Téma: Edukační prostředí Úkol: Pozorujte třídu; dokončete uvedené věty; vyplňte Škálu na hodnocení podnětnosti prostředí Škola a třída: Dnešní datum: Pozoroval: Učení probíhá vždy v určitém prostředí, říkáme mu edukační prostředí. Toto prostředí má určitou velikost, je nějak uspořádáno, je vybaveno jistými předměty a realizují se v něm určité sociální vztahy a komunikace. Škála na hodnocení podnětnosti prostředí Když se rozhlížím po třídě, tak mě napadá… Zamyslete se nad každým výrokem a potom zakroužkujte odpověď, která nejlépe vystihuje skutečnost. Jednotlivá písmena znamenají tyto odpovědi: A= nikdy, B= velmi zřídka, C= občas, D= často, E= vždy, N= neumím se vyjádřit 1. Ve třídě je dostatek hraček pro A B C D E N všechny věkové skupiny 2. Velikost nábytku odpovídá vzrůstu dětí A B C D E N Podle mého názoru může prostředí ovlivnit… 3. Třídy i chodby zdobí výtvory dětí A B C D E N 4. Hračky jsou umístěny v otevřených a přístupných policích A B C D E N 5. Prostory jsou členěny do jednotlivých herních koutů a ohraničeny A B C D E N 6. Volně k dispozici jsou přírodniny a výtvarný materiál A B C D E N 7. K dispozici jsou encyklopedie A B C D E N 8. Volně přístupný je dostatek tělovýchovného nářadí a náčiní A B C D E N 9. Třída má tvořivé koutky Nechám se inspirovat především… (ponk, písmovnice, lupy, apod.) A B C D E N 10. Ve třídě je „pracovní nepořádek“ A B C D E N 11. Ve třídě je dětem k dispozici PC A B C D E N 12. Ve třídě jsou viditelně vyvěšená dětmi zpracovaná pravidla soužití A B C D E N 13. Děti s učitelkou dělají „legraci“ A B C D E N Téma: Edukační prostředí Úkol: Načrtněte plánek třídy – zakreslete umístění lavic, tabule atd. Vytvořil: Škola a třída: Dnešní datum: