1 Základy speciální pedagogiky – více vad PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. Vymezení pojmů kombinované postižení, těžké postižení, souběžné postižení více vadami 2 Kombinované postižení Pedagogický pohled „Za postiženého více vadami se považuje dítě, resp. žák postižený současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení…“ (Věstník MŠMT č. 8/1997, č.j. 25 602/1997-22) Kombinované vady „Sloučení několika postižení u stejného jedince, které se navzájem ovlivňují a během života jedince se kvalitativně mění.“ (sec. cit. Sovák, M. in Ludíková, L. 2005) 3 Těžké postižení „Těžké postižení jako komplex omezení člověka jako celku ve všech jeho citových a prožitkových sférách a výrazových možnostech.“ (Vítková, M. 2004) Klasifikace (oblast školství) • Společným znakem – mentální postižení – Vliv na vzdělávání a výchovu • Kombinace vad tělesných, smyslových a vad řeči – Specifikum: hluchoslepé děti • Autismus, autistické rysy (MŠMT ČR) 4 Vzdělávání – legislativa • Zákony – Školský zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) • Vyhlášky – č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. – č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. Těžké postižení – žák • Žák s těžkým zdravotním postižením – s těžkým zrakovým postižením – s těžkým sluchovým postižením – s těžkou poruchou dorozumívacích schopností – hluchoslepí – se souběžným postižením více vadami – s autismem – s těžkým tělesným nebo – středně těžkým, těžkým či hlubokým mentálním postižením (vyhláška č. 147/2011 Sb.) 5 Podpůrná opatření (§3) speciální metody, postupy, formy a prostředky; kompenzační, rehabilitační a učební pomůcky; poskytování pedagogickopsychologických služeb; předměty speciálně pedagogické péče; zajištění služeb asistenta pedagoga; snížení počtu žáků či jiná úprava organizace vzdělávání Poradenský systém • Oblast medicínská – lékaři • Oblast sociální – raná péče (Střediska rané péče atd.) – Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách • Oblast školská – SPC – speciálně pedagogická centra – vyhláška č. 72/2005 Sb. (č. 116/2011 Sb.) 6 Raná péče – vymezení • Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb., § 54 Raná péče • Služba převážně terénní, může ale být i ambulantní • Zákl. myšlenka: domácí prostředí, klíčový pracovník, systematická péče • Hlavní cíle • Poskytovatel(é) Mozková obrna – typické znaky – Tělesná neobratnost • rovnováha, chůze, jemná motorika • mimovolní pohyby – Nerovnoměrný psychomotorický vývoj – Poruchy vnímání, představivosti – Neklid, překotné, impulzivní reakce – Problémy v oblasti komunikace 7 Mozková obrna jako těžké postižení • Snížení intelektu • Narušení komunikačních schopností • Epilepsie • Smyslová postižení • Ortopedické problémy • Problémy s příjmem potravy • … … … Možnosti vzdělávání žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami 8 Možnosti vzdělávání – obecně • Integrace • Speciální škola – Základní škola speciální • Speciální třída – tzv. „rehabilitační třída“ – tzv. „auti-třídy“ – třídy pro žáky hluchoslepé: MŠ Beroun, ZŠ a MŠ Olomouc Základní škola speciální • V ZŠS mají právo dále se vzdělávat žáci s těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami a autismem • Pro jejich přípravu na vzdělávání lze zřídit přípravný stupeň základní školy speciální • Využití podpůrných opatření 9 Stupně vzdělávání • Základní škola  základní vzdělání • Základní škola speciální  základy vzdělání Vzdělávání žáků s těžkým postižením – vývoj 10 Změny po roce 1989 • Děti s těžkým a kombinovaným postižením nebyly dříve vzdělávány • První krok k otevření cesty ke vzdělávání – zavedení přípravného stupně PŠ • Jeho úkolem: umožnit vzdělávání i dětem, které by vzhledem k těžšímu stupni mentálního postižení nebyly schopny uspět ani na nižším stupni PŠ, u nichž však jsou patrné určité předpoklady rozvoje rozumových schopností. Vznik „rehabilitačních tříd“ • rozvoj rozumových schopností dětí s těžkým mentálním postižením úzce spjato s intenzivním rozvíjením jejich hybnosti  rehabilitace • respektování individuálních zvláštností, možností a potřeb žáků 11 Právo a povinnost se vzdělávat • Již ne osvobození, možný pouze odklad školní docházky – max. do 8let • Nové vzdělávací programy, postupy • Povinná školní docházka – devět let (ZŠS rozdělena na 10 let) • Možné prodloužení školní docházky Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (platnost od 2010/2011, poč. 1. a 7. třída) 12 Rozdělení: • RVP ZŠS má 2 díly: – 1. díl – Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením – 2. díl – Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami – II. díl • Pojetí vzdělávání: – Odlišné