Ontogenetická psychologie
KAPITOLA 8. Dospívání aneb Na cestě od dětství k dospělosti
Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:
- používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s obdobím dospívání
- rozlišit vývoj zdravého, přiměřeně se vyvíjecího pubescenta a adolescenta od vývoje netypického a potenciálně ohrožujícího
- seznámit se s problematikou sekulární akcelerace
- vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
- nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince i z pozice rodičů
- pochopit význam období dospívání pro celý další život jedince
Doporučená studijní literatura:
- Erikson, Erik H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
- Janošová, Pavlína (2008). Dívčí a chlapecká identita. Praha.
- Langmeier, Josef, Krejčířová, Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
- Macek, Petr. Adolescence (2003). Praha: Portál.
- Matějček, Zdeněk (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
- Piaget, Jean, Inhelderová, Bärbel (2007). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
- Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
- Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Čas potřebný ke studiu:
Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.
Obsah kapitoly:
- Základní vymezení období dospívání
- Identita jako klíčový aspekt dospívání
- Problematika sekulární akcelerace
- Vývojové úkoly adolescence
- Kognitivní vývoj v období dospívání
- Vývoj morálního vědomí a jednání
- Sociální vývoj v období dospívání
- Specifické vývojové problémy dospívajících