Zadání úkolů pro kurz Globální rozvojové vzdělávání, eva.malirova@nazemi.cz Termín odevzdání 28. 3. Úkol č. 1: REALIZACE LEKCE Cíle úkolu: * Udělat si představu jaké zdroje ke GRV existují. * Rozlišit tzv. měkký a kritický přístup ke GRV a zvážit vhodnost použití obou přístupů * Nebo navrhnout vlastní GRV program ve struktuře EUR. 1. Na základě četby zdrojů si ujasněte svoji představu o tom, co je GRV, co sleduje, jaké okruhy témat pokrývá. Zdroje: NaZemi (2013): Infolist o globálním rozvojovém vzdělávání. Ke stažení. Development Education Project (2013): Globální dimenze ve výuce. Ke stažení. MZV ČR: Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání ČR pro 2011-2015. Ke stažení 2. . A) Analyzujte vybrané dvě lekce/programy GRV a. Seznamte se s konceptem měkkého a kritického GRV (viz studijní materiály, druhá tabulka v souboru „měkké a kritické GRV“). b. Udělejte si představu o existujících metodikách GRV v češtině na stránkách: www.globalnirozvojovevzdelavani.cz. Řada materiálů je ke stažení na těchto stránkách. Konkrétní lekce najdete i na http://www.nazemi.cz/dokumenty/aktivity. c. Z existujících příruček vyberte dva programy/lekce, které podle považujete za příklad tzv. měkkého GRV a které za příklad tzv. kritického GRV a zdůvodněte proč. Jako vodítko vám poslouží jednotlivá kritéria tabulky. Nemusíte však použít všechna. U každého z programů napište, v jakém kontextu byste daný program (kritický a měkký) volili a proč byste nevolili druhý přístup. B) Vytvořit záměr vlastní lekce a. Vyberte téma b. Určete si prioritní globální dimenzi (čočkou) skrz, kterou chcete téma prozkoumat. c. Formulujte klíčové otázky, které by měl program zkoumat. d. Odpovězte si na otázky: i. Čeho chci dosáhnout u studentů? (Co konkrétního se naučí, čemu porozumí?) ii. Jak poznám, že se mi to podařilo? (Jaké důkazy o tom, že se studenti něčemu naučili, můžeme získat?) iii. Jaký smysl to bude mít pro studenty? (Jak studenti naloží s tím, co se naučí či pochopí, k čemu konkrétně jim to bude?) e. Formulujte cíl. f. Navrhněte proces programu podle struktury E-U-R. Něco jako popis jednotlivých kroků, ale nemusíte vyhledávat konkrétní materiály. Úkol č. 2: CESTA OTÁZEK Zvu vás na dobrodružnou cestu přemýšlení, její osou je téma hledání řešení na komplexní problémy kolem nás. Aby cesta fungovala, je potřeba, abyste jí prošli ideálně v kuse. Zabere vám asi tři hodiny. Berte to jako hru, nečtěte dál, pokud neukončíte předchozí krok. Své myšlenky a odpovědi hned zapisujte. Může vám to usnadnit vědomí, že žádná odpověď není definitivní J Část I: Podívejte se na krátké video: Radi-aid Co je sdělení filmu? Na jaký problém poukazuje? Část II.: Krok 1: Přečtěte si metaforu vzdělávání: Když skupina lidí uvidí topit se v proudy řeky množství dětí, bude jejich prvým impluzem pravděpodobně snaha je zachránit, nebo vyhledat pomoc. Ale co když by se podívali nahoru proti proudu řeky a uviděli by množství lodí, kterých vyhazují další a další děti a lodí stále přibývá? Jaké různé kroky by bylo nutné podniknout k tomu, aby zastavili lodě a zabránili jim v jejich konání? Krok 2: Jaké různé kroky je třeba udělat pro záchranu dětí? Zkuste najít aspoň 3. NEČTĚTE DÁLE, DOKUD NEODPOVÍTE Krok 3: Dočtěte text a navrhované možnosti Vanessou Andreotti. · Zachránit děti z vody · Zabránit tomu, aby byly další děti vyhazovány z lodí · Jít se podívat do vesnic, odkud pochází posádky, abychom porzuměli tomu, proč se to děje. · Posbírat těla mrtvých, uctít jejich smrt a upozornit na to, co se stalo. Jaké úkoly vás vůbec nenapadly? Krok 4: Co vám tato metafora říká o vzdělávání? Krok 5: Jakým způsobem lidé ospravedlňují nerovnost a nadřazenost ve světě? Jakou úlohu hraje vzdělávání v udržování a odstraňování nerovností ve společnosti? Krok 6: Jaké inspirace pro vzdělávání si z toho berete? Část III.: Krok 7: Než odpovíte na následující otázky, přeformulujte každou svými slovy, jak jí rozumíte, potom odpovězte. Možná se vám bude lépe odpovídat, když to vztáhněte k něčemu konkrétnímu. Za tímto účelem použijte stromy problému, které jsme vytvářeli na setkání. Co je stínem vědění, které nám nabízí západní model vzdělávání? Jaké z těchto stínů nám mohou blokovat představy o řešeních? Mohou některá řešení přispívat k prohloubení problému nerovnosti? Jak se právě cítíte u odpovídání na tyto otázky? Jak ten pocit vzniká? Část IV: Krok 8: Podívejte se na filmy (Druhý film má titulky, první ne. V případě, že je pro vás angličtina obtížná, zkuste chytit co nejvíce, co se vám podaří.) a) Story worth remembering – Botswana Jaké je pro vás nejdůležitější sdělení filmu a proč? Jaké myšlenky ve vás film vzbudil? b) Story of solutions Jaké je pro vás nejdůležitější sdělení filmu a proč? Jaké myšlenky ve vás film vzbudil? Krok 9: Jaký druh vzdělávání by umožnil vznik etických vztahů mezi těmi, kteří v minulosti utlačovali a těmi, kteří byli marginalizovaní; vznik vztahů, které by se mohly posunout za vinu, hněv, spasitelsvtí, paternalismus a soběstřednost? Přeformulujte vlastními slovy, jak otázce rozumíte. Odpovězte na ni za sebe. Krok 10: Jaký druh vzdělávání by nám mohl pomoci najít spokojenost a naději v pozici, kdy nemám absolutně jasné odpovědi a kdy jsme často konfrontováni s odlišností? Přeformulujte svými slovy, jak otázce rozumíte. Odpovězte na ni za sebe. Krok 11: Přečtěte si po sobě, co jste všechno napsali. Co vám tento proces přinesl? Jaké poznatky z toho pro vás plynou? Jaké otázky vám vznikly? On-line zdroje: Radi-aid - https://www.youtube.com/watch?v=oJLqyuxm96k Story of Stuff http://storyofstuff.org/movies/story-of-stuff/ Story of solutions http://storyofstuff.org/movies/the-story-of-solutions/ Lets save Africa + http://www.africafornorway.no/why https://www.youtube.com/watch?v=xtCg73NAm5k Story worth remembering - Botswana http://vimeo.com/30482538 Chris Garner - Transforming the Teacher in Indigenous Education http://www.youtube.com/watch?v=bMfBeotD8gc Danger of the single story http://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story.html