Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra Výchovy ke zdraví Projekt – Krvácení a ošetřování ran První pomoc ve školním prostředí Zpracovaly: Bc. Zuzana Píšťková (350133), Bc. Lenka Nováková (391725) Semestr: Jaro 2015 Výukové cíle: Žáci rozpoznají různé druhy krvácení, naučí se ošetřit různé druhy krvácení na modelových situacích, naučí se přikládat tlakový obvaz. Klíčová slova: krvácení, tlakový obvaz, záchranná služba (155), rána, protišoková opatření Pomůcky: prezentace (vysvětlení teorie, názorná videa, zopakování oběhové soustavy), pracovní list (oběhový soustava), tlakový obvaz, obvazy (žáci si přinesou z domu) Čas na realizaci: 3 - 4 vyučovací hodiny, 2 hodiny teorie + 1 – 2 hodiny praktického nácviku Postup ve výuce: učitel zopakuje se žáky oběhovou soustavu – žáci pracují s pracovním listem, učitel vysvětlí teorii (krvácení, ošetřování ran, postupy první pomoci) následně předvede poskytnutí první pomoci; v následující hodině si žáci zkouší ošetřování ran na modelových situacích Mezipředmětové vztahy: biologie – oběhová soustava Oběhová soustava Krevní oběh - krev v těle obíhá v uzavřeném cévním systému, proudění krve v tomto systému zajišťuje svými stahy srdce - cévy mají trubicovitý tvar a dělí se na tepny, žíly a vlásečnice - celkové množství obíhající krve je u dospělého člověka asi 5l - krev zajišťuje trvalý přísun živin a kyslíku do tkání - z tkání krev odvádí oxid uhličitý a škodlivé látky - cévy vedoucí krev do srdce – žíly - cévy vedoucí krev ze srdce – tepny Srdce - nepárový dutý orgán - srdce je rozděleno na pravou a levou část - síně a komory od sebe oddělují cípaté chlopně - mezi pravou síní a pravou komorou je chlopeň trojcípá a mezi levou síní a levou komorou chlopeň dvojcípá - srdce je tvořeno srdeční svalovinou (myokardem) - srdce je v činnosti po celý život člověka - základem rytmické činnosti srdce je střídání stahu (systoly) a ochabnutí (diastoly) myokardu (zdroj: http://ajurvedske-lazne.cz/sites/default/files/obrazky/srdceob%C4%9Bh.png) · Velký krevní oběh - začíná v levé srdeční komoře à okysličená krev tepnami (aortou) odváděna do celého těla odkysličená krev přiváděna do pravé srdeční síně (horní a dolní dutou žílou) · Malý krevní oběh Popis: http://ajurvedske-lazne.cz/sites/default/files/obrazky/krevniob%C4%9Bh.png - začíná v pravé srdeční komoře à odkysličená krev vedena tepnami do plic (plicním kmenem) à z plic je přiváděna okysličená krev do levé síně (čtyřmi plicními žílami) (zdroj: http://ajurvedske-lazne.cz/sites/default/files/obrazky/krevniob%C4%9Bh.png) Krvácení - krevní ztráta znamená oslabení, popřípadě ohrožení organismu - únik krve z cévy v důsledku porušení cévní stěny - krvácení můžeme rozdělit na vnitřní, vnější a krvácení z tělních otvorů · Vnitřní krvácení - hrozí pozdní rozpoznání (chybí nám pohled na unikající krev) - na vnitřní krvácení je nutno myslet vždy, když dochází ke zhoršení stavu postiženého Příznaky: bledost, slabost, únava, zrychlené povrchní dýchání, chladné okrajové části těla, špatně hmatný pulz První pomoc: - je nutné myslet na mechanismus úrazu - volat ZZS 155 - úlevová poloha - kontrola životních funkcí - podezření na vnitřní krvácení – nepodáváme tekutiny - podezření na krvácení do hlavy - !!Pozor na zvracení, spavost, nevolnost, zmatenost postiženého, krátké bezvědomí!! - uklidnění postiženého - zajištění tepelného komfortu, kontrola základních životních funkcí, protišoková opatření · Vnější krvácení Příčiny: řezná, bodná, sečná poranění; tržné rány, střelné rány; dopravní nehody Příznaky: bledost, studený pot, zrychlený pulz, slabost, mdloba První pomoc: - volat ZZS 155 !!Nezapomeňte chránit sami sebe – při kontaktu s krvácející ranou