Náležitosti intervence Biologická perspektiva Behaviorální perspektiva Kognitivní perspektiva Perspektiva sociálního učení Teoretický základ Genetika, neurologické a fyziologické procesy Klasické/operantní podmiňování kognitivní schémata/zpracování informací Reciproční determinismus Výklad chování Medicínský model. Genetika, chemie mozku a hormony ovlivňují chování Chování je výsledkem učení chování je zprotředkování kognicí Chování je ovlivněno vnímanou felf-efficacy (sebeúčinností)/očekáváními Formulace Biochemie mozku a hormony: nežádoucí chování je způsobeno genetickými predispozicemi, nerovnováhou hormonů a nerovnováhou neurotransmiterů. Posilování nežádoucího chování: nežádoucí chování je důsledkem špatného učení Kognitivní procesy zprostředkovávají nežádoucí chování - problémové chování má souvislosti s maladaptivními vzorci myšlení, názory Vnímání účinnosti/očekávaný výsledek zprostředkuje nežádoucí chování - nežádoucí chování je ovlivněno negativní sebeúčinností/očekávanými výsledky Intervence - základ Náprava neurotrasmiterů a hormonální nerovnováhy - farmakoterapie Změna zjevného, pozorovatelného, měřitelného chování - techniky: posilování, vyhasínání, time-out, žetonové hospodaření, kontrakty, trénování sociálních dovedností Změna maladaptiivních vzorců myšlení - trénink řešení problémů, sebe-kontrola, trénink zvládání stresu, hraní rolí, sebeintrukce Změna negativní sebeúčinnosti a očekávaných výsledků - modelování, copingové dovednosti, observační učení Vyhodnocení intervence - základ Pozitivní změny v kognitivních procesech a chování Změny ve zjevném, pozorovatelném chování - změna oproti baseline přizpůsobivé změny v kognitivních procesech: nárůst kompetencí k řešení problémů, sebe-managementu změny negativní sebeúčinnosti a očekávaných výsledků: nárůst self-efficacy Náležitosti intervence Ekosystémová perspektiva Humanistická perspektiva Psychodynamická perspektiva Teoretický základ Systémy; subsystémy; rodinná terapie Fenomenologie/subjektivní význam/percepce/pocity Nevědomé procesy ústí do psychických konfliktů; např. obrana ega. Nevědomé fantazie ovlivňují chování Výklad chování Chování je výsledkem interakcí Sebekatualizace osobnosti; plně funkční osobnost Chování je dáno nevědomými procesy Formulace negativní interakce ústí do sebeudržujících se cyklů: nežádoucí chování je výsledkem negativních interakcí, interpretací Změny osobnosti/růst/sebevědomí/pocity/sebepoznání - nežádoucí chování je výsledkem nízkého sebevědomí/problémech v emocích nevyřešené nevědomé konflikty/fantazie; nevhodné vnitřní pracovní modely se odráží v potížích v oblasti emocí a chování - nežádoucí chování je způsobeno nevyřešenými nevědomými konflikty, fantaziemi, vnitřními pracovními modely - vzbuzují úzkost a obrany ega Intervence - základ zahájení a udržení pozitivních interakcí Strategie: přerámování, stanovení symptomu, pozitivní konotace funkce a motivu Změna sebepojetí, posilování sebevědomí. Osobní zdroje - naplňování potřeb facilitace vhledu, posilování ega - interpretace odporu, obran ega či nevědomých fantazií skrze transfer Vyhodnocení intervence - základ změny v interakcích, interpretacích - nové cykly pozitivních interakcí Pozitivní změny v sebe-konceptu, sebevědomí a emocích vhled do nevědomých konfliktů; posílení ega