Ontogenetická psychologie
KAPITOLA 2. Prenatální období aneb Co všechno se děje před narozením
Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:
- používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s prenatálním obdobím a porodem
- seznámit se stručně s psychologickou disciplínou prenatální psychologie
- vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
- nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince (prenatální období) i z pozice ženy (období těhotenství)
- přemýšlet nad problematikou umělého přerušení těhotenství v různých kontextech (biologický, psychologický, právní, etický, náboženský)
- pochopit význam prenatálního období pro celý další život jedince
- být přínosem těhotným ženám a být schopen vysvětlit jim, co je čeká
Doporučená studijní literatura:
- Langmeier Josef, Krejčířová Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
- Mrowetz, Michaela, Chrastilová, Gauri, Antalová, Ivana (2011). Bonding - porodní radost. Praha: DharmaGaia.
- Odent, Michel (2011). Znovuzrozený porod. Praha: Argo.
- Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
- Stadelmann, Ingeborg (2009). Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: One Woman Press.
- Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Čas potřebný ke studiu:
Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 3 hodiny.
Obsah kapitoly:
- Základní vymezení prenatálního období
- Problematika umělého přerušení těhotenství
- Fyziologický vývoj plodu
- Schopnosti a chování dítěte v prenatálním období
- Prenatální psychologie
- Fyziologické a psychické změny u žen v průběhu těhotenství