používejte rukavice nebo alespoň igelitový sáček!! - zastavení krvácení à přiložit sterilní krytí a obvázat (v případě potřeby stlačení cévy prsty) - pokud je to možné (u ran na končetinách) – zvedneme ránu nad úroveň srdce - přiložení tlakového obvazu (max. 3 vrstvy) à nepřikládáme pokud je v ráně cizí těleso - v krajních případech můžeme na končetinách použít zaškrcovadlo na paži nebo na stehně (alespoň 5 cm široké) - kontrola životních funkcí - protišoková opatření Tlakový obvaz: - skládá se z krycí vrstvy (přímo na ráně, měla by být sterilní); tlakové vrstvy (stlačuje cévu) a připevňovací vrstvy (obinadlo nebo trojcípý šátek) - nesmí prosakovat krví, lze přiložit max. 3 tlakové vrstvy (ČČK 2003 – zdroj: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/js14/prvni_pomoc/web/pdf/3_krvaceni_vnejsi.pdf) Video přikládání tlakového obvazu: http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/anesteziologie/vyuka/studijni-materialy/prvni-pomoc/pp-02-prud ke_krvaceni.html Vlásečnicové krvácení u odřenin a škrábanců Nezapomeňte chránit sami sebe (rukavice) - očistit čistou vodou - v případě pevných nečistot v ráně použít kartáček - desinfekce (!! Pozor na přípravky s jodem – možná alergická reakce!!) - sterilní krytí rány · Krvácení z tělních otvorů Nezapomeňte chránit sami sebe (rukavice) Ø Krvácení z nosu Příčiny: spontánní, po úrazu První pomoc: - předklonit postiženého a zmáčknout nosní křídla - nenechat postiženého smrkat - na čelo a týl přikládáme studené obklady ZZS voláme, pokud krvácení neustává, je masivní, při poruchách vědomí, úrazu hlavy, celkové slabosti. Ø Krvácení z úst Příčiny: krvácení z dásní po vyražení nebo vytržení zubů, při zlomeninách čelisti, krvácení z jazyka po pokousání, při poranění spodiny lebeční První pomoc: - předklonit postiženého, aby krev volně odtékala - při vyražení zubu postižení skousne tampon ZZS voláme, pokud krvácení neustává, je masivní, při poruchách vědomí, celkové slabosti. Video – krvácení z nosu a úst: http://www.lf3.cuni.cz/cs/pracoviste/anesteziologie/vyuka/studijni-materialy/prvni-pomoc/pp-03-krva ceni_na_hlave.html Ø Krvácení z ucha Příčiny: poranění zvukovodu, natržení ušního boltce První pomoc: - krev nechat volně vytékat (do ucha nezavádíme žádné předměty) ZZS voláme, zejména pokud se jedná o krvácení vnitřního ucha. Rány Rány = porušení celistvosti kůže či sliznice - ohrožují postiženého vykrvácením, infekcí, porušením funkce a poraněním životně důležitých orgánů, bolestí Ø Řezná rána Způsobená nožem, nůžkami, plechem, sklem První pomoc: - zejména při značném krvácení voláme ZZS 155 - nasadíme si rukavice - postiženého uložíme do vhodné polohy - dezinfikujeme ránu (peroxid vodíku) - ránu stáhneme mašličkovým obvazem tzv. mašličkou - přiložíme sterilní krytí - obvážeme - znehybníme postiženou část (např. trojcípý šátek) - provádíme protišoková opatření – 5T (teplo, tekutiny NE, ticho, tišení bolesti, transport) - postižený by měl vyhledat lékařské ošetření z důvodu přeočkování proti tetanu Ø Bodná rána Způsobená ostrým bodným předmětem (nožem, jehlou, hřebíkem, vidlemi…) - pokud je rána hluboká = vážné vnitřní zranění, zvyšuje se nebezpečí infekce - možné utkvění tělesa v ráně První pomoc: - neprodleně voláme ZZS 155 - nasadíme si rukavice - předmět z rány nikdy nevytahujeme!! - okolí rány desinfikujeme, obložíme gázou (čistým látkovým kapesníkem) a obvážeme obinadlem - pokud je těleso vysoké a nelze ho obložit vysokou vrstvou, necháme ho vyčnívat - při obvazování dbáme na to, aby otáčky neprocházely přes cizí těleso - kontrolujeme životní funkce (pulz, dýchání) - provádíme protišoková opatření – 5T Ø Sečná rána Způsobená mačetou, sekyrou - vzniká ztrátové poranění – amputace, skalpace První pomoc: - neprodleně voláme ZZS 155 - nasadíme si rukavice - postiženého položíme na záda a zvedneme mu dolní končetiny - postiženou část uložíme do zvýšené polohy - zastavíme krvácení - stlačíme krvácení rukou přímo v ráně - přiložíme tlakový obvaz – max. 3 vrstvy – pokud prosáknou, přikládáme škrtidlo - kontrolujeme životní funkce (pulz, dýchání) - provádíme protišoková opatření – 5T Příprava amputátu k transportu: - amputát uložíme do igelitového sáčku - sáček s amputátem vkládáme do druhého sáčku, kde je voda s tajícím ledem (Poměr vody a ledu v sáčku by měl být zhruba 2 : 1) Ø Tržná rána Způsobená strojem, pásem, ostnatým drátem - často infikovaná, nepravidelné okrase, části rány znečištěné První pomoc: - v těžkých případech voláme ZZS 155 - nasadíme si rukavice - ránu odhalíme - okolí rány dezinfikujeme -sterilně překryjeme a obvážeme - kontrolujeme životní funkce (pulz, dýchání) -provádíme protišoková opatření – 5T !! Postižený by měl být definitivně ošetřen v nemocnici, kde lékař provede revizi znečištěné rány a popřípadě přeočkuje proti tetanu. Ø Střelná rána Způsobené projektilem střelné zbraně - může být menší rána při vstupu a větší při výstupu z těla - krvácení může být zevní a vnitřní - vysoké nebezpečí poranění vnitřních orgánů První pomoc: - neprodleně voláme ZZS 155 a policii - nasadíme si rukavice - uložíme postiženého do vhodné polohy (dle typu poranění) - zastavíme krvácení – při masivním krvácení vkládáme prsty do rány a přikládáme tlakový obvaz - pokud je postižená končetina, zvedneme ji nad úroveň srdce - uvolníme oděv okolo krku, hrudníku a pasu - provádíme protišoková opatření - 5T Ø Rozsáhlé odřeniny První pomoc: - postiženého posadíme nebo položíme - nasadíme si rukavice a prohlédneme odřeninu - vyčistíme ji kartáčkem, mýdlem a vodou - vypláchneme ránu peroxidem vodíku - okolí rány dezinfikujeme - přiložíme sterilní krytí a obvážeme Definitivní ošetření by mělo proběhnout v nemocnici. Poranění zvířaty Ø Pokousání Morčetem, králíkem, cizím psem, kočkou, liškou - i minimální pokousání zvířetem je velmi nebezpečné pro riziko infekce – mělo by být vždy ošetřeno lékařem - nejzávažnějším důsledkem pokousání je vzteklina přenášená slinami infikovaných zvířat Známé zvíře – vyžádat si od majitele očkovací průkaz zvířete Neznámého zvíře – je-li to možné, zajistit jeho vyšetření První pomoc: - voláme ZZS 155 - při pokousání cizím psem voláme 158 - důkladně omyjeme ránu mýdlem a vodou, případně vydezinfikujeme - usušíme a sterilně ránu překryjeme (náplast obvaz, textilie) - při velkém poranění postupujeme dle zásad první pomoci – stavíme krvácení tlakem na ránu, poraněnou končetinu zvedneme - zjistíme původ zvířete Ø Bodnutí hmyzem Původci: vosy, včely, čmeláci, některé mouchy… !!Nebezpečné především u alergiků!! - největším nebezpečím je bodnutí do oblasti horních cest dýchacích, krku, jazyka První pomoc: - v těžkých případech voláme ZZS 155 - v případě alergika – podáváme léky proti alergii, pokud je užívá - případné žihadlo vyjmeme pinzetou - zasažené místo chladíme studenou vodou - postiženého uložíme do polosedu s opřením hlavy a zad - kontrolujeme celkový stav - provádíme protišoková opatření – 5T - pokud postižený nedýchá, zahájíme resuscitaci Ø Kousnutí klíštětem Možný vznik infekčního onemocnění (lymská borelióza, klíšťová encefalitida) Riziko onemocnění se snižuje časným odstraněním klíštěte! První pomoc: - klíště zakapeme alkoholovým dezinfekčním roztokem (lihem či dezinfekcí z lékárny) a počkáme 3 – 5 min. - speciálními kleštičkami nebo pinzetou chytneme klíště hned u kůže a kývavým pohybem ho odstraníme - místo po klíštěti znovu potřeme dezinfekcí - s klíštětem vždy zacházíme jako by bylo nakažené – nerozmačkáváme ho (přenos infekce), nejlépe jej zabalíme do ubrousku a spláchneme do záchodu - napadené místo je třeba sledovat minimálně dva týdny Ø Uštknutí hadem - u nás nebezpečné především uštknutí zmijí - dvě ranky několik milimetrů od sebe, lehce krvácející, zarudlé až namodralé - prudká bolest postiženého místa, otok, nevolnost, dušnost, zrychlený puls; později bolest břicha, zvracení, průjem První pomoc: - voláme ZZS 155 - postiženého uklidníme, aby se nehýbal (pomalejší šíření jedu) - uložíme postiženého do polosedu (srdce má být výše než postižené místo) - nasadíme si rukavice - ránu vymyjeme, dezinfikujeme, sterilně překryjeme - nezaškrcujeme, nevysáváme jed, nerozřezáváme ránu, nevypalujeme!! - zaznamenáme čas uštknutí, druh a velikost hada (pozdější volba správného protijedu) - sledujeme celkový stav a životní funkce (puls, dýchání, vědomí) - v případě zástavy srdce zahájíme srdeční masáž Pravidlo „5T“ – protišoková opatření 1.Teplo - snažíme se o udržení optimálního tepelného komfortu. Postiženého přikryjeme a obzvlášť důležité je dát něco i pod něj, protože u postiženého nefunguje správně termoregulace. Pacienta však aktivně nezahříváme. 2. Tekutiny - NIKDY nepodáváme! Pouze tlumíme pocit žízně otíráním rtů a obličeje vlhkým kapesníkem. 3. Ticho - zabezpečení relativního klidu. Postiženého uklidňujeme a komunikujeme s ním. 4. Tišení bolesti - správné ošetření všech poranění postiženého. NIKDY nepodáváme analgetika. 5. Transport - vždy jsme povinni co nejdříve zavolat odbornou pomoc 155, se zdůrazněním, že se jedná o postiženého v rozvinutém šoku. Postiženého v šoku se snažíme netransportovat. PRACOVNÍ LIST – opakování krevního oběhu: 1. K číslům napiš názvy částí srdce: 1 …………………………………………. 2 …………………………………………. 3 …………………………………………. 4 …………………………………………. 5 …………………………………………. 6 …………………………………………. 7 …………………………………………. 8 …………………………………………. 9 …………………………………………. (zdroj: http://www.aldebaran.cz/bulletin/2007_07/Heart_systole.gif) 2. Odpověz na otázky (vyznač jednu správnou odpověď): 1. Dospělý člověk má v těle přibližně: a) 1,5 litru krve b) 3 litry krve c) 5 litrů krve 2. Cévy, které vedou krev do srdce se nazývají: a) vlásečnice b) tepny c) žíly 3. Cévy, které vedou krev ze srdce se nazývají: a) vlásečnice b) tepny c) žíly 4. Krev z těla odvádí: a) kyslík a živiny b) oxid uhličitý a škodlivé látky c) vodu 3. Stručně popiš malý a velký krevní oběh --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------ --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------- --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------- --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------- --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------- PRACOVNÍ LIST – opakování krevního oběhu: Řešení 1. K číslům napiš názvy částí srdce: 1 Pravá síň 2 Pravá komora 3 Levá síň 4 Levá komora 5 Plicní kmen - plicnice 6 Aorta 7 Horní dutá žíla 8 Dolní dutá žíla 9 Srdeční svalovina - myokard (zdroj: http://www.aldebaran.cz/bulletin/2007_07/Heart_systole.gif) 2. Odpověz na otázky (vyznač jednu správnou odpověď): 5. Dospělý člověk má v těle přibližně: b) 1,5 litru krve b) 3 litry krve c) 5 litrů krve 6. Cévy, které vedou krev do srdce se nazývají: b) vlásečnice b) tepny c) žíly 7. Cévy, které vedou krev ze srdce se nazývají: a) vlásečnice b) tepny c) žíly 8. Krev z těla odvádí: a) kyslík a živiny b) oxid uhličitý a škodlivé látky c) vodu 3. Stručně popiš malý a velký krevní oběh Velký krevní oběh - začíná v levé srdeční komoře à okysličená krev tepnami (aortou) odváděna do celého těla odkysličená krev přiváděna do pravé srdeční síně (horní a dolní dutou žílou) Malý krevní oběh - začíná v pravé srdeční komoře à odkysličená krev vedena tepnami do plic (plicním kmenem) à z plic je přiváděna okysličená krev do levé síně (čtyřmi plicními žílami) PRAKTICKÝ NÁCVIK - ošetřování ran ve skupinách - obrázky ran do skupin žáků - doporučujeme rány vystříhat, zatavit do folie, přikládat na tělo a na těle ošetřovat – žáci rozhodují o ošetření jednotlivých druhů ran, společná diskuze Řezná rána Popis: http://ppp.zshk.cz/media/Fko202.jpg (http://ppp.zshk.cz/media/Fko202.jpg) Bodná rána Popis: http://images.mystockphoto.com/files/previews/fd6/puncture-wound-1-by-200786.jpg (http://images.mystockphoto.com/files/previews/fd6/puncture-wound-1-by-200786.jpg) Sečná rána Popis: http://img8.rajce.idnes.cz/d0802/4/4974/4974311_541c92697c268a276725727b91ffe91e/images/rozriznuty- prst.jpg (http://img8.rajce.idnes.cz/d0802/4/4974/4974311_541c92697c268a276725727b91ffe91e/images/rozriznuty -prst.jpg) Tržná rána Popis: http://ppp.zshk.cz/media/Fko204.jpg (http://ppp.zshk.cz/media/Fko204.jpg) Střelná rána Popis: http://img8.rajce.idnes.cz/d0802/4/4974/4974311_541c92697c268a276725727b91ffe91e/images/prustrel.jp g (http://img8.rajce.idnes.cz/d0802/4/4974/4974311_541c92697c268a276725727b91ffe91e/images/prustrel.j pg) Rozsáhlá odřenina (http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/inline/foto/inline730.JPG) MODELOVÉ SITUACE Na základě modelové situace se žáci rozhodnou o jaké poranění se jedná a vhodně zvolí a popíší první pomoc u tohoto poranění. 1. Modelová situace Děti se odpoledne ve družině honily. Jeden z chlapců zakopl a při pádu rozbil skleněnou výplň ve dveřích. Způsobil si řeznou ránu na pravém předloktí. Rána silně krvácí, vystřikuje jasně červená krev. Řezná rána – vnější krvácení Zavoláme ZZS 155 à nasadíme si rukavice à zkontrolujeme, jestli v ráně nezůstaly střepy à zastavíme krvácení (v případě potřeby použije tlakový obvaz – max. 3 vrstvy) à kontrolujeme životní funkce do příjezdu záchranné služby à provádíme protišoková opatření. 2. Modelová situace Na škole v přírodě při odpolední vycházce do lesa si jeden ze žáků stoupl velmi nešikovně na ostrý klacek, který mu prorazil chodidlo. Klacek zůstal v chodidle, chodidlo krvácí. Chlapec pláče, rána ho bolí, není schopen chůze. Bodná rána – vnější krvácení Zavoláme ZZS 155 à klacek necháme v ráně – rozhodně nevytahujeme à nasadíme si rukavice à okolí rány vydezinfikujeme, obložíme gázou a obvážeme obinadlem à kontrolujeme životní funkce à provádíme protišoková opatření. 3. Modelová situace Při fotbalovém zápase, který se hrál na škvárovém hřišti, chlapec trefí míčem spolužáka do obličeje. Spolužák upadne na zem, teče mu krev z nosu a při pádu si odře koleno, které má špinavé, krvavé a plné škváry. Krvácení z tělních dutin, rozsáhlé odřeniny Postiženého posadíme nebo položíme à nasadíme si rukavice a prohlédneme odřeninu à vyčistíme ji kartáčkem, mýdlem a vodou à ránu vypláchneme peroxidem vodíku à okolí rány dezinfikujeme přiložíme sterilní krytí a obvážeme à definitivní ošetření by mělo proběhnout v nemocnici. Krvácení z nosu – předklonit postiženého a zmáčknout nosní křídla à nenechat postiženého smrkat na čelo a týl přikládáme studené obklady (ZZS voláme pouze pokud krvácení neustává, je masivní nebo při poruchách vědomí). Použitá literatura } KELNAROVÁ, Jarmila. První pomoc: pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012, 100 s. ISBN 9788024741994. } KELNAROVÁ, Jarmila. První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 180 s. ISBN 9788024742007. } První pomoc pro učitele středních škol: (s využitím pro ZŠ - II. stupeň) : metodická příručka do výuky. 1. vyd. Pardubice: Centrum celoživotního vzdělávání Jezerka, 2014, 229 s. ISBN 978-80-260-6334-6.