ft* ■■b Jednotila měřítka vývoje from ListenXearn and Talk Wm now. ML armors Cochlear Jednotná měřítka vývoje Řeč nám umožňuje porozumět a vyjádřit nápady, myšlenky, názory a emoce. V procesu učení jazyka receptivní řeč (porozumění) vždy předchází vývoji expresivní řeči (mluvení).' Batole se otočí a zamává, když na něj matka volá dlouho před tím, než dokáže vyslovit své jméno nebo říci pápá. Spolu s rozvojem vyjadřovacích schopností a rozumění řeči je nezbytný rozvoj motorických a sociálních dovedností. V životě dítěte je čas od narození až do školního věku časem prudkého rozvoje. Nemluvně vyrůstá z absolutně závislé bytosti v komunikujícího a samostatně myslícího posluchače, ještě než začne chodit do školy. Následující tabulky jsou pokusem o jednotné měřítko, které v hlavních rysech naznačuje typické fáze vývoje v oblastech poslechu, receptivní a expresivní řeči, schopnosti mluvit, poznávání okolního světa a sociální komunikace. Byly zpracovány na^základě studia mnoha materiálů. • Skály zachycující rozvoj jazyka v domácím prostředí • Škály rozvoje jazyka zaměřené na předškolní období • Bzochova receptivně expresivní škáia rozvoje řeči ... .*>, • The Early Learning Accomplishment Profile Kit (E-LAP) • The Learning Accomplishment Profile Revise Edition Kit (LAP-R) ; • Rosettiho škála pro kojence a batolata • Sť Gabriel's program rozvoje jazyka '-' Dítě se sluchovým defektem prochází těmito fázemi vývoje stejně jako dítě slyšící. Od nejranějšího věku však bude potřebovat intenzivnější stimulaci mluvenou řečí. Řeč, schopnést mluvit, poznávací schopnosti a praktické dovednosti by se měíy rozvíjet současně pomocí systematického poslechového programu, který je v souladu s typickými vývojovými fázemi. Je důležité uvědomit si, že dovednosti uvedené na následujících stránkách jsou dovednosti průměrného dítěte. V dosahování jednotlivých vývojových etap jsou mezi dětmi značné rozdíly. Vaše dítě nemusí dosáhnout určeného stupně v čase, který ukazuje norma, ale to neznamená, že ho nedosáhne vůbec. Uváděná vývojová měřítka jsou míněna jen jako orientační pomůcka. Jsou zde uvedena proto, aby Vám pomohla k sestavení programu, který bude vyhovovat individuálním potřebám konkrétního dítěte. Úplné odkazy a popis jsou k dispozici v knize Listen Learn and Talk (Ref. Z60407). Materiál o rehabilitaci sluchu: firma Cochlear. 6i Cochlear1 Auditory Habilltation Theory 3 i (P Cochlear- Auditory Habilitation Theory 0 až 3 měsíce Poslech (Slyšení) Receptivní rec Expresivní rec Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • Uvědomování si sluchu • Odpovídá na zvuky úsměvem, otáčením hlavy, zklidněním se, přerušením činnosti • Odpovídá na hlasité zvuky • Rozeznává hlas matky či jiné blízké osoby Reakce na náhlé zvuky Reaguje na tvář řečníka Odpovídá na řeč tím, žé se směje nebo se ztiší Ztiší se, siyší-fi známý hlas Pláčem vyjadřuje hlad či rozzlobení Začíná vokalizovafeľ vyjádření radosti Občas použije voka-lizaci jako odpověď na hlas nebo zvuk • Pláče • Začíná vokalizovat i jinak než tak, že pláče - např. brouká, mumlá Pozná známé osoby a situace Krátce se dívá na předměty a obličeje Předvídá určité události, např. že bude nakrmeno Objevuje se naslouchání tomu, kdo mluví Krátký oční kontakt, ale ve třech měsících se obvykle dívá přímo do tváře řečníka, začíná sledovat ústa spíše než celou tvář Směje se a brouká jako odpověď, především reakce