Celoškolská politika kázně Od nejméně k nejvíce „intrusivnímu“ zásahu • Pohled na žáka • TOP technika (tělesná blízkost, oční kontakt a položení otázky) • Pohovor se žákem po hodině (po vyučování) • Spolupráce s třídním učitelem • Time - out Time – out (oddychový čas) • Čas, který žák stráví mimo místo či situaci, kde porušoval pravidla – choval se agresivně, nebezpečně, nadmíru narušoval výuku… • Ne trest, ale důsledek – Potřeba vysvětlit!!! • Ve třídě, na úrovni školy – Proč? Kdy? Jak dlouho? Jak? – Co v oddychovém čase? – Jak jsou informováni rodiče? – Vždy potřeba doplnit rozhovorem… – Co když nefunguje? – Spolupráce s kolegy, odborníky Respekt a úcta • Prosím. • Děkuji. • Můžu? • Omlouvám se. J • Dobré ráno. • Hezký víkend. • … – Přijít včas – Začít a skončit pozitivně – Popřát k narozeninám, svátku – Všímat si každého zvlášť Ukázka pravidel (Rogers, C. 2005) VE TŘÍDĚ MIMO TŘÍDU Mluvíme s druhými klidně a s respektem. MLUVENÍ Mluvíme s druhými klidně a s respektem. Pracujeme tiše a pomáháme druhým. Střídáme se UČENÍ Spolupracujeme s ostatními. Sdílíme prostor pro hraní Chodíme tiše a věci odkládáme opatrně. POHYB Jsme ohleduplní k druhým i zařízení. Jsme milí k ostatním a užíváme dobré zvyky. ZACHÁZENÍ Jsme milí k ostatním. Hrajeme přátelské hry. Snažíme se být fér při řešení problémů. Pokud je to těžké, požádáme o pomoc učitele. ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ Mluvíme s ostatními a snažíme se problém vyřešit. Pokud je to těžké, požádáme o pomoc učitele. Snažíme se nezranit ostatní. S vybavením zacházíme opatrně. BEZPEČNOST Hrajeme bezpečné hry v bezpečném prostředí. Pozitivní korektivní jazyk • „Nevidíte, že se tu snažím učit, dámy?“ • „Nežvaň!“ • „Mohla bys laskavě začít něco dělat? Ostatní už jsou téměř hotoví.“ • „Neběhej!“ • „Odbytý úkol.“ ? ? ? ? ? Jak učit pravidla • Společná tvorba pravidel • Diskuse o jejich důležitosti a smyslu • Vyvěšení na viditelném místě • Dramatizace • Obrázky • Ocenění úspěchů • Odkazování na pravidla • Systém žetonů (nálepek…)? • Sebehodnocení • P Zpětná vazba ve skupině • Kouzelný předmět – umožňuje mluvit tomu, kdo jej drží • Volné uzly – každý drží provaz s 5 uzly, 1 zapojení = uvolnění 1 uzlu (uzly lze i darovat) • Teploměr – čára na zemi, která představuje kontinuum – 0 +, zaujímání polohy podle kritéria (nálada, dařilo se mi…) • Barevná škála – barevné kuličky do nádob, Každá barva jiný pocit, náladu • Smajlíci • Ruku na toho, kdo – děti položí ruku na toho, kdo odpovídá tvrzení, jež čte instruktor (např. Kdo ti pomohl, kdo tě překvapil…) • Kamenné moře: – dítě si vybere kameny, jako symboly sebe i ostatních, staví je tak, jak vnímá ostatní členy ve vztahu k sobě. • Sousoší – vyjadřuje vztahy mezi členy. Staví skupinově či podle jednotlivce. • Já jsem ty – ve dvojicích si děti přehrávají charakteristické projevy toho druhého • Balonky – každý na svůj napíše svůj pocit, – se všemi se pinká ve vzduchu, pak si každý jeden chytí a přečte • Korálkový den – každé dítě sklenici a sadu barevných korálků – každá barva symbolizuje jinou charakteristiku (např.: modrá – je mi s tebou dobře; žlutá – překvapil jsi mě…). – děti vhazují barevné korálky do sklenic jiných dětí, podle svých pocitů. • Karty – vyzkoušíme ve skupině – dítě si vylosuje 2 karty a podle barvy odpovídá otázky. • Červená – něco pozitivního; černá – něco ke zlepšení • Eso až 4 – něco k jednotlivci • 5 až 8– něco k organizaci; 9 až král něco k řízení chování Kontrakt • Dohoda o pozitivním posilování cílového chování • Mezi dvěmi i více stranami (učitel, žák, rodiče…) • Dosažení konkrétního chování bude pozitivně posíleno • Individualizace kontroly chování podle žákových potřeb • Aktivní role žáka v kontraktu • Ideálně – kontrakt vytváří zúčastněné strany společně • Každá strana – vlastní roli a zodpovědnost • Cílové chování – shoda všech stran Podmínky dobrého kontraktu • Posílení by mělo bezprostředně následovat • První kontrakty by měly počítat s postupným zvládnutím • Posilovač by měl být často a v malých dávkách • Kontrakt by měl být formulován pozitivně v pojmech úspěchu • Měl by být realistický a fér a podle SMART cílů • Srozumitelný a jednoznačný • Neměl by být žákovi vnucován • Měl by být pravidelně revidován a hodnocen • Oficiální dokument – formální data, úprava • Předmět dohody – 1 – 3 problémy • Účastníci dohody – přesně vyjmenovat • Konkrétní závazky – o změně – o času – o vyhodnocení dodržení kontraktu – vyhodnocuje hlavně žák (deníky, tabulky…) – o způsobech kontroly – o odměnách a sankcích 12 Kontrakt učitel - žák Kontrakt učitel - žák • Výběr jednoho problému (postupné zvládnutí) – Problém, u nějž se dá předpokládat, že náprava bude úspěšná – Verbalizace problému - musí přesně vyjadřovat, co chceme změnit • Kontrakt by měl být formulován pozitivně v pojmech úspěchu • SMART • Neměl by být žákovi vnucován • Diskuse a vyjednávání výběru se žákem • Měl by být pravidelně revidován a hodnocen • Posilování často, bezprostředně a v malých dávkách Účel • umožní žákovi zapamatovat si pravidla • v dítěti roste pocit úspěšnosti • povzbuzují sebedůvěru – vlastní ovlivňování • podporují vědomí úspěchu a vnitřní motivaci - vědomí vlastního já • motivují dítě i v případě, že je pokrok pomalejší • zvyšují důvěru mezi žákem a pedagogem • dávají možnost soustředit se na konkrétní kladné chování a postoje • pomáhají zlepšovat chování ve slabších dnech • povzbuzují všechny účastníky procesu • učí žáky k zodpovědnosti • umožní žákovi okamžitou zpětnou kontrolu o tom, jaké výsledky dosahuje • smlouvy znázorňují, kam dítě pokročilo • poskytuje kontrolu i rodičům • motivují i pedagoga 14 Struktura kontraktu Petr se zavazuje 1.…co, kdy 2.… co, kdy 3.… co, kdy Pan učitel Novák se zavazuje 1. … 2. … 3. … Oba (příp. rodiče) se sejdou (budou scházet) tehdy a tehdy k vyhodnocení… Pokud Petr své závazky dodrží, tak…. ___________________ ___________________ Podpis obou účastníků, popř. rodičů: Datum: 15 Jméno žáka Jméno učitele Týden Chování po út st čt pá dával jsem pozor hlásil jsem se počkal jsem, až budu vyvolán mluvil jsem slušně byl jsem včas připraven na hodinu se spolužáky jsem si povídal Věra Vojtová, PdF 16