Reedukace dysgrafie Projevy dysgrafie · problémy s osvojováním písmen · záměny tvarově podobných písmen · směšování psacího a tiskacího písma · špatná čitelnost písma · problémy s velikostí písma · nedodržování lineatury · neobratné držení tužky Rozvoj hrubé motoriky • pohyby paží • pohyby zápěstí • rytmická cvičení • psychomotorická cvičení Rozvoj jemné motoriky • skládání kostek, práce se stavebnicí • modelování, trhání papíru, stříhání, lepení • navlékání korálků • třídění drobných materiálů • provlékání šňůrek • cvičení prstů Správné sezení a držení psacího náčiní • vhodné psací náčiní • trojhranný program • násadky na psací náčiní Uvolňovací cviky před psaním • uvolňovací cvičení celého těla • cvičení pro ruce a prsty • postup od ramene k zápěstí • postup ze svislé k vodorovné ploše • postup od velkých a jednodušších prvků k menším a složitějším • využití rytmizace Grafomotorická cvičení • bod • vertikální čára • horizontální čára • spojení horizontálních a vertikálních čar • lomená čára • kruh, elipsa • obloučky, vlnovky, smyčky Hry s písmeny • modelování písmen • obtahování šablon s písmeny • psaní písmen do krupice • psaní na stíratelné tabulky Podpůrné techniky při psaní • slovní instrukce • pomocné linky • přehledy písmen Kompenzace dysgrafie • uvolňovací cviky • využití pomocných linek • snížení objemu psaného textu • dostatek času na napsání • tolerantní hodnocení psaného textu • ústní zkoušení • kopírování materiálů • psaní tiskacím písmem • psaní na klávesnici Doporučené odkazy: www.jak-spravne-psat.cz www.prodys.cz Doporučená literatura a pracovní listy: · BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II: Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822. · BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 237 s. ISBN 978-80-7315-232-1. · BEDNÁŘOVÁ, J. Co si tužky povídaly: grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 4 do 6 let: 1.–2. díl. Brno: Computer Press, 2005. 64 s. · BEDNÁŘOVÁ, J. Jak se pastelky učily kreslit: Grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 2,5 do 4 let. Brno: Edika, 2012. 64 s. ISBN 978-80-266-0082-4. · BEDNÁŘOVÁ, J. Mezi námi pastelkami: Grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 3 do 5 let. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2005. 64 s. ISBN 80-251-0809-0. · BEDNÁŘOVÁ, J. Na návštěvě u malíře: Grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 5 do 7 let: 1.–3. díl. Brno: Computer Press, 2006. 64 s. · BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDA, R. Jedním tahem: Uvolňovací grafomotorické cviky. Praha: Dyscentrum, 2009. 56 s. · BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Edika, 2012. 80 s. · BERNINGER, V. W., WOLF, B. J. Dyslexia and Dysgrahia : Lessons from Teaching and Science. Baltimore: Paul H. Brookes, 2009. ISBN 978-1-55766-934-6. · GOŠOVÁ, V. Grafomotorika: Kuliferda: Pro rozvoj školní zralosti u dětí v MŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. ISBN 978-80-87553-78-7. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. 175 s. ISBN 978-80-7367-474-8. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dysgrafie. 2. rozš. vyd. Praha: D + H, 2009. 66 s. Edice Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 9788090386990. · KAPLANOVÁ, J. Kruhy, čáry, písmena. Praha: Velryba, 1997. 75 s. ISBN 80-85860-08-2. · KREJČOVÁ, K., PECHANCOVÁ, J. Grafomotorika a jemná motorika: Kuliferda a jeho svět: pro děti ve věku 4–6 let. 16 s. Praha: Raabe, 2013. ISBN 978-80-7496-064-2. · KUBŮ, L. Číst a psát se naučím. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009. 103 s. IBSN 978-80-7311-114-4. · LOOSEOVÁ, A. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-7367-883-8. · MICHALOVÁ, Z. Čáry, máry I-II. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2009. · PILAŘOVÁ, M. Šimonovy pracovní listy 5: Grafomotorická cvičení. 6. vyd. Praha: Portál, 2013. 32 l. ISBN 978-80-262-0464-0. · POKORNÁ, V. Šimonovy pracovní listy 9: Grafomotorika a kreslení. Praha: Portál, 2011. 48 s. ISBN 978-80-262-0051-2. · SMOLÍKOVÁ, K., SMOLÍK, J. Šimonovy pracovní listy 11: Grafomotorická cvičení: S tužkou Týnou na cestách. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 64 s. ISBN 978-80-262-0224-0. · SVOBODA, P. Cvičení pro rozvoj jemné motoriky a psaní. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-545-5. · ŠVANCAROVÁ, D. Čtení, psaní, malování 1.-4. díl. Praha: Dyscentrum, 2007. · ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141.