na matku či jinou blízkou osobu 4 az 6 mesicu Poslech (Slyšení) Receptivní řeč Expresivní řeč Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • zvuky začínají mít pro něho význam • naslouchá pozorněji • začíná spojovat význam se zvukem, např. občas reaguje na vlastní jméno • odpovídá na změny intonace hlasu • začíná přesně lokalizovat zdroj zvuku • naslouchá vlastnímu hlasu • častěji lokalizuje zdroj zvuku tím, že se za ním otočí • častěji zareaguje na vlastní jméno • rozlišuje zvuky na přátelské a nepřátelské, např. začne plakat, slyší-li rozzlobený hlas • obvykle přestane plakat, s!yŠí-li něčí hlas • vokalizuje v případě, že něco chce či potřebuje • vokalizuje jako odpověď na zpěv • broukání, mumlání, křik • vokalizace jako odpověď na řeč • začíná užívat variace vokalizace, aby vyjádřilo libost či nelibost • vokalizuje, je-li samo nebo s ostatními • směje se • brouká si • žvatlá • křičí • začíná měnit délku, výšku a intenzitu hlasových projevů • užívá samohlásky (např. a) pro označení předmětu • produkuje zvuky, které obsahují souhlásky -vymyšlené slabiky • hr^je si se zvuk • dívá se na předměty a sahá na ně • začíná se učit o příčinách a důsledcích, například hra s chrastítky • poznává známé členy rodiny • dává si předměty do úst • udržuje oční kontakt • miluje hry jako např. "pac/ paci" • užívá určitých vokál izací pro určité situace • napodobuje mimiku obličeje • přebírá iniciativu ve vokalizaci a zajišťuje si interakci s dospělými • začíná rozvoj komunikace, vokalizuje - reaguje tak např. na vstup či na hlas dospělého Auditory Habilitation Theory Cochlear" Auditory HabiSitation Theory 6 7v y-, v r O az 9 mesicu Poslech (Slyšení) Receptivní rec Expresivní rec Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • přesně lokalizuje zdroj zvuku • rozlišuje supraseg-mentální stránku délky, intonace a intenzity zvuku • udrží dé!e pozornost • spojuje si se slovy jejich význam • rozliší samohlásky od slabik • objevuje se rozlišování jmen čienů rodiny v souvislé řeči, a to dokonce i tehdy, není-li daná osoba v dohledu • odpovídá příslušnými pohyby paží na slova jako nahoru, vysoko, pápá atd. • užívá si hudbu a zpívání • soustředí se na rozhovor jiných osob • pravidelně se zastaví v aktivitě, je-li vyslovne-no jeho jméno • objevuje se pojmenovávání několika . běžných předmětů a ukazování na ně, jsou-li vysloveny jejich názvy • reaguje přerušením aktivity na pokyn "ne" • udrží zájem víc než minutu při prohlížení obrázků či knížek s dospělým • při žvatlání opakuje slabiky (pa pa) • začíná odpovídat vg-kaíizací, je-li vysloveno jeho jméno • hraje více her, např. hraje si na'scho-vávanoy^íleská ručičkama afxTa; vydává'při tom hlas • objevuje se „zpivanr • vydává zvuky jako přivítání známých dospělých • vokálizací vyžaduje pozornost • užívá některá gesta či mimiku příslušným způsobem, např. kroutí hlavou, když nesouhlasí • vydává hlasité zvuky • žvatlá (pa pa, ba ba) • mlaská • užívá melodický hlas • napodobuje intonační vzory • častěji užívá níž položené samohlásky • užívá některé souhlásky (p, b, m, d) • napodobuje fyzickou činnost • poznává známé předměty • přemisťuje věci z jedné ruky do druhé • drží jednu kostku a vezme si další • směje se na sebe do zrcadla • miluje hry na schovávanou • podává, ukazuje, předvádí • dokáže zmáčknout tlačítko • začíná rozumět tomu, že komunikace je dvoustranný proces • ukazuje touhu po