Historie péče o jedince se sluchovým postižením rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, průkopníci vzdělávání neslyšících, první ústavy, Milánský kongres, ... Kateřina Blatná Starověk · neslyšící dítě po 6. roce odňato rodičům, odneseno, rada starších vynesla rozsudek · defektní děti usmrcovány ihned · lidé se SP měli velmi nízký sociální status · podle Aristotela – hluší méně vzdělavatelní než slepí · Platón – upozorňuje na dorozumívání lidí se SP mezi sebou – tzv. posunky Středověk · období scholastiky – první pokusy vzdělávat osoby se SP, v důsledku plnění závazků církve nemožnost odepřít křesťanské učení · výchovu a vzdělávání osob se SP zajišťovali mniši v klášterech Průkopníci vzdělávání neslyšících · ŠPANĚLSKO (16. – 17. století) · ANGLIE (17. st.) · NIZOZEMÍ (17. – 18. st.) · FRANCIE (18. st.) · NĚMECKO (18. st.) Průkopníci vzdělávání neslyšících ŠPANĚLSKO (16. – 17. století) • Pedro Ponce de Leon (1510 – 1584) • benediktinský mnich, vychovatel dětí šlechtických rodin • zakladatel školy pro hluchoněmé • Manuel Ramirez De Carrión (1579 – 1652) • hláskovací metoda • Juan Pablo Bonet (1579 – 1633) • 1620 – uveřejňuje 1. knihu o vzdělávání osob se SP • popisuje tvoření jednotlivých hlásek • výstavba řeči probíhá za podpory písma, ve vyučování převládá prstová abeceda ANGLIE (17. st.) • John Wallis (1616 – 1703) • profesor na univerzitě v Oxfordu • zakladatel vědecké fonetiky, popis hlásek NIZOZEMÍ (17. – 18. st.) • Johann Konrad Amman (1669 – 1724) • logoped, učitel, vychází z písemné formy řeči • autor knihy „Surdus loquens“ – mluvící hluchý • výuka mluvené řeči, užití posunků považuje za přirozené, zdůrazňuje výhody hláskovací metody • zabývá se fonetikou – hlásky dělí na samohlásky, polosamohlásky a souhlásky • „otec logopedie“ FRANCIE (18. st.) • Jacob Rodriguez Pereira (1715 – 1780) § ovlivněn spisy Boneta, Wallise, Ammana § vyvozuje mluvu prostřednictvím využití vibrací, cvičení zbytků sluchu; posunky pouze na začátku, jednoruční daktylologie § k reedukaci sluchu využívá sluchovou trubici Kolektivní vyučování – první ústavy pro SP FRANCIE (18. st.) • Charles Michel de l´Epée (1712 -1789) • studium práv, kněz (abbé de l´Epée) • vzdělával chudé, poznatky předával dál, osvěta, vlastní prostředky + od vlivných lidí • vycházel ze staré teze – sluch nahradit zrakem (dnes metoda kompenzace) • vytvořil „francouzskou“ (manuální) metodu • základ: posunek, posunková řeč + daktyl • cíl: mluvená řeč, cesta: písemná forma, posunky • 1769/70 založil Pařížský ústav pro hluchoněmé • „Otec neslyšících“ NĚMECKO • Samuel Heinicke (1727 - 1790) • působil v Lipsku ve státním ústavu pro neslyšící děti (založen v roce 1778) • v neslyšícím viděl především člověka („člověk je odraz božství a řeč je božského původu“ – artikulovaná řeč tedy musí být znakem lidství i u neslyšícího člověka) • zakladatel oralismu (metodiku tajil) • proti l´Epéemu: zrak nemůže nahradit sluch, náhradou za sluch byly chuťové vjemy (tekutiny – ocet, odvar z pelyňku..) • odmítá posunek a písmo jako základnu • „Father oral deaf education“ Další ústavy v Evropě: § 1770 – Paříž § 1778 – Lipsko § 1779 – Vídeň § 1784 – Řím § 1786 – Praha - Pražský ústav pro hluchoněmé - pátý v Evropě - prvním ředitelem Karel Berger Milánský kongres v roce 1880 § vyvrcholení sporu zastánců orální („německé“) metody a posunkové („francouzské“) metody § vítězem: „artikulační metoda“ = čistý oralismus § odpůrci orální metody argumentují tím, že bez užití posunků a písma dochází u jedinců se SP k verbalismu § nastává sto let temna pro komunitu neslyšících § jediným zástupcem francouzské metody byl ředitel Gallaudetovy univerzity § přijetí orální metody se později ukázalo jako chybné Česká země 18. – 19. století § Karel Berger • ředitel Pražského ústavu (1786) § Václav Frost • zachovává přirozenou posunkovou řeč • vývoj řeči u SP má probíhat přirozeně, beze skoků • „Frostova kombinovaná metoda“ § Václav Koťátko • první učebnice pro neslyšící § Karel Malý • významný učitel neslyšících u nás • logopedie Česká země 20. STOLETÍ § Konstantin Malisch • učitel v Ratiboři • obsah je důležitější než forma, artikulační vyučování začíná celky (analytický postup, „papa pá“, dále větné celky a věty) • Malischova metoda („mateřská metoda“) • dítě se má učit odezírat už odmalička, vzorem mu má být matka • rozvoj řeči odezíráním, čtení • dává přednost obsahu (celá slova) před vyslovováním a odezíráním jednotlivých hlásek • odmítá čistě orální metodu Po roce 1945 VELKÁ BRITÁNIE • MŠ Manchester § 1920 – počátky rané péče, spolupráce s rodiči, Ewing založil kliniku § od 1928 vyšetřováno pomocí audiometru § 30. léta – přechod na elektroakustické pomůcky • Ewingová (sama byla nedoslýchavá, později ohluchla) § věnovala se rané péči SP dětí, pracovala také s dětmi do 1 roku § prokázala potřebu sluchadel u dětí v co nejranějším věku § manželé Ewingovi publikovali řadu odborných knih, založili nový vědní obor – audiologii à Německo, Nizozemí, Polsko, Japonsko, USA Po roce 1945 USA • John Spencer Tracy § holywoodský herec, měl neslyšícího syna § 1943 založil v LA kliniku – bezplatné poradenské centrum pro rodiče SP dětí a vědecké středisko § Tracyho korespondenční kurzy, přeloženy do 16 světových jazyků § Gallaudet College – Washington, 1864 – VŠ pro neslyšící; studenti, rektor i profesoři se SP NIZOZEMÍ • Antonius van Uden • metoda soustavného vyučování mluvení ve věku od 3,5 let • východisko: rozhovor matky a dítěte • důležitá „prevence hluchoty“ – zabránit ztrátě zájmu o svět zvuků Konec 20. století Metody ve vyučování: § orální metody • unisenzorický přístup • multisenzorický přístup § totální komunikace • mluvení, odezírání, sluchová cvičení, znakové posunky a daktylní znaky.. § bilingvální přístup • 1. jazyk – znakový (mateřský jazyk) • 2. jazyk – mluvený jazyk (hlavně čtení + psaní) U nás po roce 1990 § SPC § SRP § zákon o znakové řeči § zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob § bilingvální vzdělávání: MŠ Pipan, SŠ, ZŠ § organizace pro SP § Výchovná dramatika neslyšících § Čeština v komunikaci neslyšících § kurzy ZJ apod. § vzdělávání tlumočníků § kulturní akce Helen Kellerová (1880 – 1968) Perkins School for the Blind Pořady a videa § http://ruce.cz/clanky/1137-historie-vdelavani § televize Nova Literatura § www.ruce.cz § POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. § HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. § POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003.