Rizika ICT a internetu Rizikové vlastnosti ICT a internetu ¡ propojení , přístupnost... (v čase i prostoru) ¡ anonymita ¡ virtuální realita (zdánlivá, možná, neskutečná) ¡ široký dosah, globálnost ¡ dospělí o krok za dětmi, učitelé za žáky Riziková komunikace ¡ on-line chat ¡ e-mail ¡ videokomunikace, skype ¡ sociální sítě a virtuální komunity ¡ GSM sítě (sms, mms, hlasové služby) ¡ rychlý vývoj nových forem – složitost zjištění aktuální situace, nedostupnost dat ¡ zpravidla – vědomá spolupráce oběti ¡ snáze napadnutelné – znevýhodněné osoby § nedostatečné znalosti hrozícího nebezpečí § virtuální přátelení atraktivnější než reálné (kamarádi, členové domácnosti...) § děti a mládež – umí používat, neumí se bránit § internet jako úniková strategie, reakce ¡ útočník – často falešná identita Kybergrooming ¡ manipulativní techniky a postupy ¡ cílem – vyvolání falešné důvěry a osobní schůzky ¡ důsledek – napadení, sexuální zneužití... ¡ využití sugestibility a nedostatku kritického myšlení dětí § často motivace – peníze či jiná odměna (mp3 přehrávač, hry....mobil) ¡ vyhledání potenciální oběti ¡ snaha navázat přátelský vztah a vzbudit důvěru ¡ snaha o izolaci oběti od blízkých ¡ rozvíjení vztahu – dárky, uplácení, služby ¡ cílem – emoční závislost a následné setkání ¡ Vrátný Pavel Hovorka přes služební internet vyhledával mladistvé chlapce ze sociálně slabšího prostředí, zjišťoval jejich zájmy a sliboval jim peníze nebo splnění jejich přání za to požadoval jejich nahé fotografie. Pomocí fotografií a prozrazením jejich sexuálního zaměření pak chlapce vydíral a nutil k orálnímu či análnímu sexu. Svou první oběť získal tak, že jí v červenci roku 2005 namluvil, že vyhrála soutěž »Dítě VIP«Odměnou byl pobyt v Praze v jeho vrátnici, kde chlapce původem z dětského domova znásilnil. Hovorka využíval k seznamování internetové servery, nejdříve chatoval, pak telefonoval, následovalo pozvání oběti k němu do práce. Soud uznal Hovorku vinným celkem ze sedmi případů pohlavního zneužívání, třinácti případů vydírání. Navíc také ohrožování výchovy mládeže a ze svádění k pohlavnímu styku. Hovorka byl odsouzen na 8 let vězení.“(E-bezpečí, 2009) Kyberšikana ¡ druh šikany, který využívám ICT technologie k agresivnímu napadání oběti ¡ ne fyzické , nýbrž psychické napadání (vyhrožování, zastrašování, nadávání, ponižování, zesměšňování, vydírání, publikování ponižujících fotografií... ¡ agresor napadá oběť samoúčelně – s úmyslem ublížit ¡ využití mocenské převahy nad obětí ¡ často „technologická“ převaha – ovládá lépe než oběť, ta se nemůže bránit ¡ Cílem kyberšikany je § někomu ublížit nebo § zesměšnit ¡ za použití elektronických prostředků. ¡ úmyslné, nepřátelské chování, které se obvykle opakuje ¡ jednotlivec nebo skupina útočníků ubližuje takovým způsobem, že se oběť nemůže účinně bránit. Kyberšikana je například: ¡ hanlivé a urážlivé zprávy prostřednictvím SMS, MMS nebo internetu ¡ zesměšňující nebo ponižující obrázky či videa posílané e-mailem nebo vyvěšené na webové stránce ¡ webové stránky, blogy s cílem zesměšnit někoho ¡ instant messageingem ¡ zesměšňování prostřednictvím komunitních sítích ¡ zneužití identity oběti rozesíláním obtěžujících a urážlivých zpráv pod jejím jménem Kyberšikana není oprávněná kritika na internetu bez zlého úmyslu, bez nadávek a ponižování. Formy kyberšikany ¡ prostřednictvím mobilního telefonu (lživá, hanlivá SMS zpráva) – 68 % ¡ chaty (ICQ, AOL,…) – 30 % ¡ e-maily – 29 % ¡ komunitní sítě (Facebook, Libimseti) - 14 % - vzhledem k prudkému rozvoji sociálních sítí se dá předpokládat, že se bude zvyšovat. ¡ Kyberšikana ¡ OBĚTÍ KYBERŠIKANY JE 10% DĚTÍ ¡ osobní zkušenosti s kyberšikanou v posledním půlroce na základě přečtené definice deklarovalo celkem 6 % dětí ¡ při dotazování na jednotlivé způsoby obtěžování v posledním půlroce (e-mail, telefon, video, blogy apod.), celkový podíl dětí, které přišly do styku s některou z konkrétně jmenovaných forem kyberšikany (či obtěžování na Internetu), vzrostl na 10 % ¡ Komu se děti svěřují a jak řeší Komu se děti svěřují ¡ 40% kamarádům ¡ 37% nikomu – nechávají si to pro sebe, řeší si to sami ¡ 31% rodičům ¡ pouze 8 % učiteli Jak ji děti řeší ¡ 37% obětí – ignorování agresora a odříznutí se od něj (výměna SIM karty, změna e-mailu…) ¡ 34% – kontakt s agresorem, snaha domluvit se ¡ 26% – zapojení rodičů ¡ 24% – útok na agresora (snaha kyberšikanu vrátit) ¡ 10% – případ řeší škola ¡ Kyberšikana a klima třídy ¡ Pro vznik šikany i kyberšikany - klíčové postavení dítěte ve třídě (jak je ve třídě spokojeno a kolik má dobrých kamarádů) § 39% českých dětí ve věku 8–15 let je ve svých třídách velice spokojeno § 53% dětí je se třídou celkem spokojeno § 9% českých dětí se cítí spíše nespokojeno nebo velmi nespokojeno (to představuje zhruba 78.000 dětí v ČR) ¡ 78% dětí má ve třídě více dobrých kamarádů ¡ zhruba 20% dětí deklaruje jednoho dobrého kamaráda ¡ 3% dětí nemá ve třídě kamaráda žádného (zhruba 23.000 dětí z ČR) Kyberšikana učitelů Více než polovina dotázaných dětí již slyšela o případu kyberšikany učitele § 6 % dětí uvedlo, že se případ kyberšikany učitele odehrál u nich na škole § 7 % dětí zná případ z jiné školy § 32 % dětí zná nějaký případ z médií ¡ Vnímavost k případům kyberšikany učitelů roste s věkem dětí ¡ Zhlédnutí videa zesměšňující učitele § 31 % dětí někdy zhlédlo zesměšňující video - chlapci výrazně více než děvčata (34% x 27%) ¡ Četnost sledování videí zesměšňujících učitele roste s věkem - více než polovina žáků v 8. – 9. třídě ZŠ alespoň jednou zhlédla takové video Postoje dětí ¡ děti považují kyberšikanu za nebezpečnou, ale osobně se jí příliš nebojí ¡ 69% dětí považuje kyberšikanu za nebezpečnou ¡ 70% dětí, které nebyly kyberšikanovány, se domnívá, že se jim něco takového nemůže stát § 14% dětí si myslí: necítil bych se strašně, pokud bych někoho zesměšňoval na internetu § 22% dětí si myslí: natáčet učitele na video je velká zábava § 17% dětí si myslí: oběti si za to mohou sami § 15% dětí si myslí: kyberšikana je jen legrace § 8% dětí si myslí: kyberšikana je vzrušující Agresor bývá ze stejné školy ¡ nejméně 78% agresorů je ze stejné školy jako oběť ¡ 6% dětí přiznalo, že v posledním půlroce využilo některý z prostředků kyberšikany (někoho zesměšnily, ztrapnily, …) ¡ Výskyt agresorů je závislý na věku § použití některého z prostředků kyberšikany přiznalo 10% dětí z 8.-9. tříd, oproti 2% z 2. -3. tříd. ¡ 51% agresorů – přímo ze třídy § 27% - ze školy § 22% - agresor zůstal anonymní nebo pro oběť neznámý ¡ Zkušenosti dětí s ICT Počítačové dovednosti ¡ To, že výskyt kyberšikany se s věkem zvyšuje, souvisí s tím, že s věkem roste i počítačová gramotnost dětí a také způsob využití jednotlivých médií. Mediální vybavenost ¡ souvislost s věkem, ne však tak výraznou, protože i menší děti jsou velmi dobře počítačově vybaveny, ve věku 14. -15. let je vybavenost v podstatě univerzální. Vybavenost mobilním telefonem § 84% dětí z 3. až 9. tříd má mobil § 66% – ve věku 8 – 10 let § 96 % dětí 14 – 15 let DOPORUČENÍ – co může dělat rodič § přijměte fakt, že život ve virtuálním světě k vašim dětem patří § pokud se v něm naučíte pohybovat, pomůže vám to pochopit vaše dítě § vysvětlete dětem, že ve virtuálním světě