Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra výchovy ke zdraví První pomoc Cévní mozková příhoda PROJEKT Alena Brtníčková 371515 Klára Iliasová 343992 PRVNÍ POMOC • Název hodiny: Cévní mozková příhoda (dále CMP) • Třída: 6. – 9. ročník • Hodinová dotace: 90-180 min • Místo realizace: třída • Forma výuky: • Normativní hledisko: projektová výuka • Sociální hledisko: hromadná – frontální, skupinová homogenní • Zařazení do výuky dle RVP • Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví • Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví • Metoda: výklad, vysvětlování, diskuze, nácvik pracovních dovedností, aktivizační metoda, grafická činnost, projekce statická • VVC: • žák uvede telefonní číslo rychlé záchranné služby • žák vyjmenuje příznaky CMP • žák vyjmenuje hlavní kroky při poskytování první pomoci u CMP • žák vysvětlí vlastními slovy možnosti prevence neúrazových urgentních stavů (CMP, infarkt myokardu, cukrovka, epilepsie) • žák obhájí svoje výsledky práce • Klíčové kompetence: v komunikativní – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky na téma poskytování první pomoci u CMP, snaží se porozumět názorům druhých, účinně se zapojuje do diskuze, využívá komunikativní dovednosti ke spolupráci s ostatními a tím vytváří dobré vztahy ve skupině jako pozitivní postoj k danému tématu v k řešení problémů – žák umí zaujmout vhodný postoj k řešení problému, protože si uvědomuje důsledky neposkytnutí první pomoci, pochopí, jak správně a účinně poskytnout první pomoc, promyslí a naplánuje způsob řešení, jak on sám by postupoval v případě nastalého problému v sociální a personální – žák účinně spolupracuje ve skupině v rámci první pomoci u CMP, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, přispívá k debatě celé třídy, přijímá poučení z názorů a postojů ostatních v kompetence k učení – vyhledává a třídí informace první pomoci u CMP v kompetence občanské – žák si je vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu, chová se zodpovědně v situacích ohrožující život a zdraví člověka v kompetence pracovní – žák přistupuje zodpovědně k vytváření plakátů týkajících se tématu první pomoc u CMP SCÉNÁŘ VÝUKY 1. HODINA Na začátku první hodiny učitel seznámí žáky s náplní projektu. Učitel s žáky provádí aktivizační metodu "brainstorming", kde zapisuje její výsledky na tabuli, poté je systematizuje a celkově shrne výsledky žáků. Dále si s žáky projde prezentaci (viz příloha), ve které se dozví základní informace o poskytování první pomoci při cévní mozkové příhodě a prevenci u vybraných urgentních neúrazových stavů. Jedná se o tyto stavy: · KOLAPS · INFARKT MYOKARDU · EPILEPSIE Je důležité stále žákům zdůrazňovat, že v první řadě musejí dbát na svoje bezpečí (tzn. chránit se před infekcemi a nebezpečím hrozícím na riskantních místech, apod.). A také, že základem je zavolat linku 155- to už je poskytnutí první pomoci. 2. HODINA Na začátku druhé hodiny se naváže na první pomoc u CMP, žákům se pustí video FAST, díky kterému si zopakují příznaky mrtvičky. Základem je žákům objasnit, že stačí pozorovat jeden příznak a ihned musíme volat 155. V další části hodiny se žákům zadá skupinová práce, jejímž úkolem bude vytvořit plakát na dané téma- první pomoc u CMP. Žáci budou rozděleny do dvojic. Jako prostředky výuky jim budou sloužit- počítač s internetem na dohledání informací, textové materiály poskytnuté učitelem, výtvarné potřeby. V plakátu by se měly objevit příznaky CMP, její prevence a poskytnutí první pomoci. Je na žácích, které části budou věnovat větší pozornost, ale zahrnuty musejí být všechny. Žáci mají možnost pracovat na plakátech i doma dle jejich potřeby a uvážení. Výstupem z hodiny je tedy výukový plakát na CMP. 3. HODINA Začátek třetí hodiny žáci využijí k dodělání svých plakátů a k přípravě prezentování jejich plakátů před třídou. Na tabuli žáci budou mít k dispozici kritéria, kterých by se měli držet, protože se od nich bude odvíjet jejich výsledná známka. KRITÉRIA • Ústní projev (mluvit nahlas a zřetelně, souvisle, smysluplně) • Struktura (úvod, hlavní myšlenka, závěr) • Zhodnotit klady projektu • Zhodnotit zápory projektu • Schopnost odpovědět na otázky • Vlastní návrh a odůvodnění známky (co mohli žáci vylepšit, zda jsou spokojeni) ZÁVĚR PROJEKTU 1. Žáci prezentují ve dvojicích výsledky své práce 2. Žáci diskutují o tom, co se jim líbilo na ostatních plakátech a co naopak ne 3. Učitel sdělí žákům, které práce se mu líbily nejvíce a jestli se jeho hodnocení shoduje s jejich hodnocením 4. Učitel řekne žákům, co mohli vyzdvihnout a co naopak tolik důležité nebylo 5. Učitel oznámkuje plakáty a jejich prezentaci 6. Celkové zhodnocení projektové výuky a její přínos ZDROJE: Neúrazové urgentní stavy. První pomoc [online]. 2015 [cit. 2015-06-21]. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/ps09/pomoc/web/pages/neurazove-urgentni-stavy.html StrokeHeroesAct Fast. YouTube [online]. 2007 [cit. 2015-06-21]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=YHzz2cXBlGk TEP 24. Česká televize [online]. 2015 [cit. 2015-06-21]. Dostupné z: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10315080042-tep-24/211411058130012/video/