Věkové zvláštnosti dětí (témata ke zkoušce) Úvod a teorie Vývojová psychologie jako obor - definice oboru (cíle), ==periodizace (stadium, life- span) metody (typy výzkumů: longitudinální, semilongitudinální, průřezový) ==něco málo historie (viz) Ontogeneze, fylogeneze, antropogeneze Konrád Lorenz a Etologie, -sociobiologie Vývojové teorie: Sigmund Freud, J. A Komenský, Jean Piaget (morálka i kognice), Erik Erickson, A.Gesell (vývojový směr) Zdroj: is prezentace, článek a text Souhrnná témata (Vývoj…) Kresba – vývoj kresby po obdobích, rozpoznání jednotlivých období Lateralita- druhy, poruchy při přeučování, testování Hra - podle vývoje dětí a podle druhu hry, věk hry, hra jako nástroj učení Řeč – vývoj, období, poruchy řeči Morálka- vývoj morálky podle Piageta a Kohlberga Zdroj: texty tištěné do seminářů (kresba) a is zdroje Prenatální Normální vývoj plodu – období (blastemové, fetální, embryo) Schopnosti dítěte před narozením (citované výzkumy) Ohrožení vývoje (nemoci, úrazy matky, toxicita a vliv na dítě v každém stadiu) Předčasně narozené děti a důsledky pro psychiku (postižení, separace) Umělé přerušení těhotenství- nechtěné děti Zdroje: e-learning, prezentace Novorozenec Porod včera a dnes- psychologické aspekty na matce a dítěti Naše porodnictví (nedostatky, vývoj) Novrozenec a jeho schopnost učení Smysly Reflexy Sociální chování Kojenecký věk Období- 3, 6. 9, 12 měsíců Teorie ranného vývoje a Attachement Intuitivní rodičovské chování Synchronizovaná interakce matka dítě Separace a Test neznámé situace Piaget a kognice Zdroj: článek Papoušek (is), E- learning, prezentace is, film BBC (odkaz v isu) Batole Jemná motorika Hrubá motorika Řeč Hra Socializace: školka a sebeobsluha Lateralita Sebepojetí a já Emoce a negativismus Zdroje: E- learning, prezentace is, film BBC (odkaz v isu) Předškolní věk Předškolák a jeho potřeby: období, chování, pohyb, řeč a její poruchy Předškolák a hra: pravidla! Myšlení předškoláka- rysy: fantazie, animismus, Teorie mysli, egocentrismus Kognice- Piaget Deprivace Školní věk Vstup do školy- zralost, kritéria, testování Proč je vstup do školy náročný? K jakým změnám dochází (charakteristika období) ? Kognice- Piaget Sociální chování Poruchy vývojové Poruchy chování Adolescence Charakteristika období – pubescence, adolescence Sekulární akcelerace Identita, sociální moratorium - Erikson Vývojové úkoly – Havighurst Vztahy a jejich vývoj Problémy a delikvence Možnosti a programy na podporu adolescentů – (najděte si sami) Dospělost Dělení a klasifikace období- etapy, co se v nich děje, co je cílem Vztahy, rodina – Říčan Největší rizika – patologický výběr partnera (rozpad rodiny), závislosti, nedospělost (psychoanalýza)… Teorie: Sternberg, Erikson, Jung (individuace) Stáří Popis období a etapy- (jak se to posouvá Vývoj kognice Vývoj vztahů Nemoc, smrt, truchlení Smysl života Autoři Jung Leboyer Brazelton Goodenoughová Hanuš Papoušek Erik Erikson Zdeněk Matějček Sigmund Freud John Bowlby Mary Ainsworthová Jean Piaget Lawrence Kohlberg Havighurst