interakci s lidmi • začíná být odvážnější v kontaktu se známými lidmi • demonstruje očekávání aktivit • přikyvuje, mává, tleská • umí si říct o pozornost • žádá si o věci tím, že na ně ukáže nebo je podá • baví ho rozpustilé hry • pokračuje ve vývoji otáčení a sbírání • zajímá se o obrázky v knize v přítomnosti dospělých 10 až 12 měsíců Poslech (Slyšení) Receptivní řeč Expresivní řeč Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • chápe, že s jedním objektem je spojeno více výrazů (pipi, koko, slepice) • monitoruje svůj vlastní hlas a hlasy ostatních • lokalizuje zvuk ze vzdálenosti • rozlišuje hlas mluvčího od okolních zvuků • objevuje se nadšení ve chvíli, kdy slyší nová slova • většinou je schopno naslouchat řeči bez toho, aby ho zmátly jiné zvuky • občas o hračky a předměty žádá dospělé slovně • občas poslechne jednoduché příkazy jako „Pusťto" • reaguje na hudbu tím, že hýbe tělem či rukou do rytmu • demonstruje porozumění slovních pokynů tím, že gestikuluje hlavou a tělem • ukazuje se zvýšená pozornost k déletr-vající mluvené řeči • užívá čtyř a víceslabičný žargon pro tvorbu větných struktur bez užití reálných slov • začíná užívat intonaci dospělých, když si hraje samo • iniciuje hry, využívající pohyby a slova jako "Kolo kolo mlýnský" • mluví na hračky či předměty a užívá delší verbální vzorce • častěji reaguje na písně či rýmy vokali-zací • napodobuje zvuky • může začít užívat první slova, např. pápá, máma • imituje zvuky a několik slabik po ostatních • užívá suprasegmen-tální prvky • užívá delší spojení slyšených slabik • samohlásky á' souhlásky jsou systematicky střídány {ba di ba d i) • častěji užívá souhlásky explosivní a nasální (p, b, d, m) • klade odpor, když je mu odňata hračka • chápe vztahy mezi předměty a činnostmi (míchá lžící/jezdí autíčkem) • reaguje na smích tím, že se začne smát také • sbírá kolíčky z věšáku • pozná dva identické předměty • pokouší se postavit věž ze dvou kostek • začíná rozumět otázkám a odpovědím, např. vrtí hlavou na znamení nesouhlasu (ne) • pokračuje rozvoj rozumění • rozumí pozdravům • zlepšují se uchopovací schopnosti • vokalizuje jako odpověď na matčino volání • s oblibou střídá činnosti • reaguje na smích tím, že se také rozesměje • začíná ostatním dávat příkazy tím, že je tlačí, nebo někam táhne • vydává hlas a gesti-kuíujejako projev . nesouhlasu • baví ho hry a samo je iniciuje Cochlear' Auditory Habilitation Theory 7 Cochlear- Auditory Habilitation Theory 8 13 až 15 měsíců Poslech (Slyšení) Receptivní řeč Expresivní řeč Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • identifikuje více slov • procesy jednoduchého jazyka • zapamatuje si slovo na konci věty • rozeznává často užívané věty • rozumí jednoduchému pokynu • každý týden chápe další nová slova • rozumí jednoduchému pokynu během hry • chápe jednoduché otázky jako "Kde je táta?" • ve větším souboru pozná požadovanou věc a ukáže na ni • rozeznává více známých vět • začíná rozeznávat jména a základní části těla, jako oči, ruce • líbí se mu básničky • užívá obvykle 7 a více slov • užívá hlas a ge-sta pro získání požadované věci • do žvatlání,vkládá víc opravdových slov • do projavsu vkládá pauzy á intonacir • spontánně imituje nová Sjova • zpívá • imituje střídání hlásek • přibližuje se jednotlivým slovům • užívá více hlásek při hře s jazykem • užívá více souhlásek výbuchových (p, b, d) a nosových (m, n) • užívá f r i kati vy • užívání hlásek 1 a j • zajímá se o objekty více než 2 minuty • umísťuje kolečko do příslušního otvoru v desce • postaví věž ze dvou kostek • začíná dělat na papír značky tlustou pastelkou • imituje další aktivity jako péče o panenku • demonstruje funkční užití různých předmětu • otevře krabici, aby získalo hračku uvnitř • pokračuje udržování delšího očního kontaktu s mluvčím • rozvoj vyjadřovacích schopností • na požádání přinese nebo podá předmět • lidem kolem sebe ukazuje a předvádí věci a hračky • začíná rozumět otázkám "jak? proč? co?" 16 až 18 měsíců Poslech (Slyšení) Receptivní řeč Expresivní řeč Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • vybírá mezi více frázemi • indentifíkuje a asociuje více siov souvisejících s objekty, např. hračky, části těla, jídlo, oblečení • napodobuje slyšená slova • rozumí většímu množství jednoduchých otázek • začíná rozumět delším frázím s klíčovým slovem uprostřed věty • slovní zásoba se rozšiřuje • identifikuje více částí těla • hledá známé objekty, které nemá v zorném poli • rozumí padesáti nebo více slovům • identifikuje některé části oblečení, hračky, jídlo • mizí žargon (žvatlání) • rozšiřuje slovní zásobu na deset i více smysluplných slov • snižuje používání gest - v komunikaci spoléhá na řeč • napodobuje slyšená slova • více se ptá • zvyšuje se přibližná podoba jednotlivých slov • přítomnost více samohlásek • stále produkuje předevšímbil^biální souhlásky. - p/b, m a další, např/n, d, t • napodobuje kruhové čmáranice • umisťuje od 3 do 6 kolíčků do speciální destičky s otvory • vyhledává hračky, které chce, i když jsou za překážkou • uchopí malé předměty • obrací iahev hrdlem dolů, aby získalo hračku • ukazuje obrázky v knize a začíná obracet stránky • uvědomuje si existenci předmětu, i když ho nevidí • dožaduje se věci nebo pomoci dospělých s pomocí gest a křiku • navazuje kontakt pomocí hlasu • upřednostňuje přítomnost známých lidí • je opatrný při styku s neznámou osobou • napodobuje ostatní děti Auditory Habilitation Theory Cochlear* Auditory Habilitation Theory 10 19 až 24 měsíců Poslech (Slyšení) Receptivní řeč Expresivní řeč Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • sluchová paměť dvou položek • rozlišuje písničky • chápe variabilitu vět • rozlišuje příkazové věty • chápe instrukce o dvou krocích, jako "Vezmi míč a hoď ho!" • poznává některé nadřazené pojmy • splní dva po sobě následující požadavky • vybere dva známé předměty • porozumí pokynům • ukáže části těla jako loket, brada • začíná chápat osobní zájmena jako moje, můj, ty • denně poznává a učí se nová slova • zlepšuje porozumění - rozlišuje jednoduchou skladbu vět • rozumí 250-300 slovům • obvykle říká dvou-až tříslovné věty • správně užívá nová slova • užívá aktivní slovník o více než 30 slovech ^ • po kouli se vyprávět příběhy - delší"' projevy y "žargonu" • začíná* používat svoje jméno v řeči o sobě • užívá přivlastňovací zájmena - moje • používá otázku "kde?", např. "Kde je auto?" • užívá věty o dvou třech slovech s podstatnými jmény, slovesy a některými zájmeny • lépe napodobuje výslovnost slov • zaměňuje 1 za r • užívá suprasegmental ní zvuky řeči • izolovaně zvládne většinu samohlásek a souhlásek • začíná užívat souhlásky (k, g, t, n) • ustálené souhlásky (p, b, m, h, n, d) - užívá na začátku slov • souhlásky jsou často vynechávány uprostřed a na konci slova • napodobuje symbolickou hru, např. domácí práce • užívá jednoho výrazu jako symbolu pro další slova podobného významu • umisťuje trojúhelník, kolečko, čtverec do přiíslušných otvorů v desce • napodobuje vertikální tahy • navlékne tři korálky • začíná trhat papír • napodobuje stavění pohárků na sebe • začíná třídit objekty při hře • užívá dvě hračky současně • staví věže z kostek • dává dohromady jednoduchá puzzle • aktivuje mechanické hračky • začíná projevovat větší důvěru a je štastné s ostatními lidmi • podněcuje předstírací hru "na neco • odpovídá na dotazy dospělých • napodobuje dospělé, rád konverzuje na známá témata • užívá slova k interakci • ptá se po informacích, např. "Co je to?" • začíná střídat role při konverzaci 25 až 30 měsíců Poslech (Slyšení) Receptivní řeč Expresivní řeč Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • sluchová paměť dvou položek v různých jazykových kontextech • poslouchá nahrávky oblíbených písniček • chápe delší sdělení • poslouchá z větší vzdálenosti • začíná kompexně rozumět mluvené řeči • rozumí složitějším příkazům • spojuje funkci předmětů s činností - např. při "Co používáme k pití?" ukazuje na hrníček • začíná rozumnět rozdílům ve velikosti, např. malý/velký • začíná rozumět předložkám, např. v, na, pod • chápe pojem přibývání množství • začíná rozumět pojmům kvantity, např. jeden, všichni • rozumí zájmenům: např. on, ona, oni, my • stále častěji užívá dvou- až tříslovné věty • užívá některá osobní zájmena, např. já, ty • říká si o pomoc použitím dvou a více slov, např. umýt ruce • začíná pojmenovávat základní barvy • ukazuje na sebe pomocí zájmena já • má početní představy do dvou • klade otázky "co? kdo? kde? jak?", např. "Co je to?", " Co máma dělá?" • recituje dětské básničky a zpívá jednoduché písničky • rozumí otázkám typu "Mohl bys?" • používá zápory, např. ne, nechci • rád experimentuje s prozodickými (zvukovými) vlastnostmi řeči • začíná správně užívat přízvuk • opakuje slova a věty • objevují se.konzo-nanty (f, v) .' • hlásky jako p, b, m užije na ko^Gi slov • slova či věty zkracuje, prostřední hlásky často vynechává • má tendenci pjehánět výslovnost • rozdílně vyslovuje Často se vyskytující stejná slova • šeptá • pokračuje symbolická hra, např. mluvení do telefonu • opětuje podání ruky • užívá hračky podle jejich účelu • vykonává související aktivity ve hře • v knize otáčí stránky po jedné • imituje horizontální a vertikální čáru a kruh • spojuje stejný obrázek ke stejnému a stejné tvary ke stejným • dá dvě části jedné věci dohromady • rozumí počtu jedna a dvě • rád mluví, např. předstírá, že telefonuje • spojuje řečové akce s pohybovými např. paci, paci, šiju boty a pod. • začíná objevovat hru s ostatními • při hře více mluví • dělí se o hračky • žádá o pomoc dvěma a více slovy • užívá delší verbální projevy Cd Cochlear- Auditory Habitation Theory Cochlear- Auditory Habilitation Theory 12 31 až 36 měsíců Poslech (Slyšení) Receptivní rec Expresivní řec Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • pokračuje rozvoj sluchové paměti tří položek v různých jazykových kontextech s rozdílnými lingvistickými rysy • posloupnost dvou částí informace ve správném pořadí • poslouchá nahrávky příběhů • sleduje 2-3 směry • rozumí a reaguje na komplexnější řeč a pokyny • rozumí nejběžnějším slovesům • splní 2-3 povely v jedné větě • rozumí několika předložkám jako