Téma vedení případu nás odkazuje k principům a zásadám práce s jedincem s poruchou chování. Poradenství jako podpora a provázení vedou k sebepodpoře jedince a k aktivnímu učení strategií sebeposilování.
Tuto problematiku si rozdělíme na dvě významná témata. Prvním jsou principy vedení případu, druhou pak vedení a evidence záznamů o dítěti.
1) Principy vedení případu
Zde uvádíme základní principy při vedení případu. Podrobnější informace naleznete v přiložených studijních materiálem.
Průběžný úkol č. 3 Vaším úkolem na tento týden je stručné zamyšlení nad tím, jak s principy můžeme pracovat v rámci vedení případu. Vyberte si 5 principů a ilustrujte na konkrétním případu, jak byste je reflektovali při práci s dítětem. Práci vložte do příslušné odevzdávárny.
individualizace – individuální přístup bez stereotypů a předsudků, uznání jedinečnosti dítěte
prožívání– prostor pro + i − emoce, hranice emočních reakcí
akceptace – vnímat cílovou osobu takovou, jaká je, podporovat sebeuvědomění (vědomí vlastní hodnoty a důstojnosti)
nehodnotící postoj – zachovávat vnitřní neutralitu, nehodnotit osobnost (pouze jeho jednání, postoje), nemoralizovat
sebeurčení – respektovat právo jedince svobodně se rozhodovat
diskrétnost – důvěrnost sdělení je základním závazkem poradce a právem klienta (ač není absolutní), ale i základem efektivní práce s klientem
aktivace dítěte – nabídka řešení, nesmí být návody a příkazy
2) Evidence a záznamy
Vedení případu začíná navázáním vztahu, pokračuje shromažďováním informací o dítěti a vede k cílené intervenci. Pro práci s dítětem je velmi důležité to, jakým způsobem o něm shromažďujeme informace, jak je kategorizujeme, třídíme a jak s nimi dále zacházíme. Ve studijních materiálech máte prezentaci, která na několika diagramech ilustruje proces vedení případu
Průběžný úkol č. 4 Na základě vaší praxe zpracujte biografickou studii dítěte. Pokud skutečně nebudete mít potřebné podklady, obraťte se navyučující, kteří vám poskytnou vzorovou případovou studii. Zpracované studie vložte do odevzdávárny.
Povinná literatura
Navrátil, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.)