Střípky z Finska Speciální pedagogika, Surdopedie Jaro 2015 Terminologie oErityispedagogiikka o oSpecial Education oInclusive Education oSpecial Needs oSpecial Educational Needs (SEN) C:\Users\zuzka\Desktop\Finland & US.jpg PISA (Program pro mezinárodní hodnocení studentů) Zdroj: http://www.teacherstechworkshop.com/2013/06/17-revealing-facts-why-finnish.html Finsko (Suomi) oNejlepší systém vzdělávání ve světě! oProč? o oFinské školství: https://www.youtube.com/watch?v=0__9s3A2pcA oSpeciální školství: https://www.youtube.com/watch?v=HsdFi8zMrYI Principy vzdělávání oHeslo: „škola pro všechny“ oVeřejné financování – pro všechny zdarma oZapojení rodičů do života školy oNárodní kurikulum jako společný základ oŽádné národní testování (jen pro vědecký vývoj) oTzv. „pomáhající tým“ na každé škole (ředitel, speciální pedagog, psycholog, školní zdravotník a třídní učitel) o oUniverzální vzdělávání učitelů (všichni musí mít pětiletý magisterský obor) o oZdroj: www.k12educationsystem.com, www.docstoc.com, www.teacherstechworkshop.com Jyväskylä oJAMK University of Applied Sciences nTeacher Education College o oUniversity of Jyväskylä n Finský vzdělávací systém oPředškolní vzdělávání (volitelné, od 6 let) o oZákladní vzdělávání (povinná školní docházka od 7 let, 1.-6. tř. jeden třídní učitel, 6.-9. tř. specializovaní učitelé) o oStřední vzdělávání (středoškolským vzděláváním pokračuje 90 %, další možnosti jsou odborné vzdělávání či gymnázium) oTerciární vzdělávání (polytechnický bakalářský program – nově: univerzity aplikovaných věd; bakalářský program s následným magisterským programem na univerzitě) o Zdroj: Mikko Aro, PhD, University of Jyväskylä Nárůst žáků se SVP oV průběhu školního roku 2009-2010: 23,3 % přijatých žáků má speciálně vzdělávací potřeby. o oHlavní problémy: o1. čtení o2. matematika o3. narušená komunikační schopnost o oVíce se zaměřili na : o1. Včasnou identifikaci o2. Prevenci o3. Více koordinovat a efektivně využívat stávajících formy podpory oZdroj: PÄIVI TOIKKANEN, Consulting teacher, special education teacher Univerzální podpora (UNIVERSAL SUPPORT) Žáci s: - 9 let povinná školní docházka - dočasná, nebo malá podpora Více intenzivní podpora (INTENSIFIED SUPPORT) Žáci s: - 9 let povinná školní docházka --Mnoho modelů podpory Speciální podpora (SPECIAL SUPPORT) Žáci s ¢9 nebo 11 let povinná školní docházka ¢Dlouho trvající neustálá podpora IVP Může být IVP Třístupňový model podpory (od r. 2011) Päiväharju School, Jyväskylä Levá část školy pro žáky s TP oNanejvýš 7 žáků oSpeciální pedagog + 2-3 asistenti pedagoga oTřídy jsou mezi sebou propojeny dveřmi, učitelé se mohou střídat ve vyučování předmětů oVe třídách interaktivní tabule, žáci používají převážně místo učebnic jejich mobily či tablety školy oTělocvična, rehabilitační místnosti (s rehabilitačními pracovníky) a místnost s bazénem a saunou o oVšechny školy vycházejí z národního kurikula a poté si všichni vytvářejí vlastní školní plán. Každý žák v této škole IVP Pravá část školy pro žáky s MP oNanejvýš 6 žáků ve třídě oSpeciální pedagog + sociální pracovník + rodič oTřída je propojená s další třídou, žáci i učitelé mohou spolu spolupracovat oVe třídě jsou lavice, odpočívací pytle, sedačky, hračky oNevyučuje se zde dle kurikula, každý žák má svůj IVP a dle jeho možností a dovedností se žáci učí hygienické návyky a samostatnost „Přípravu na samotný život“ oŽáci i z jiných speciálních škol o14 dní žijí „samostatný“ život ve školním bytě oSoučástí bytu je také prádelna, kuchyň, jídelna a samozřejmě i škola oZa přítomnosti speciálního pedagoga Zdroje oPrezentace Z. Přikrylové (2014) oErasmus + (2015)