6. Systém poradenství u jedinců se sluchovým postižením screening sluchu, střediska rané péče, speciálně pedagogická centra – vymezení, legislativa, služby Kateřina Blatná Kdo poskytuje poradenské služby osobám se SP? · střediska rané péče pro SP · speciálně pedagogická centra při školách pro SP · školská poradenská zařízení · činnost je dána vyhláškou č. 116/2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních · raná péče je definována v zákoně č. 108/2006 Sb. o sociálních službách (paragraf 54) Kdo odhalí sluchovou vadu? · českými zákony není dána povinnost celoplošného novorozeneckého screeningu sluchu · rodič musí bedlivě sledovat vývoj dítěte · měl by mu napomáhat pediatr v rámci preventivních lékařských prohlídek · česká legislativa toto upravuje pomocí vyhlášky č. 3/2010 Sb., o stanovení obsahu a časového rozmezí preventivních prohlídek · jediný platný dokument, který udává povinnost zaměřit se na odhalení SV První diagnostický moment Termíny preventivních prohlídek · dva dny od propuštění z porodnice (orientační vyšetření sluchu, vyšetření uší, nosu, dutiny ústní a krku včetně uzlin) · 4. až 5. měsíc (orientační vyšetření sluchu) · 8. měsíc (orientační vyšetření sluchu) · 12. měsíc (vyšetření sluchu, vývoje řeči) · 18. měsíc (vyšetření sluchu a rozvoje řeči) · dále ve 3, 7, 9, 11, 13, 15 a 17 letech (vyšetření řeči, hlasu a sluchu) RANÁ PÉČE http://www.detskysluch.czz Proč je důležitá raná péče? · souvisí s tím celkový rozvoj dítěte s postižením · čím časněji je péče poskytnuta, tím lépe – jak pro rodiče, tak pro samotné děti · finance · senzitivní vývojová perioda – genetický program, kdy v určité fázi vývoje dítěte dozrává centrální nervová soustava a organismus je biologicky připraven na vývoj některé nové funkce – v tomto období má dojít k intenzivnímu kontaktu s jakýmkoliv jazykem, aby se v mozku vytvořily potřebné spoje (jazyk a řeč – do dvou až tří let) Definice rané péče… …dle Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením (1998): · systém služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji · dětem se zdravotním postižením · a jejich rodinám · s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho následky · a poskytnout rodině i dítěti možnost sociální integrace. Raná péče z pohledu legislativy = raná intervence Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách definuje ranou péči: 1) Raná péče je terénní služba, popřípadě doplněná ambulantní formou služby, poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu. Služba je zaměřena na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby. (2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. Středisko rané péče · 2001, Praha, Raná péče Čechy · 2005, Olomouc, Raná péče pro Moravu a Slezsko · jsou součástí obecně prospěšné společnosti Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. (dříve Federace rodičů a přátel sluchově postižených, o. s.) · klienty jsou rodiny s dětmi: - se sluchovým postižením - s duálním postižením - se souběžným postižením více vadami zpravidla do 7 let věku Činnost SRP Speciálně pedagogická centra z pohledu legislativy · vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních · standardní činnosti společné (I) a speciální (II) Poradenské služby jsou poskytovány: · dětem, žákům, studentům · jejich zákonným zástupcům · pedagogickým pracovníkům · školám · školským zařízením SPC a standardní činnosti společné · vyhledávání žáků se zdravotním postižením (depistáž) · komplexní diagnostika žáka (speciálně pedagogická a psychologická) · tvorba plánu péče o žáka (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko-psychologické vedení apod.) · přímá práce s žákem (individuální a skupinová) · konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení · sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky apod.) · metodická činnost pro zákonné zástupce, pedagogy (podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu) · kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením · zapůjčování odborné literatury · zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků · IVP, vedení dokumentace … SPC a speciální činnosti pro klienty se SP · budování a rozvoj komunikačních dovedností klienta · orální komunikace (logopedické techniky: výstavba mluvené řeči od hlásek po věty, náprava výslovnosti, posazení hlasu, rozvoj slovní zásoby, sluchová výchova, rytmizace, dechová cvičení…) · vizuálně motorická komunikace (znakový jazyk, oční kontakt, jemná a hrubá motorika, mimika obličeje, polohy a postavení rukou, umístění v prostoru, pojmová a slovní zásoba ve znacích, stavba věty) · výcvik čtení s porozuměním · výcvik odezírání · kurzy znakového jazyka pro rodiče a další uživatele služeb · nácvik činností pro vyšetření audiometrem · speciální příprava na kochleární implantaci a pooperační rehabilitační péče … Raná péče a SV · http://www.ceskatelevize.cz/porady/10315080042-tep-24/212411058130016/ · TEP 24 Literatura · DOLEŽALOVÁ, L., HRICOVÁ, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno : MU, 2002. ISBN 978-80-210-5880-4. · HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. · http://www.tamtam-praha.cz · Bakalářská práce, Pavla Vaňková