Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením Vymezení, legislativa, typy škol, komunikační přístupy ve vzdělávání, integrace, inkluze Kateřina Blatná Vzdělávání osob se SP z legislativního pohledu · zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání · vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. · cíl – poskytnutí stejné šance na odpovídajícího vzdělání PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ · SRP pro SP · SPC pro SP (při ZŠ pro SP) · MŠ pro SP · MŠ běžného typu – integrace · MŠ pro jiný typ postižení – při souběžném postižení více vadami Bilingvální mateřská škola pro SP PIPAN ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ · ZŠ pro SP · ZŠ běžného typu – integrace · ZŠ pro jiný typ postižení – při souběžném postižení více vadami (např. ZŠ logopedická) · v ČR je 12 ZŠ pro SP 1. metody orální, bilingvální, totální komunikace 2. desetiletá PŠD · Brno (Novoměstská, Šrámkova), Ivančice, Kyjov Valašské Meziříčí, Olomouc, Ostrava, Hradec Králové, 3x Praha (Ječná, Radlice, Holečkova), Plzeň, České Budějovice STŘEDNÍ (sekundární) VZDĚLÁVÁNÍ · SŠ · SOŠ (čtyřleté, ukončeno maturitou) · SOU (dvou či tříleté, výuční list) · OU (pro žáky s LMP, výuční list) · praktické školy pro SP (pro žáky s MP, jednoleté, dvouleté, popř. čtyřleté, závěrečné vysvědčení) · žákům se SP poskytují odbornou kvalifikaci, díky které lépe najdou uplatnění na trhu práce VYSOKOŠKOLSKÉ (terciární) VZDĚLÁVÁNÍ · možnost studia jako student bez SP (TEIRESIÁS pomáhá studentům se specifickými nároky) · obory přímo pro studenty se SP Teiresiás Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky MU, od r. 2000 · hlavním úkolem je zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům: nevidomým a slabozrakým neslyšícím a nedoslýchavým s pohybovým handicapem případně jinak postiženým · Olomouc, Centrum pomoci handicapovaným na UP · Ostrava, Pyramida (centra podpory studentům se specifickými potřebami na Ostravské univerzitě) · Praha, Kancelář pro studenty se speciálními potřebami na KU Služby studentům se sp postižením · dispečink překladatelských a tlumočnických služeb pro SP · zapisovatelské služby · simultánní přepis · zajištění techniky (indukční smyčka) Komunikační přístupy ve školách pro SP Orální metoda · formovat mluvenou řeč na základě hmatu a zraku, aktivizovat zbytky sluchu, sluchový trénink · použití sluchadel, KI k co nejlepšímu rozvinutí mluvené řeči · některé orální metody využívají pouze sluch, jiné využívají gesta, odezírání i psanou formu řeči, prstovou abecedu Bilingvální metoda · přenos informací ve dvou jazykových kódech · ZJ neslyšících a mluvený jazyk většinové společnosti · komunikace mezi neslyšícími a slyšícími, neslyšící učitel, důraz na psanou formu řeči · mluvenou řeč nelze zvládnout bez současného vyučování ZJ · jen ZJ zajišťuje přirozené podmínky jazykového vývoje (v neslyšící rodině) · užívání ZJ neomezuje potřebu neslyšícího dítěte se dorozumívat Slyšící a neslyšící pedagog Slyšící pedagog: Neslyšící pedagog: Totální komunikace · filozofie, určitý způsob myšlení · způsob komunikace: neslyšící i slyšící se chtějí vzájemně co nejlépe pochopit · neslyšící i slyšící použijí všechny dostupné prostředky k porozumění · prostředky dorozumívání: komplex aurálních, orálních a manuálních prostředků mluva, ZJ, odezírání, psaní, čtení, prstová abeceda, video nahrávky, obrázky, řeč těla, mimika, gestikulace aj. Jiná forma komunikace? u žáku s kombinovaným postižením à systémy AAK · VOKS · Piktogramy · Znak do řeči · Makaton … Integrované vzdělávání · integrované vzdělávání – přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání (do běžných škol) · dle Vítkové (2003) je integrace společná výchova a vzdělávání dětí, žáků a studentů s postižením i bez něj · účastníci integrace? Inkluze = stav, kdy je prostředí běžné školy již na integrované dítě předem připraveno · cíl: vytvořit pocit, že rozdílnost a odlišnost každého z nás je samozřejmá a normální · celá společnost se skládá z individualit · škola pro všechny s bezbariérovým přístupem Integrace a žák se SP? (Janotová, Řeháková) Individuální vzdělávací plán · závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka · osobní dokumentace žáka · zpracovává učitel před nástupem žáka do školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a s rodiči žáka Obsah IVP · obsah, rozsah, průběh a způsob poskytování individuální speciálně pedagogické péče · cíl vzdělávání, časové a obsahové rozvržení učiva, volba pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení,... · potřeba asistenta, tlumočníka · seznam pomůcek a učebnic · jméno pracovníka z SPC · snížit počet žáků · potřeba finančních prostředků · závěry speciálně pedagogických, popř. psychologických vyšetření Výukové programy pro neslyšící www.eliska.cz • e-learningový výukový program MŠ a ZŠ pro SP v Brně a Labyrint, o.s. www.tond.cz • Tlumočník očima neslyšícího dítěte, projekt ČKTZJ www.weblik.cktzj.czom • Dětská internetová televize WEBlik, projekt ČKTZJ http://www.vymolova.cz/#!ulita • Jazykové centrum Ulicentrum, ZŠ Výmolova v Praze • výuka jazyků (ČJ, AJ, ZJ) pro pedagogy školy, pro žáky, volnočasové aktivity http://www.tableto.cz • interaktivní pohádková kniha pro neslyšící děti http://old.ucjtk.ff.cuni.cz/cnes/index.php?key=produkce …. Znakový jazyk v literatuře Všeobecný slovník ČZJ, M. Potměšil Znakování pro každý den, M. Růžičková Než půjdeme do školy, M. Růžičková Slovník znakové řeči, D. Gabrielová a kol. … Znakový jazyk na CD-ROMU • HORÁKOVÁ, R. Znaková zásoba pojmů z oboru speciální pedagogika, Brno: MU, Rigorózní práce, 2005 • LANGER, J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004. ISBN 80-244-0846-5 • Lexikologie pro základní školy. Praha: FFUK, 2003 • VYSUČEK, P., MOTEJZÍKOVÁ, J. Specifické znaky. Praha: FF UK, Pevnost, 2003 • PROCHÁZKOVÁ, A. a kol. Slovník znakového jazyka pro obor pedagogika a psychologie. Hradec Králové: PedF, 1992 … www.stránky …. Katalog podpůrných opatření · http://katalogy.inkluze.upol.cz/site/ · výstup projektu ESF (UP Olomouc, společnost Člověk v tísni a další) · metodické pomůcky, které jsou připraveny pro pedagogické pracovníky mateřských, základních a středních škol. · určené pro práci se žáky, kteří pro své vzdělání potřebují podpůrná opatření Vzdělávání neslyšících · http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096066178-televizni-klub-neslysicich/214562221800011/video/ Literatura • EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001 • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. • JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. • POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003 • SOBOTKOVÁ, A. Edukace dětí a žáků se sluchovým postižením,In VÍTKOVÁ, M.:Integrativní školní (speciální) pedagogika, Brno, MSD, 2003.