metody práce – Individuální přístup – Režim dne (výuka, odpočinek, hra) – Prostorové a materiální vybavení 13 • ne frontální výuka, práce s jednotlivcem, úprava podmínek, odpočinek podle potřeby • přestávky – podle potřeby, dostatek času na jídlo (někdo potřebuje pomoc, podpora samostatnosti), motivace před jídlem, hygiena, přebalování… • rozvoj všech oblastí, smyslů – člověk (žák) vnímán jako celek • součástí rehabilitace, terapie, podpůrné techniky • vztah k tady a teď Vzdělávací oblasti (RVP ZŠS, II.díl) • Člověk a komunikace • Člověk a jeho svět • Umění a kultura • Člověk a zdraví • Člověk a svět práce 14 Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Člověk a komunikace Rozumová výchova Řečová výchova Člověk a jeho svět Člověk a jeho svět Smyslová výchova Umění a kultura Hudební výchova Výtvarná výchova Člověk a zdraví Pohybová výchova Zdravotní tělesná výchova nebo Rehabilitační tělesná výchova Člověk a svět práce Pracovní výchova Klíčové kompetence • Kompetence k učení • Kompetence k řešení problémů • Kompetence komunikativní • Kompetence sociální a personální • Kompetence občanské (II. díl nejsou) • Kompetence pracovní 15 Komunikace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami Komunikace • Verbální ... … … • Neverbální … … … … 16 Alternativní a augmentativní komunikace • AAK kompenzuje komunikační poruchy – osob s částečně či úplně znemožněnou verbální komunikací – podpora dorozumění, komunikace, vyjádření pocitů, přání… • Augmentativní k. – podpora již existujících schopností a dovedností, které jsou nedostatečné • Alternativní k. – náhrada mluvené řeči Piktogramy • obrazové komunikační symboly • zjednodušené zobrazování předmětů, činností, vlastností, pocitů atd. • Piktogramy v běžném životě (okolo nás) 17 Makaton • Jazykový program, poskytuje základní prostředky komunikace • Manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly • Znaky zejména ze znakového jazyka • Vztah k všednímu dni, jednoduchost Další systémy • Znakový jazyk Braillovo písmo 18 Strukturované učení • Strukturalizace – struktura prostředí – struktura času • Vizualizace – vizuální podpora – slova, piktogramy, fotky, předměty • Individualizace Prstová abeceda 19 Lormova abeceda Hluchoslepota • duální senzorické postižení • extrémní problémy při výchově a vzdělávání, v denním životě (včetně soc. vztahů a možností pracovního uplatnění) • červenobílá hůl • LORM – společnost pro hluchoslepé 20 Vybrané intervence u osob s těžkým postižením • Snoezelen • Koncept Bazální stimulace • Terapie – Canisterapie – Hipoterapie – a další Snoezelen • Původ: Holandsko • Multisenzorická místnost • Nabídka podpory a vnímání • Snoezelen má – stimulovat, – podněcovat vývoj, – umožňovat uvolnění a – poskytovat pocit bezpečí 21 Snoezelen, zahraničí (3:00) http://www.youtube.com/watch?v=vJADih 9bWJ4 Koncept Bazální stimulace • Vznik (A. Fröhlich) • Cílová skupina – původně děti s těžkým a kombinovaným postižením – nyní i dospělí či předčasně narozené děti • Výchozí myšlenka • Prostředkem komunikace – dotek 22 Lidé s omezenou schopností… • vnímání • pohybu • komunikace Elementární zkušenosti • zažívat a prožívat sebe sama, • pocítit hranice svého těla, • vnímat svět okolo sebe (mimo tělo), • cítit přítomnost jiného člověka 23 Bazální stimulace – těžiště Těžiště bazální stimulace • Somatické podněty • Vibrační podněty • Vestibulární podněty • Orální podněty • Taktilně-haptické podněty • Auditivní podněty • Vizuální podněty Zooterapie • Léčba pomocí zvířat (péče o ně, dotýkání, hlazení, kontakt, komunikace "přes zvíře„) • Vliv na nervovou soustavu, motoriku, chůzi, dech, úchop, řečové schopnosti, pozitivně upravuje vzorce chování apod. • Druhy – Psi – Koně – Kočky – Delfíni 24 Hipoterapie • Rehabilitační metoda, která k ovlivnění hybných poruch využívá koně • Jedinečnost – dolní končetiny ztrácí aktivní roli, trup osvobozený od vlivu patologické motoriky, vystaven účinkům kmitajícího koňského hřbetu • Chůze koně – analogické pohyby jako při vlastní chůzi • Trojrozměrný pohyb těla Canisterapie • …aneb terapie za pomocí psů • rozvíjí hrubou a jemnou motoriku, • podněcuje verbální i neverbální komunikaci • pomáhá při nácviku koncentrace a paměti • působí při polohování a relaxaci • podněcuje ke hře, pohybu, aktivitě • má velký vliv na psychiku a přispívá k duševní rovnováze a motivaci • … … … 25 Doporučení – videa • Základní škola speciální v Ostravě, pořad Klíč (13.4.2010) http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060 107-klic/210562221700005/ • Bazální stimulace, pořad Klíč (3.8.2010) http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060 107-klic/210562221700003/