Typy záškoláctví (Vágnerová dle Čapek 2008) záškoláctví x školní fobie, odmítání školy (Elliott a Place 2002) ¨ otázka vůle dítěte ¨ ¨ ¨ Záškoláctví x odmítání školy (Kyriacou 2005) Kolik, jak často v Británii... (Kyriacou 2005) ¨ typická docházka na britských školách v jednom dni ¤ ZŠ – 94 % ¤ SŠ - 91 % n na prvním stupni nižší n častěji dívky než chlapci n většinou je důvodem onemocnění ¨ průměr půldenních neomluvených zaznamenaných absencí ¤ 1. stupeň ZŠ - 0,5 % ¤ 2. stupeň ZŠ – 1% ¨ neoficiálně zaznamenaná absence (80% chlapci) ¤ 1. stupeň ZŠ – 1% ¤ 2. stupeň ZŠ – 3,5 = ¨ Kolik, jak často... (Smith dle Kyriacou 2005) n 6411 žáků, Británie – Hertfordshir, dotazníkové šetření ¨ záškoláctví postupně stoupá ¨ 7.třída 3% žáků uvádí tuto zkušenost ¨ v 15ti letech opakovaně za školu 18% žáků Výzkum Německého institutu mládeže Mnichov (Ondráček 2003: 96) ¨ Dle mnohých autorů: „Pro první neomluvenou nepřítomnost existuje jasný důvod“ (Kyriacou 2005) ¨ lze polemizovat ¨ nicméně – často je prvním důvodem ¤ šikana ¤ nevypracovaný domácí úkol ¤ potřeba postarat se o sourozence doma ¤ snahy vytáhnout se před kámošem V takových případech je důležité, co následuje ¨ reakce okolí (škola, rodiče....), která situaci zastaví, řeší ¨ posilování budování „začarovaného kruhu“ Příčiny nespokojenosti, záškoláctví a kázeňských přestupků dle aktérů z praxe (Kinder a kol. dle Kyriacou 2005) - zahraniční výzkum, rozhovory s řediteli, třídními učiteli, pracovníky úřadů Důvody uváděné záškoláky (Malcol a kol., Reid dle Kyriacou 2005) ¨ hodiny byly nudné ¨ práce v nich byla moc těžká ¨ atmosféra ve škole byla příliš přísná ¨ žáci měli problémy s některými učiteli ¨ měli pocit, že je škola odmítá ¨ škola se jim dostatečně nevěnovala ¨ byli šikanováni ¨ chtěli trávit čas s kamarády nebo chtěli být sami ¨ nelíbily se jim učební osnovy školy Záškoláci uvádějí... (Kyriacou 2005) ¨ pocity vzrušení ¨ „nijak“ (prázdnota zvyku?) ¨ hrdost ¨ vina ¨ stud záškoláctví jako indikátor ¨ projev-indikátor, který má hlubší a širší souvislosti ¨ typ chování, kterým dítě reaguje na nějakou potřebu ¨ indikátor rizika do budoucnosti ¤ navázání se na „problematickou“ partu ¤ dopad na self-identitu dítěte (jsem dobrej x jsem neschopnej) ¤ získání nálepky „záškolák“, „problémový“ ¤ bariéra ve vzdělávání a kvalitě života v dospělosti ¨ Souvislosti záškoláctví (Ondráček 2003) ¨ Jaké jsou potřeby, které tlačí nebo táhnou dítě ze školy ? tlak • co je tlačí ze školy? • neoblíbenost či nepříjemnost (učitel, spolužáci, předmět) • nuda • konflikt se spolužáky • školní neúspěch, zážitek selhání, obava z neúspěchu tah • co je táhne ze školy? • oblíbenost či příjemnost (kamarádi, koníčky...) • zábava • snaha o „řešení“ problému (útěková reakce?) • příležitost být úspěšný jinde než ve škole Důsledky neomluvených absencí (Kyriacou 2005) ¨ riziko výukových potíží a jejich zhoršování ¤ méně možností na výběr další školy, která by dítě bavila ¤ vliv na kvalitu života v budoucnosti ¨ vyloučení ze školy (SŠ) ¨ právní důsledky pro dítě i rodiče (ÚV, trestní stíhání, sociální dávky) ¨ navázání se na kriminální subkultury ¤ v Anglii každý den 50 000 žáků za školou ¤ žáci 10-16 let v době vyučování n 40% pouliční kriminality n 25% drobných krádeží n 20% vandalismu n 30% krádeží aut Co s