6. Komunikační a distribuční politika Úkol – prostřednictvím informací a cíleného ovlivňování překonat odbytové bariéry na straně zákazníka Dílčí oblasti: a)Reklama b)Podpora prodeje c)Public relations d)Osobní prodej Þ Komunikační mix 1. Komunikační politika Reklama Obrací se na velký počet lidí a komunikuje prostřednictvím věcí. Reklamní cíle ekonomické mimoekonomické Cílová veličina: psychologické šíře záběru - zisk Cílová veličina: Cílová veličina: - obrat - pozornost - počet oslovených osob - podíl na trhu - působení na paměť - počet uskutečněných - vytváření preferencí informačních kontaktů - působení na pocity Před rozhodnutím o použití reklamy je nutno stanovit: - Pro jaký objekt se má reklama provádět (např. výrobek) - Jaké cílové skupiny mají být získány (subjekt reklamy) - Jak subjekt reklamy zpracuje reklamní poselství - Realizace plánů na reklamu vyžaduje: stanovení rozpočtu + rozpis rozpočtu na různé reklamní prostředky (média) + ztvárnění reklamního poselství Praktický přístup k rozpočtu na reklamu se orientuje: a)Obrat (zisk) b)Výše rozpočtu konkurence c)Výše disponibilních prostředků d)Reklamní cíl Výnosnost reklamy se měří např. stupněm rozšíření média (náklad, počet přijímačů, apod.) nebo tzv. cenou v tisících. Dle Kotlera spočívá účinnost reklamního sdělení na: a)Žádouctnosti b)Exkluzivitě c)Důvěryhodnosti Reklama je úspěšná pokud umožnila dosažení kladné čisté současné hodnoty ® v praxi obtížné Þ orientace na změnu v obratu Podpora prodeje = opatření na podporu odbytu, která se dotýkají cenové, výrobkové nebo distribuční politiky, ale u kterých je zdůrazněn komunikační aspekt Þ Soutěž o ceny, cenově zvýhodněné mimořádné prodejní akce, poskytování vzorku zboží, doplňková atraktivní nabídka apod. Þ Public relations = působení na image podniku v očích veřejnosti Þ Dobré vztahy s médii, tiskové konference, dny otevřených dveří, sponzoring 2. Distribuční politika Úkol – transformace produkce do podoby, odpovídající potřebám zákazníka Druhy transformace: a)Prostorová b)Časová c)Kvantitativní d)Kvalitativní Výrobek cestuje od výrobce ke spotřebiteli prostřednictvím tržního kanálu ® nutná optimalizace Þ jaké kanály a kolik kanálů Tržní kanál: 1.Přímý - Vnitřní (podnikové prodejny, obchodní cestující, …) - Vnější (obchodní zástupci, makléři, franchising, …) 2. Nepřímý - Maloobchod - Velkoobchod - Zásilkový obchod - Komisionář - forma závislá na tržní síle partnerů Þ dominantní obchodní stupeň dominantní výrobní stupeň vyvážený poměr sil