je čekají i rizika § naučte své dítě chránit svou identitu § pokud zjistíte, že agresor je ze školy dítěte, kontaktujte zástupce školy § uložte nebo vytiskněte maily, SMS… - může posloužit jako důkazní materiál DOPORUČENÍ – co může dělat škola § vzdělávejte učitele, jak v této oblasti postupovat – naučte ho vyhledat pro šikanované dítě pomoc § zapojte ICT pracovníka do preventivního programu Nepodceňujte klima ve třídě, je pro rozvoj šikany i kyberšikany určující ▪ sledujte spokojenost dětí ve třídě ▪ mluvte o vztazích ▪ seznamte děti s pojmem kyberšikana Jděte dětem naproti ▪ pokud si na některé ze sociálních sítí založíte svůj profil, může to být prostředek pomocí něhož budete komunikovat s dětmi ▪ naučte děti využívat všechny softwarové blokace a ochrany technického rázu ▪ mluvte s dětmi o tom, jak chránit svou identitu Jak to může vypadat - příklady ¡ „Moji rodiče jsou rozvedeni a žiji s matkou a sourozenci a otce nezajímám, tak se mi každý směje a rozebírají to na Internetu a přes SMS. Řekla mi to sestra jednoho z deváťáků má spolužačka. Trvá to občas i dnes a nikdo to neřeší“ ¡ „Nadávali mi do SMS, že jsem hnusná, škaredá potvora.“ ¡ „Někdy kluci i holky mi píšou urážlivý SMS a taky mě natočili na tel. A dali to na Internet-jak se svlékám a nebo jsem na WC“ ¡ „Na internetovém portálu byla založena skupina „Nesnášíme Annu V.“ kam ostatní přidávají posměšné komentáře“ ¡ „Spolužáci asi tak před dvěma lety mi psali hanlivé SMS a maily, jako že jsem „špína, zavšivená, atp.“, ve škole do mne strkali, plivali na mne až se to dověděla učitelka a řešila to“ ¡ „Pořád mě pronásledovali na chatu, když jsem si povídala s ostatními uživateli Internetu a ztrapňovali mě a nadávali na moji rodinu a když jsem se odhlásila a přihlásila na jiný chat, tak mě našli a zase nadávali.“ ¡ „Do třídy přišla nová spolužačka, občas jsme se spolu hádaly a kvůli jedné z hádek napsala na svůj blog dlouhý článek se všemi možnými nadávkami“ Kyberstalking ¡ spíše subkategorie kyberšikany ¡ pronásledování oběti ¡ trestní zákoník : dlouhodobé pronásledování tím, že je oběť vytrvale kontaktována prostřednictvím prostředků elektronických komunikací, písemně nebo jinak (sociální sítě...) Sexting ¡ aktivní distribuce digitální pornografie ¡ rozesílání sms, obrázků či videozáznamů ¡ distribuce dětem (ohrožování výchovy dítěte) ¡ výroba a přechovávání, případně zneužití dítěte k výrobě Happy slapping ¡ veselé fackování ¡ náhodné nebo nečekané napadení oběti, její natočení na video a následná publikace na vhodném úložišti v internetu (youtube.com...) ¡ zobrazení brutálního napadení oběti... reakce učitele po cílené provokaci... Zprávy a e-maily ¡ spoofing – zasílání sms s falešnou identitou ¡ hoaxy – poplašné zprávy ¡ spam phishing a pharming ¡ phishing – podvodné techniky zaměřené zejména na získání osobních údajů, hesel... ¡ pharming – phishing s využitím backdoorových virů, které okopírují citlivé údaje a odešlou na specifickou adresu Prevence rizikové komunikace, poučení o rizicích a hrozbách ¡ PRVOK (Centrum prevence rizikové virtuální komunikace) § http://cms.e-bezpeci.cz/ § http://www.prvok.upol.cz/ ¡ http://www.e-nebezpeci.cz/ ¡ http://www.saferinternet.cz/ – Národní centrum bezpečnějšího internetu ¡ rodičovské zámky a filtry ¡ http://www.seznamsebezpecne.cz/ Klíčové zdroje a odkazy ¡ Pešat, Pavel. Rizikové jevy související s využíváním informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání na základní škole (sborník z konference) ¡ www.minimalizacesikany.cz ¡ http://www.msmt.cz/pro-novinare/metodicky-pokyn-k-prevenci-a-reseni-sikanovani-mezi-zaky