7. Systém poradenství u jedinců se sluchovým postižením (Střediska rané péče, speciálně pedagogická centra – vymezení, legislativa, služby) Kateřina Blatná (350578) Kdo poskytuje poradenské služby osobám se SP? · střediska rané péče pro SP · speciálně pedagogická centra při školách pro SP · školská poradenská zařízení · činnost je dána vyhláškou č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních · raná péče je definována v zákoně č. 108/2006 Sb. o sociálních službách (paragraf 54) SCREENING a odhalení sluchové vady · v současnosti není českými zákony dána povinnost celoplošného novorozeneckého screeningu sluchu · česká legislativa toto upravuje pomocí vyhlášky č. 3/2010 Sb., o stanovení obsahu a časového rozmezí preventivních prohlídek První Diagnostický moment · okolo 6. – 9. měsíce věku dítěte je možné pozorovat odchylky a nápadnosti ve vývoji řeči dítěte, a to při přecházení z tzv. pudového žvatlání na žvatlání napodobivé, které se již na rozdíl od žvatlání pudového musí opírat o sluchové vjemy dítěte Visual Reinforcement Audiometry Raná péče Proč je důležitá raná péče? · senzitivní vývojová perioda · genetický program, kdy v určité fázi vývoje dítěte dozrává centrální nervová soustava a organismus je biologicky připraven na vývoj některé nové funkce · v tomto období má dojít k intenzivnímu kontaktu s jakýmkoliv jazykem, aby se v mozku vytvořily potřebné spoje (jazyk a řeč – do dvou až tří let) Definice rané péče… · …dle Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením (1998) se jedná o: · „systém služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji · dětem se zdravotním postižením · a jejich rodinám · s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho následky · a poskytnout rodině i dítěti možnost sociální integrace.“ Středisko rané péče · 2001, Praha, SRP Tamtam (2013, Raná péče Čechy) · 2005, Olomouc, SRP Tamtam (posílilo činnost SRP v Praze, od roku 2013 Raná péče pro Moravu a Slezsko) · jsou součástí obecně prospěšné společnosti Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. (dříve Federace rodičů a přátel sluchově postižených, o. s.) · klienty jsou rodiny s dětmi: - se sluchovým postižením - s duálním postižením - se souběžným postižením více vadami zpravidla do 7 let věku Proces rané péče 1 vyhledání klienta (depistáž) 2 přijetí klienta do péče 3 definování potřeb rodiny a dítěte 4 poskytování podpory a terapie 5 mezioborová konzultace 6 přechod dítěte do vzdělávacího zařízení 7 ukončení rané péče SPC Speciálně pedagogická centra z pohledu legislativy · vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních · standardní činnosti společné (I) a speciální (II) · Poradenské služby jsou poskytovány: · dětem, žákům, studentům · jejich zákonným zástupcům · pedagogickým pracovníkům · školám · školským zařízením SPC a standardní činnosti společné · vyhledávání žáků se zdravotním postižením (depistáž) · komplexní diagnostika žáka (speciálně pedagogická a psychologická) · tvorba plánu péče o žáka (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko-psychologické vedení apod.) · přímá práce s žákem (individuální a skupinová) · konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení · sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky apod.) · metodická činnost pro zákonné zástupce, pedagogy (podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu) · kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením · zapůjčování odborné literatury · zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků · IVP, vedení dokumentace … SPC a speciální činnosti pro klienty se SP · budování a rozvoj komunikačních dovedností klienta · orální komunikace (logopedické techniky: výstavba mluvené řeči od hlásek po věty, náprava výslovnosti, posazení hlasu, rozvoj slovní zásoby, sluchová výchova, rytmizace, dechová cvičení…) · vizuálně motorická komunikace (znakový jazyk, oční kontakt, jemná a hrubá motorika, mimika obličeje, polohy a postavení rukou, umístění v prostoru, pojmová a slovní zásoba ve znacích, stavba věty) · výcvik čtení s porozuměním · výcvik odezírání · kurzy znakového jazyka pro rodiče a další uživatele služeb · nácvik činností pro vyšetření audiometrem · speciální příprava na kochleární implantaci a pooperační rehabilitační péče … Činnost brněnského SPC Literatura · DOLEŽALOVÁ, L., HRICOVÁ, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno : MU, 2002. ISBN 978-80-210-5880-4. · HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. · http://www.tamtam-praha.cz · Bakalářská práce, Pavla Vaňková