Reedukace dyskalkulie Klasifikace dyskalkulie v praktognostická – problémy s matematickou manipulací s předměty v ideognostická – problémy v chápání matematických pojmů a jejich vztahů v verbální – problémy s označením počtu, matematického úkonu apod. v lexická – problémy se čtením čísel, operačních znaků apod. v grafická – problémy se zápisem čísel, operačních znaků apod. v operační – problémy s prováděním základních matematických operací (sčítání, odčítání, násobení, dělení) Zkoušky úrovně matematických schopností v Barevná kalkulie v Kalkulie IV v Číselný trojúhelník v Rey-Osterriethova komplexní figura Zásady při reedukaci dyskalkulie v diagnostika příčin chyb v vycházení z aktuální úrovně žáka a zachování posloupnosti osvojovaného učiva v vypracování dlouhodobého reedukačního plánu v využití názornosti a manipulace v spolupráce s rodiči v ocenění snahy v trpělivost v ukazování využití matematiky v praktickém životě Rozvoj předčíselných představ v třídění do skupin podle barvy, tvaru v párové přiřazování v porovnávání: pojmy více x méně, větší x menší v serialita – pokračování v řazení prvků Utváření pojmu číslo 1. manipulace s předměty 2. počítání s názornými pomůckami bez manipulace 3. pamětné počítání Rozvoj číselných představ v přiřazování prvků a číslic v doplňování číselné řady v orientace na číselné ose v porovnávání čísel v rozklad čísel v zaokrouhlování Názorné zobrazení v využití drobných předmětů, tyčinek a jejich shlukování v znázornění čísla na počítadle v znázornění čísla do mřížky v znázornění části zlomku v názorné zobrazení rozkladu čísla na jednotky, desítky, stovky apod. Stupně názornosti v matematice 1. konkrétně předmětná – předměty 2. obrazově názorné – obrázky 3. obrazově symbolová – např. tečky 4. verbálně symbolová – např. vyslovená čísla, příklady 5. graficky symbolová – např. číslice, zápis příkladu 6. abstraktní – např. výrazy s neznámými Pochopení základních matematických operací v manipulace s názorným materiálem – přidávání, ubírání apod. v určení matematické operace na základě zadání (slovní úloha) v vymýšlení slovních úloh s využitím konkrétní operace Provádění matematických operací v názornost v využití písemného počítání – lze využít čtverečkového papíru pro zápis v odhad výsledku v využití zkoušky v využití tabulky násobků v využití kalkulátoru Řešení slovních úloh v přečtení úlohy, vyhledání důležitých informací v zápis úlohy, grafické znázornění v zápis příkladu v výpočet v kontrola správnosti výpočtu v odpověď na slovní úlohu Geometrie v rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky pro zlepšení rýsování v rozvoj prostorové orientace pro pochopení prostorových útvarů v využití názornosti – např. modely těles Převody jednotek v představa o konkrétních jednotkách v znalost soustavy jednotek a jejich vztahů (menší x větší) v převody s využitím přehledových tabulek Orientace v čase v skládání dějových obrázků podle časové posloupnosti v přiřazování činností k částem dne v orientace ve dnech v týdnu – činnosti během týdne v orientace v ročních obdobích – určování počasí, charakteristických činností v orientace v měsících v roce – charakteristické činnosti, pranostiky v určování hodin (digitální a ručičkové hodiny) v převody jednotek času (např. čtvrt hodiny = 15 min.) Základní orientace ve finanční matematice v znalost mincí a bankovek v znalost přibližné ceny potravin v schopnost odhadu životních nákladů v základní orientace v půjčkách Doporučené odkazy: · https://khanovaskola.cz/schema/1-elementarni-aritmetika · http://matematika.diktaty.cz/ · http://www.naucsepocitat.cz/ · http://www.onlinecviceni.cz/exc/list_sel_topics.php · http://www.pripravy.estranky.cz/clanky/matematika · http://skolakov.webnode.cz/matematika/ Doporučená literatura a pracovní listy: · BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II: Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822. · BEDNÁŘOVÁ, J. Číselná řada do 100. Praha: Dyscentrum, 2010. 56 s. ISBN 978-80-904494-4-2. · BEDNÁŘOVÁ, J. Číselná řada do 1000: 1. -2. díl. Praha: Dyscentrum, 2008. · BEDNÁŘOVÁ, J. Počítání Soba Boba: Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení: 1.-3. díl. Edika, 2015. 64 s. · BEDNÁŘOVÁ, J. Předčíselné představy. Brno: Pedagogicko-psychologická poradna Brno, 2004. 54 s. · BLAŽKOVÁ, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 108 s. ISBN 978-80-210-5047-1. · BLAŽKOVÁ, R. Dyskalkulie II: Poruchy učení v matematice na 2. stupni ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 107 s. ISBN 9788021053953. · BLAŽKOVÁ, R. a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3. · GOŠOVÁ, V. Předmatematické představy: Kuliferda: Pro rozvoj školní zralosti u dětí v MŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. ISBN 978-80-87553-80-0. · KREJČOVÁ, K., PECHANCOVÁ, J. Předmatematické dovednosti: Kuliferda a jeho svět: pro děti ve věku 4–6 let. 16 s. Praha: Raabe, 2013. ISBN 978-80-7496-069-7. · MICHALOVÁ, Z. Rozvoj početních představ I-II. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2002. · NOVÁK, J. Dyskalkulie: Metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN 80-7311-029-6. · POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. 5. vyd. Praha: Portál, 2011. 153 s. ISBN 9788073679316. · SIMON, H. Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Praha: Portál, 2006. 166 s. ISBN 80-7367-104-2. · ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141.