Reedukace ADHD ADHD – hlavní příznaky ž nepozornost ž hyperaktivita ž impulzivita ž problémy v chování – ve vztahu ke spolužákům, k učiteli, rodičům ž snížený výkon ve škole Projevy ADHD v oblasti pozornosti ž slabá koncentrace pozornosti ž snadná rozptýlenost ž potíže s rychlým přechodem k jiné činnosti ž obtížné porozumění slovním instrukcím ž slabá pracovní paměť ž potíže se samostatnou prací ž neschopnost setrvat u činnosti, dokončit úkol ž chyby z nepozornosti ž nepořádek ve věcech ž zapomínání domácích úkolů, pomůcek apod. Projevy ADHD v oblasti impulzivity ž odpovídá bez rozmyslu ž odpoví dříve než je dokončena otázka ž vykřikuje ž skáče do řeči ž je zbrklý ž jedná na základě aktuálního impulzu ž potíže s čekáním, trpělivostí Projevy ADHD v oblasti hyperaktivity ž nevydrží v klidu sedět ž popochází, pobíhá ž nedokáže se zabavit ž bezděčně pohybuje rukama nebo nohama ž hraje si s předměty ž hodně mluví ž obtíže v písemném projevu ž zvýšená unavitelnost Terapie ADHD ž behaviorální techniky ž EEG Biofeedback ž speciální programy – např. KUPOZ, HYPO ž psychomotorika ž jóga ž relaxační techniky ž pravidelný denní režim ž úprava jídelníčku (zejména vyloučení jednoduchých cukrů) ž farmakoterapie (např. Ritalin) Vyloučení nevhodných přístupů učitele ž nekárat zvýšeně dítě ž nezvyšovat hlas ž nenutit násilně ke klidu ž neudělovat mu kázání před třídou ž nedávat do skupiny s hyperaktivním dítětem ž neposazovat u okna ž nevyžadovat okamžitou odpověď ž nedávat příliš pokynů najednou ž nehodnotit to, co žák nestihl Vhodné přístupy učitele ž nereagovat na rušivé podněty (negativní pozornost je také pozornost) ž oceňovat dobré chování, snahu ž využití žetonového systému, smajlíků apod. ž zavést systém odměn ž umožnit zažít úspěch ž vytvořit seznam pravidel chování ž důslednost v požadavcích ž rozhovor o žákově chování v soukromí ž sepsat s žákem smlouvu o chování ž využití domluveného gesta pro utišení ž posadit blízko učitele ž podpořit pozornost očním kontaktem, modulací hlasu ž využití klíčových frází nebo gest pro zvýšení pozornosti ž rovnoměrné vyvolávání všech žáků ž jasná struktura vyučování ž jasné pokyny ž využívat krátké a výstižné věty ž rozložit úkoly na dílčí kroky ž dvojice se šikovným a vyrovnaným dítětem ž dohlédnout na zapsání domácího úkolu ž využití barevného značení ž poskytovat zrakovou oporu ž využít multisenzoriálního přístupu a kinestetického učení ž využívání viditelného časového limitu u limitovaných úloh ž umožnit změnu pracovní polohy ž využití možností pohybového uvolnění, relaxace ž zaměstnávat drobnými úkoly ž využití více krátkých činností ž prostor pro relaxaci Doporučené odkazy: · http://www.adehade.cz/pece-a-vychova/rady-pro-pedagogy-jak-ve-tride-pracovat-s-hyperaktivnim-ditete m/ · http://www.vemeste.cz/2012/04/optimalni-pohybova-aktivita-deti-predskolniho-veku-s-adhd/ · http://www.eeg-biofeedback.cz/ · https://www.youtube.com/watch?v=VsRE3PSRKZY (EEG Biofeedback v ČT) · http://www.kuprog.cz/kupoz.htm · http://www.pedagogicka-poradna.cz/pedagogicke-programy/pedagogicky-program-hypo.html Doporučená literatura a pracovní listy: · ALTMANOVÁ, M. Hyperaktivní a nepozorné dítě – Podněty k práci s dětmi s ADHD. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2010. 24 s. ISBN 978-80-254-9047-1. · BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II: Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822. · BARTOŇOVÁ, M. Specifika přístupu k dětem s deficity dílčích funkcí a poruchami pozornosti v předškolním věku. In: BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 75–91. ISBN 978-80-210-6044-9. · BLAHUTKOVÁ, M., KLENKOVÁ, J., ZICHOVÁ, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 56 s. ISBN 80-210-3627-3. · ČERNÁ, L., TUMPACHOVÁ, L. Specifické poruchy učení – soubor pracovních listů. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2007. 51 s. · GOŠOVÁ, V. Pozornost: Kuliferda: Pro rozvoj školní zralosti u dětí v MŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. · GOŠOVÁ, V. Pozornost I-III: Kuliferda: Pro žáky s SPU na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. · HALLOWELL, E. M., RATEY J. J. Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha: Návrat domů, 2007. ISBN 978-80-7255-154-5. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Máte neklidné, nesoustředěné dítě?: metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. 2. vyd. Praha: D + H, 2007. 127 s. ISBN 9788090386914. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. 238 s. ISBN 9788024726977. · MICHALOVÁ, Z. Pozornost – Cvičení na posilování koncentrace pozornosti. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. 60 s. ISBN 9788073110260. · MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2002. 120 s. ISBN 80-7178-625-X. · REZKOVÁ, V., ZELINKOVÁ, O., TUMPACHOVÁ, L. Koncentrace pozornosti – soubor pracovních listů. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna, 2010. 38 s. · RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. 4. vyd. Praha: Portál, 2010. 256 s. ISBN 978-80-7367-728-2. · SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-736-1. · ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K, NECHLEBOVÁ, M. Speciální pedagogika v praxi: komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. 248 s. ISBN 9788024743691. · TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí: jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Praha: Portál, 2001. 198 s. ISBN 8071785032. · VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Carolinum, 2005. ISBN 8024610744. · ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141. · ZEMÁNKOVÁ, M., VYSKOTOVÁ, J. Cvičení pro hyperaktivní děti: Speciální pohybová výchova. Praha: Grada, 2010. 64 s. ISBN 978-80-247-3278-7. · ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Relaxace nejen pro děti s ADHD. Praha: D + H, 2008. 62 s. ISBN 978-80-903869-8-3.