v, na, pod • rozšiřuje pojmovou slovní zásobu • identifikuje části objektu • rozumí časovým pojmům jako dnes, včera, zítra • rozumí otázkám typu "Co tam chybí? Co tam nepatří?" • rozumí pojmům, které se vztahují k vyme-^. zení pohlaví * • mluví o tom, co nakreslilo • při dotazu.na jméno řekne křestní jméno i příjmem* . -x • mluví ó tom, co- právě prožilo'ŕ • Konvéfžuje ve třech-až čtyř slovných jednoduchých větách • začíná požívat rozvinutější jazyk • používá otázky jako "Kdo? Co? Kdy? Proč?" a používá zájmena: já, ty, on, oni, my... • začíná používat množné číslo • používá zájmena přivlastňovací • používá více záporů jako ne, žádný, nikdo. • začíná užívat proč a protože • pojmenuje tři a více barev • dělá některé záměny f za s, I za r • souhlásky uprostřed slov ještě nevysloví správně • souhlásky na konci slov užívá častěji • objevují se souhlásky (I, r, š, s, z, ch) • samohlásky a dvojhlásky se usta-lují • výslovnost se stává přesnější • dochází k vypouštění některých neprízvučných částí řeči • častěji šeptá • třídí hračky a vhodně je kombinuje • využívá tuto schopnost při hře • začíná se rozvíjet jeho zájem o psaní a kreslení • při hře užívá fantazii • dáva dohromady šesti ba řevné karty • třídí a kategorizuje např. kostky a míčky • pojmenuje objekt, pokud je jeho část ukázána na obrázku • umístí dvě chybějící části těla do kresby • projevuje zájem o to, jak a proč věci fungují • Spojí 2-3 části puz-zie, které do sebe zapadají • napodobí kresbu kříže • podělí se a reaguje při hře • recituje rýmy • předvádí písně -někdy mění konce • pokud je zaměstnán nějakou aktivitou, je do ní plně ponořen • začíná se ptát ostatních na svolení • vyjadřuje svoje pocity • zahajuje konverzaci • používá otázky z různých důvodů, například k získání informace, k žádosti o něco 37 až 42 měsíců Poslech (Slyšení) Receptivní řeč Expresivní řeč Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • sluchová paměť se zvýší na pět položek • sleduje najednou tři a více informací v pořadí • převypráví krátký příběh • splní tři úkoly • zpracuje složité větné celky • sleduje větu o šesti slovech • dokáže poslouchat 10-15 minut příběhu • stačí sledovat složitější větné celky • rozumí složitějším pojmům, např. kvantita, kvalita, struktura • chápe pojmy jako noc a den, rozlišuje např. denní aktivity od nočních • plní úkoly, ve kterých jsou použity pojmy prázdný/plný, stejný/jiný • rozumí místním předložkám, např. vedle, před • začíná chápat srovnávání, např. Jsem vyšší než ty... • rozumí asi 900 slovům • udržuje hovor používáním mnoha správných gramatických struktur (plurály, zájmena, předložky, adjektiva) • v mnoha otázkách začíná „Kdy?" a „Jak?" • používá tak, protože • předá zprávu • popíše, k čemu se používají různé předměty • začíná odpovídat na otázky začínající „Co když?" • odpovídá na otázku „Co chybí?" • pozná, co kam nepatří a zdůvodní, proč • zkouší odpovědět na otázky typu problém-řešenuCo kdyby?" • používá asi 500 srozumitelných slov • používá některá souhlásková spojení, např. ml, sv, pt, br, dr, gr... • objevují se souhlásky ť, ď, ň • stále něco zaměňuje,',na'př. k za t, r za 1 * *' • výslovnost slov je stále o rifíco srozumitelnější • začíná vzájemná komunikace • řídí se pokyny s používáním pojmů prázdný, plný, stejný, jiný • dále objevuje a osvojuje si složitější pojmy, např. kvalitu, kvantitu, strukturu • porovnává objekty • začíná řešit jednoduché pokyny • rozvíjí představivost • střídá se při hře • hraje si přiměřeně s ostatními dětmi • dává najevo, že rozumí potřebám a pocitům jiných • vstupuje do interakcí pomocí jednoduchých rozhovorů • iniciuje rozhovor • baví ho hraní rolí Cochlear- Auditory Habilitation Theory 13 Cochlear- Auditory Habilitation Theory 43 až 48 měsíců Poslech (Slyšení) Receptivní řeč Expresivní řeč Mluva Poznávací schopnost Sociální komunikace (Pragmatika) • zpracovává delší a složitější větné celky, např. "Znáš něco, o žije na stromě, umí skákat a jí ořechy a šišky?" • plní úkoly se složitějšími pojmy, např. "Dej velký modrý čtverec pod bílou vázu." • převypráví detailně delší příběh v pěti či více větách • sleduje větu o osmi slovech • pokračuje v rozšiřování slovní zásoby • rozumí singuláru a plurálu • chápe rozdíly mezi minulostí, přítomností a budoucností • dopoví poslední slovo analogie ("Je chytrý jako...") • pozná chybějící objekty na obrázku • chápe, co je to den, ráno, odpoledne a noc • porovnává rychlosti a váhy • rozumí 1500-2000 slovům • pouziva ■ přivlastňovací záj>-mena jeho, její • mnohem jistěji používá množné číslo ,) • popisuje^brázky a pohád.ŘSvé knížky • hraje si. důmyslně a s fanjtazi) • používá zápor a některá slovesa, např. nemohl by, nebyl by, neuměl by • užívá porovnávání • dělá závěry • rozvíjí hovorové výrazy • používá otázky „Kolik?" Vak?" • používá 800-1500 slov • používá stáíe víc složitější větné celky • spontánní projevy jsou gramaticky přesnější • redukuje se vynechávání a zaměňování hlásek • fixují se souhlásky • objevují se záměny, splývá počáteční a koncová hláska • rychlost a rytmus jsou v normě • používá vhodnou hlasitost • používá vhodnou intonaci • pro porovnání viz tabulka Zvuky řeci, s. 43 • nakreslí jednoduché předměty • rozumí pojmům o čase, např. dnes, zítra, včera, ráno, odpoledne, noc • řekne, kolik má prstů na nohou a na rukou • spojí si předměty s povoláním, např. teploměr - doktor • pokračuje rozvoj představivosti • zvyšuje se koncentrace • kopíruje jednoduché linie obrázků • porovnává vzory • vyvozuje důsledky • zvyšuje se sebedůvěra a se-beúcta • požaduje něco od ostatních, např. drobnou pomoc, nákup v obchodě • užívá vhodně intonaci • iniciuje konverzaci • přizpůsobuje se změně tématu • používá jazyk k různým komunikačním záměrům, např. k získání a předávání informací, vyjádření potřeb a pocitů, smlouvání Zvuky reči* Zvuky samohlásky P popcorn m mommy h happy n no w water b baby k cake g go d daddy t tomato ng ring f funny y yellow r rabbit 1 lion s . sun ch cheese sh shopping z zebra j jack v velvet th think TH those Zh pleasure Dosažený věk (roky) ] 2 samohlásky m n w v m ......i...... g i d ;'T." Ü ill ng ch sh r. i. i...................i ii"' th .':;::::":."ľj'."ľ TH. 8 zh if* * Typické průměrné horní věkové limity tvorby souhlásek Poděkování Zdroj: Estabrooks, W. (1998) Kochleární implantáty pro děti, © 1998 Warrenu Estabrookovi a Asociaci Alexandra Grahama Bella pro Neslyšící. Inc. Dotisk byl povolen. Auditory Habilitation Theory (UM"' Auditory Habilitation Theory Cochlear" Jednotná měřítka vývoje - formulář pro sledování Formulář je určený k vyplnění podle integrované stupnice vývoje (Listen Learn and Talk - Cochlear 2005). Jak použít vyšetřovací (sledovací) formulář 1. 1. Vyplňte jméno dítěte a informace na volné místo na začátku formuláře 2. 