Komunikace jako nástroj poradenství
Komunikační proces
Poradenský proces probíhá v přímém kontaktu s dítětem/klientem. Jeho hlavním nástrojem je komunikace. Zamyslete se nad tématy verbální a neverbální komunikace, složky komunikačního procesu, způsoby komunikace a především důsledky našeho chování na okolí.
V rámci práce zaměřte na následující složky komunikace:
Komunikační proces
1. Komunikátor ( mluvčí )
2. Komunikant ( příjemce )
3. Komuniké
4. Zpětná vazba
5. Situační kontext
Otázky k zamyšlení
Co si představujete pod pojmem aktivní naslouchání?
Zaměřte se na jednotlivé složky neverbální komunikace a jejich role.
Průběžný úkol č. 6: V průběhu práce s dítětem se jej zkuste zeptat na modelové otázky (viz. materiály - Komunikační otázky, cvičení). Jaké to pro Vás bylo ? Na které otázky se těžko hledala odpověď?
Vyberte si téma např. záškoláctví, konflikt se spolužákem s agresivním útokem, vulgární odmlouvání učiteli, útěky z domu, sebepoškozování.....
Otázky si promyslete a napište. Nahrajte si video, v němž budete klást různé typy otázek na dané téma pomyslnému dítěti.
Odevzdejte úkol do příslušné odevzdávárny.
Doporučená literatura:
KINDL – BEILFUSS, C., Umění ptát se v koučování, poradenství a systemické terapii. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0089-5
MIKULAŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6
PETERS–KUHLINGER, G., FRIEDEL, J., Komunikační a jiné "měkké" dovednosti. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2145-3