SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ A NKS SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ •dyslexie •dysortografie •dyskalkulie •dysgrafie •dyspinxie •dysmúzie • •ADD, ADHD ADHD •porucha pozornosti s hyperaktivitou •výskyt - různé údaje •3 – 5% dětí školního věku •dívky : chlapci – 1:4 – 5 MOŽNÉ PŘÍČINY ADD/ADHD •vysoká hladina neurotrasmiteru dopaminu •abnormality v čelních lalocích •centra monitorující a regulující chování •ovládání emocí •dosažení žádoucího cíle •poruchy propojení center soustřeďování pozornosti a stanovování a plánu dosažení cílů •centra pravé hemisféry a prefrontálního laloku • PODLE STATISTICKÝCH ÚDAJŮ SI ŽÁCI PAMATUJÍ: •10% toho, co čtou •26% toho, co slyší •30% toho, co vidí •50% toho, co vidí a slyší •70% toho, co říkají •90% toho, co říkají a dělají ČTENÍ •aktivita levého spánkového laloku •aktivita týlního laloku – zraková centra •oblasti a struktury spojující tyto oblasti •komunikace mezi zrakovými a řečovými centry – dirigenti orchestru DYSLEXIE •přístrojová vyšetření mozkové hmoty •MRI – šedá kůra mozková •difúzní tenzorové zobrazení – bílá hmota •dlouhé axony – spojnice na velké ploše jednotlivých oblastí na ploše mozkové kůry •abnormality ve spojeních mezi řečovými, zrakovými a sluchovými centry DALŠÍ OBTÍŽE VÁZANÉ NA SPU •poruchy jemné motoriky – porucha motoriky mluvidel •motorika ruky - grafomotorika •selhávání vizuomotorické koordinace •poruchy v prostorové orientaci – P/L •poruchy v časové orientaci – užívání pojmů - organizace • SPECIFICKÝ LOGOPEDICKÝ NÁLEZ •při vyšetření často udáván opožděný vývoj řeči • •artikulační neobratnost •jednotlivé hlásky vysloví většinou správně •obtíže činí výslovnost složených slov •výslovnost je namáhavá, neobratná •insuficientní motorika mluvidel – dyspraxie SPECIFICKÝ LOGOPEDICKÝ NÁLEZ • specifické asimilace • dítě spodobňuje artikulačně nebo akusticky blízké hlásky, pokud se vyskytují v rychlém sledu asimilace sykavkové – suší → susí asimilace tvrdých a měkkých hlásek potíže činí slova, ve kterých se měkké a tvrdé hlásky střídají – hodiny – hodyny výslovnost je nejasná – setřelá často spojená s poruchou fonematického sluchu vzácnější – asimilace znělých a neznělých souhlásek PÍSEMNÝ PROJEV specifický logopedický nález se odrazí i písemném projevu rozpoznání dlouhých a tvrdých slabik délka působí jako změkčující element SPU A SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI §téměř všechny uvedené symptomy lze pozorovat i u dětí s vývojovou dysfázií §propojení příznaků §potíže v časové posloupnosti §potíže s krátkodobou pamětí §poruchy pozornosti – přesnost, pečlivost §špatná orientace v textu – porozumění §potíže v prostorové orientaci – písmo §práce se symboly – záměna §zapomínání již osvojeného DALŠÍ OBTÍŽE potíže v logickém myšlení abstraktní myšlení orientace ve slovní zásobě mluvený a psaný projev KOMUNIKACE JEDINCŮ SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ §negativní způsoby získávání pozornosti §nižší úroveň reakcí §nízký zájem o komunikaci §problematické interakce – rozsah, povaha, účinnost § §žádání o pomoc – obtíže s vyjádřením potřeby, pasivní vyčkávání §málo „se vyptávají“ za účelem získání informací §obtíže v komunikaci v běžném společenském styku – zdravení § konverzace často končí pro ztrátu zájmu §