tím? (Ondráček 2003, Kyriacou 2005) ¨ hlídejme souvislosti absencí (i těch omluvených) ¤ s konkrétním učitelem, předmětem, situacemi zkoušení ¨ prozkoumejme očekávání rodičů od dítěte, nastavení rodinného prostředí ¨ v přímém kontaktu nepomůže přesvědčování a ubezpečování „nemusíš se bát a chodit za školu“ – působí to jako popření žákova subjektivního prožívání a proto i další zátěž ¨ orientujme se na dlouhodobější změnu situace (spolupráce s kolegy, externisty, rodiči) ¤ snížení očekávání na výkon žáka s ohledem na jeho reálné předpoklady a schopnosti ¤ didakticko-metodická opatření (behaviorální postupy – konkrétní kroky, ohled na potřeby) ¤ = a tím umožnit korektivní zkušenost úspěchu spíše než selhání, posílení a stabilizace sebejistoty ¨ prozkoumejme pozici dítěte ve třídě (na okraji třídy?, šikanován?) ¨ vedení lepší dokumentace o problému ¨ lepší pomoc žákům s rizikem chození za školu ¨ osnovy, které lépe vyhovují zájmům a potřebám žáků ¨ informovanost o důsledcích (právních, vzdělávacích) ¨ intervenční programy proti záškoláctví Praktický program na jedné britské SŠ (Kyriacou 2005) Varování žákům, kteří by měli chuť dopustit se záškoláctví Když opustím na jeden den školu, může se stát, že § budu pozadu s učením § dosáhnu špatných výsledků při závěrečných zkouškách § bude pro mě těžší navázat a udržet přátelství § mohl bych se stát obětí šikany § nebudu se moci zúčastňovat některých školních aktivit § nebudu členem školní rady § mohl bych se dostat do potíží s policií § nedostanu možná práci, kterou bych chtěl dělat, nebo nebudu moci studovat na další škole § nebudu moci využít své schopnosti Motivační prvky z jiných programů (Kyriacou 2005) ¨ odměny pro ty, kteří si v určitém období udrželi 100% docházku – diplomy, psací potřeby, lístky do kina, vstupenky na fotbal, do bazénu ¨ účast místních fotbalových klubů na podpoře programů dobré docházky a udělování diplomů a cen ¨ soutěž v docházce mezi třídami s týdenním vyhodnocením ¨ umožnění práce v programu proti záškoláctví pro žáky s omluvenými absencemi (peer program?) ¨ příprava aktivit, při kterých se zdůrazní rodičům jejich úloha při dodržování docházky ¨ péče o klima školy Nejúčinnější opatření (ISV dle Kyriacou 2005) ¨ rychlé a konzistentní jednání a včasné informování rodičů ihned po absenci žáka ¤ informace pro dítě i rodiče, že škola záškoláctví netoleruje a rodiče ho také nemohou ignorovat ¨ přísná opatření proti záškoláctví – předmětem celoškolní politiky ¤ účastní se žáci, učitelé, rodiče, obec ¨ jednoznačně stanovená pravidla chování – konzistentní uplatňování ¤ vyloučení šikany a negativního vlivu spolužáků ¨ docházku zpracovávat elektronicky ¤ lze analyzovat, identifikovat vzorce a možné příčiny/rizika ¨ předcházení včasným řešením problémů se studijním výkonem, případně upravit osnovy v souladu s individuálními potřebami ¨ zpřístupnit zájmové činnosti – motivace žáků, u nichž je riziko averze vůči škole Literatura Čapek, R. 2008. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada Elliott, J.; Place, M. 2002. Dítě v nesnázích. Prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Kyriacou, Ch. 2005. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál Ondráček, P. 2003. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha: ISV nakladatelství