Reedukace SPU na 2. stupni ZŠ a na SŠ Problémy s přechodem na 2. stupeň u zvykání si na nové učitele u změny v třídním kolektivu – role ve skupině u náročnější úkoly u práce s abstraktními pojmy u zvýšení požadavků na samostatnou práci, schopnost se učit u zvýšení požadavků na pracovní tempo u problémy s motivací u nezvládnutí základního učiva a nemožnost na něj navázat u neschopnost aplikovat učivo na praktických úlohách u nárůst kompenzace poruchy oproti reedukaci Projevy SPU na 2. stupni u ve čtení: u přetrvávající obtíže u problémy s osvojováním nových poznatků prostřednictvím psaného textu u krycí mechanismy u v psaní: u dysgrafie – nečitelné písmo – problémy se zápisem poznámek, písemnými testy u dysortografie – přetrvávající gramatické chyby u v matematice: u problémy v přechodu přes desítku – využívání prstů u nepochopení matematických operací u pamětné osvojování početních operací u problémy v matematice se promítají i do fyziky Metodika práce v naukových předmětech u znalost základů problematiky SPU všemi učiteli u využití názorných pomůcek u stavění na dosavadních znalostech u sledujeme porozumění pokynům u hledáme optimální způsob záznamu poznámek a strukturace učiva u volíme vhodné způsoby zkoušení u využití počítače – pro psaní, předčítání textu, kontrolu pravopisu apod. u využití diktafonu, kopírování poznámek Metodika práce s textem u využití předčítačů textu u práce se zvýrazňovačem u využití myšlenkových map u hlasité opakování při učení u metodika dle Gavory: u anticipace budoucích informací u místo neporozumění – vrácení zpět x pokračování v textu u podtrhávání důležitých informací u vypracování souhrnů u formulování otázek k textu Styly učení u individuální způsob osvojování poznatků u pomoci může diagnostika stylu učení a jeho rozvoj u vizuální u auditivní u taktilní u kinestetický Úprava přijímacích zkoušek u volba formy zkoušení u navýšení času u využití počítače u využití osoby, která předčítá text a zapisuje odpovědi Doporučené odkazy: http://www.literacyportal.eu/cs.html http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10437113181-dar-dyslexie/ Doporučená literatura: · BARTOŇOVÁ, M. Profesní orientace žáků se specifickými poruchami učení – závěry z výzkumného šetření. In: FRIEDMANN Z. (et al.) Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce. Brno: Masarykova univerzita, 2011. s. 155–166. ISBN 978-80-210-5602-2. · BARTOŇOVÁ, M. Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení. In: PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M.. PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. s. 89–106. ISBN 978-80-210-7530-6. · BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve výuce žáků se specifickými poruchami učení se zaměřením na kognitivní styly učení. In: BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Brno: Paido, 2013. s. 199–206. ISBN 978-80-7315-246-8. · BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 237 s. ISBN 978-80-7315-232-1. · BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P. a kol. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 221 s. ISBN 9788021060012. · BERNINGER, V. W., WOLF, B. J. Dyslexia and Dysgrahia : Lessons from Teaching and Science. Baltimore: Paul H. Brookes, 2009. ISBN 978-1-55766-934-6. · BLAŽKOVÁ, R. Dyskalkulie II: Poruchy učení v matematice na 2. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 107 s. ISBN 9788021053953. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ. H., SOVOVÁ. H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2007. 67 s. ISBN 9788090357976. · MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. (ed.). Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1173-2. · MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. ISBN 80-7311000-8. · POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2. · ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141. · ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK. M. Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2013. 139 s. ISBN 9788026203490.