TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová 9. Hračka: •je materiálem, který hru ovlivňuje a rozvíjí •jsou předměty umožňující přenos zkušeností a informací společensko – kulturních struktur, které mohou být využívány při výchově a vzdělávání (Duplinský) •může se stát pomocníkem při komunikaci mezi dítětem a dospělým •vyplňuje prostor, když si dospělí nemohou s dítětem hrát •I když je hra velmi důležitá, nemůžeme dítě nechat napospas jen hračkám, jako jediným prostředkům formujícím jeho psychiku! •(Matějček, 1996) • •Hračka, stejně jako hra, provází lidskou společnost od vzniku dějin. •archeologické vykopávky a pozdější literární památky •J. Á. Komenský charakterizoval hry a hračky ve spise Svět v obrazech. •výpověď o zručnosti našich předků (jaký měli cit pro materiál a jeho zpracování, jaký měli vztah k přírodě a jaký byl jejich estetický smysl) •ukazuje na vztah k dětství, který ta která kulturní epocha nebo společenská vrstva měla a jaké hodnoty s ním spojovala •Původně byly hračky vyráběny samotnými rodiči nebo příbuznými, kteří v nich dětem předkládali ke hře své vlastní zhmotnělé představy o světě, své zkušenosti z dětství i dalšího života. Vývoj do minulého století: •základní inventář hraček téměř neměnný •hračky se lišily především materiální a typovou kvalitou, která byla podmíněna sociálním prostředím •hračky zpravidla plnily úlohu vzdělávacích prostředků (příprava na budoucí povolání - syn rytíře vlastnil více zbraní, syn sedláka více pracovního nářadí) (Duplinský, 1993) •od minulého století se tato pracovně výchovná funkce hraček již tolik neuplatňuje Další vývoj hračky: •s rozvojem průmyslové výroby se staly hračky předmětem zájmu celé řady pracovníků – výtvarníků, technologů, lékařů, psychologů, pedagogů a ekonomů. •do hodnocení hračky se promítá celá řada vlivů – společenských, kulturních, náboženských, ale i ekonomických a dalších (tyto vlivy často nesouvisí se vztahem dítěte k hračce) •„V současné době se v diskusi o požadavcích a nárocích kladených na funkci dětské hry a hračky někdy málo zdůrazňuje jejich výsostně volná herní, fantazijní a abreaktivní funkce, jejíž důležitý mentálně hygienický účel je nepochybný a z mnoha důvodů je nutno v něm spatřovat jedno z hlavních poslání hračky.“ •(Duplinský 1993, str.6). Současnost: •ve světě se vyrábí víc než milion různých druhů hraček, které deklarují výchovnost a zaručený vliv na rozvoj psychických funkcí, motoriky nebo inteligence (zpravidla jde o konzumní zboží) •častý hřích dospělých je, že dětem kupují to, co se líbí jim (nebo s čím by si sami chtěli hrát), přičemž neberou ohled na potřeby dítěte ani na jeho rozvoj (20% případů, kdy si děti mohly hračku vybrat samy) Oblíbenost hraček u dětí •hračky napodobující skutečnou věc – důvodem je nemožnost hrát si se skutečnými předměty, jakými jsou pračka, vypínač, žehlička atd. nebo představa, že se stávají dospělými (Millarová, 1978) •pro děti je důležitá tvarová a barevná blízkost k reálnému vzoru Česká tradice: •hračky mají vysokou kulturní úroveň a dobrou tradici •informační bulletin hračkářského oboru „Hračka“, (lednu 1966) seznamuje s úspěchy tohoto oboru u nás - výstavy v Paříži v letech 1955 a 1956 (prof. Viktor Fixl) •oceňována je zejména jejich výchovná a výtvarná stránka i jejich námětová bohatost •v porovnání s dalšími zeměmi jsou české MŠ mnohem vybavenější Rizika spojená s množstvím hraček: •Deprivace – malé množství, chudost, malá podnětnost •Supersaturace – zahlcení velkým množstvím •Je důležité najít rovinu mezi těmito dvěma póly tak, aby se hračka stala ve hře přirozenou učební pomůckou, která umožňuje řešení úkolů nanečisto. •Obecně vzato by se měla vyznačovat rozmanitostí, umožňovat napodobování činnosti dospělých a nechávat prostor pro dětskou fantazii. •Každý rok v říjnu se pod záštitou Asociace předškolní výchovy organizuje soutěž „Správná hračka“. (Praha, MŠ Sokolovská 182) •Kvalitu hraček zde posuzuje tým odbornic z řad pedagogů i psychologů.