2. Zaznamenejte vývoj dítěte podle integrované stupnice vývoje 3. 3. Do vertikálního sloupce zaznamenejte věk dítěte se sluchadly atd. Vývojový stupeň dítěte od chvíle, kdy mu byla přidělena slúchadla nebo nastaven řečový procesor, „sluchový věk" (SV) 4. 4. V horizontálním řádku je šest klíčových oblastí vývoje, které budou sledovány: - poslech (slyšení) - receptivní řeč: čemu dítě rozumí - expresivní řeč: co dítě řekne - mluva: jak to dítě řekne (vyjádří) z' - poznávací schopnost: myšlenkové procesy - komunikace: sociální interakce s ostatními (pragmatika) 5. 5. Každý stupeň „sluchového věku" má dvě možnosti označení ( + ) Objevují se schopnosti nebo cíle. Tím^e míněno, že v tomto období se u dítěte začínají rozvíjet jeho schopnosti. Jsou to cíle, kterých se rodiče a terapeuti snaží dosáhnout. ( v ) Dosažené schopnosti nebo cíle. TTq znamená, že se u dítěte objevily schopnosti odpovídající jeho „sluchovému věku", vytváří se vlastní spontánní jazyk, který používá doma, s rodiči, různými členy rodiny a později se svými kamarády. U každého ze šesti svislých sloupců poznamenejte na počátku (+) a později, až určitých schopností dosáhne, zaznamenejte do příslušného řádku ( v )• Aby bylo jasnější, jak vývoj pokračuje, můžete záznamy odlišit různobarevné, ale klíčová jsou především data počátku a dosažení cíle. 6. 6. CV sloupec Pro každý stupeň SV poznamenejte chronologický věk (CV) dítěte v CV sloupcích. Je to důležitá informace neustále sledovat a poznamenat rozdíl mezi SV a CV. Všeobecně lze očekávat, že dítě diagnostikované dříve než ve 12 měsících, u kterého je prováděna rehabilitace sluchu, se muže dostat na dostatečnou úroveň ve sluchovém vnímání i rozvoji řeči než nastoupí do školy. Je nutné, aby prostředí bylo dostatečně stimulující pro rozvoj sluchového vnímání i řečové produkce. (Listen Learn and Talk pl3, Auditory Habilitation Theory). Stejnou úroveň nelze očekávat u dětí s kombinovanými vadami. Doporučujeme pravidelné monitorování (sledování) rozvoje dítěte. Tento formulář vám má dát jasný přehled o pokrocích ve výše uvedených šesti klíčových oblastech vývoje, vzájemný poměr sluchového věku (SV) a věku chronologického (CV). JMÉNO: Jednotná měřítka vývoje - formulář pro sledování DATUM NAROZENÍ: PRVNÍ NASTAVENÍ ŘP: SV měsíce CV Poslech 43 - 48 v V v v v + 37 - 42 v v + 31 - 36 v v v v v + 25 - 30 v V v + 19 - 24 V V v v + 16 - 18 v v v v v + + + 13 - 15 v v v v v v + + 10 - 12 v v v v v 7 - 9 v v v v v + 4 - 6 v v v v + 0 - 3 v v v v v v + 0 ? Cochlear" Auditory Habilitation Theory Jako vedoucí světový představitel řešení problémů se sluchem, se firma Cochlear věnuje navracení daru zvuků lidem na celém světě. Svými řešeními Cochlear znovu spoji! více než 180 000 lidí s jejich rodinami, přátelí a komunitami ve více než 100 zemích světa. Spolu s největšími investicemi do výzkumu a vývoje v tomto odvětví, pokračujeme v našem partnerství s hlavními světovými výzkumníky a profesionály a zajišťujeme tak naše prvenství v oboru. Pro ty sluchově postižené, kteří používají kterékoli naše řešení, je naším závazkem starat se o jejich sluch po celý zbytek života podle našeho kréda: Hear now. And always. i Cochlear AG, European Headquarters Peter Merian-Weg 4 CH - 4052 Basel, Switzerland Tel: +41 61 205 0404 Fax: +41 61 205 0405 N34335F ISS1 APR10 CZ WWWiCOCh iGd TitCOITI Czech translation of Integrated Scales of Development from Listen Learn and Talk