučuje a učí nVztahy mezi osobami zúčastněnými na vyučování a učení, které se vztahují zejména ke komunikaci n 1.Předmět předškolní pedagogiky nPři sledování každé výchovné situace je třeba mít na paměti, že je v ní přítomná: nosobnost jedince, který je vychováván nsociální a přírodní prostředí ncíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje nosobnost vzdělavatele (jeho styl) n Eva Opravilová, 2005 n Dítě nObjekt x subjekt vzdělávání nGenetika nVliv rodiny nIQ versus EQ nPotřeby dítěte n Učitelka nKvalifikace nOdbornost n OBSAH VZDĚLÁVÁNÍ n(Učivo) ČINNOSTI nSpontánní nŘízené n nIntegrovaná témata – tzv. „bloky“ Metody nSLOVNÍ -vyprávění, vysvětlování, práce s knihou, rozhovor nNÁZORNÉ -pozorování, předvádění n PRAKTICKÉ n- napodobování, manipulování, experimentování Aktivizující metody nDiskuse nModelové situace nScénky natd. Organizační formy nIndividuální nSkupinová nFrontální n Specifika MŠ nPředškolní dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností, tzn. spontánně. nTyto zkušenosti zpracovává prostřednictvím hry. nDo řízených aktivit se aplikuje podstata spontánního učení. Další kategorie nSituační učení nSociální učení nProžitkové učení Situační učení nSituace, se kterými přichází děti nSituace, které se dějí ve třídě nSituace, se kterými přichází učitelka Sociální učení nNápodobou nOd sebe navzájem nITV -10 % toho, co slyšíme -20% toho, co vidíme -40% toho, o čem diskutujeme -80% toho, co přímo zažijeme nebo děláme -90% toho, co se pokoušíme naučit druhé - - Prožitkové učení nUčení založené na přímých zážitcích dítěte, vycházející z jeho samostatné činnosti a individuální volby, z jeho zvídavosti a potřeby objevovat. LITERATURA: nBRIERLEY, J. 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-109-6 nBRUCEOVÁ,T. Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5 nGARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 nHAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2006, 2008. nHELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5 nHORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-210 nKOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 nOPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-251-2 nPRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 nPRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4 n