http://video.idnes.cz/?c=A140331_150020_tv-zpravy_mku&idVideo=V140331_145344_tv-zpravy_mku Sociologie rodiny Přenos sociálního statusu skrze vzdělávání a působení rodiny Třídní rozdíly a rodina a)Třídní rozdíly v rodinném chování b)Vliv třídního zařazení rodiny na vzdělanostní šance, rodina jako reprodukční jednotka c) Třídně zakotvené rozdíly v rodinném chování •Homogamie •Sňatkový věk •Otěhotnění do 20 let, kojení, přítomnost muže u porodu •Počet dětí •Úmrtnost obecně, Kojenecká úmrtnost, úmrtnost chlapců ve věku 1 – 15 let; úrazy •Rozdíly ve výchově, podíl otce, tresty • • –homogamie - nejvyšší nižší a vyšší vrstva Rodina a status •Stratifikace – strukturovaná nerovnost ve společnosti •Otroctví, kasty, stavy, třídy (majetek a typ zaměstnání, mobilita) •Sociální mobilita •Habitus, status, kapitál •Metodologické problémy – jak určit status rodiny; měření inteligence; longitudinální výzkumy • Dosahování statusu v moderní společnosti •Nejdůležitějšími determinantami dosahování individuálního statusu se v moderní společnosti staly vzdělání, zaměstnání a příjem •Vzdělání jako klíčový faktor životního úspěchu (potřeba vzdělanější pracovní síly), ale zároveň významně determinováno sociálním původem jedince. Selektivita vzdělávacích systémů •Zajištění rovného přístupu ke vzdělávání jako priorita vzdělávací politiky a nástroj pro posílení sociální integrace a rovnosti šancí •Většina státu usiluje o odstranění selektivity vzdělávacího systému, nebo alespoň o posunutí selekce do vyššího věku •Selektivita systému negativně ovlivňuje výsledky žáků, posiluje vazbu dosaženého vzdělání na vzdělání rodičů a přispívá k reprodukci sociálních nerovností i v pozdějších fázích životního cyklu Diskuse •Nerovnosti v přístupu na různých vzdělávacích stupních •Jak je to v České republice? •Zájmy různých aktérů •Co všechno působí na přenos vzdělání? Výzkumy •Česká školní inspekce 2014. Rovný přístup ke vzdělávání….http://www.csicr.cz/getattachment/5c47b440-66c0-4112-b33c-dd802de7859b •GREGER, David, et al. Názory českých rodičů a veřejnosti na časné rozdělování žáků. Orbis scholae, 2009, 3.3: 51-78. •Matějů, P., & Straková, J. (2003). Role rodiny a školy v reprodukci vzdělanostních nerovností Sociologický pohled na úlohu víceletých gymnázií ve světle výzkumu PISA 2000/The Role of the Family and the School in the Reproduction of Educational Inequalities A Sociological Look at the Role of Multi-year Gymnasia in the Context of the Results of the PISA 2000 Study. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 625-652. •Matějů, P., J. Straková, A. Veselý (eds.). 2010. Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON •RABUŠICOVÁ, Milada. Impulz k dalšímu přemýšlení o vzdělanostních nerovnostech: věc trvá. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 18, 2-3, s. 173-178. ISSN 1803-7437. doi:10.5817/SP2013-2-3-12. •Simonová, N. 2011. Vzdělanostní nerovnosti v české společnosti. Vývoj od počátku 20. století do současnosti. Praha: SLON. •Simonová, N., Soukup, P. 2009. „Reprodukce vzdělanostních nerovností v České republice po sametové revoluci v evropském kontextu.“ Sociologický časopis, 5: 935-965. • • Historie vzdělanostních nerovností v ČR •na poč. 20. stol. byli Češi nejvzdělanější populací z východoevropských národů, např. rozdíly mezi českou a německou společností byly naprosto zanedbatelné; •po r. 1948 došlo k vysoké míře statusové inkonsistence •po r. 1948 pokles významu vzdělání jako statusotvorného faktoru (v r. 1978 vzdělání vyčerpávalo pouze 12% variance mzdy mužů) • kvůli mzdové nivelizaci se studovat nevyplácelo •pokles prestiže vyššího vzdělání Současnost •Nárůst statusové konzistence po roce 1989 •„Dědičnost vzdělání“ •Odlišné aspirace dětí z různě sociálně postavených rodin •Nikoli inteligence, ale rodinné prostředí, vzdělání a postoje rodičů jsou klíčové pro výsledky ve škole (Rabušicová 1995) • Studenti 1. ročníků MU podle vzdělání rodičů (2013) Výzkum „Rodiče a výchova“ •2010, Sociologický ústav AV ČR • •Kvantitativní výzkum • •http://sdilenihodnot.soc.cas.cz/getfile.php?file=19844300&filename=RodiceVychova2010_VyzkumnaZprav a.pdf Přenos genderových rozdílů na prac. trhu skrze působení rodiny •Odlišná pozice dívek a chlapců ve škole •Směrování do odlišných typů vzdělávacích drah – jakými způsoby? • •Zdroje: S genderem na trh; Děti v ringu dnešního světa •