Reedukace dysortografie Specifické dysortografické jevy ¢ nesprávné rozlišování sykavek, specifické asimilace (např. šušenky) ¢ nesprávné rozlišování tvrdých a měkkých slabik (dy, ty, ny a di, ti, ni) ¢ nesprávná délka samohlásek ¢ nesprávné umisťování hranic slov (psaní slova s předložkou dohromady apod.) ¢ vynechávání písmen ¢ problémy s řazením písmen (inverze) Rozvoj dílčích funkcí ¢ rozvoj sluchového vnímání – např. rozvoj sluchové diferenciace, sluchové analýzy a syntézy, vnímání rytmu ¢ důležitá je fonematická diferenciace ¢ roli hraje také správná výslovnost hlásek Reedukace vynechávání písmen, slabik a jejich inverzí ¢ cvičení sluchové analýzy a syntézy (např. určování přítomnosti hlásky ve slově, určení první hlásky) ¢ cvičení zrakové analýzy a syntézy (skládání slov z písmen) ¢ autodiktát – diktování slova po hláskách ¢ oprava nesprávně napsaných slov ¢ využití vějířů s písmeny (správné sestavení slova), kolíčků k určování pozice hlásky ve slově Reedukace nesprávného užití diakritických znamének ¢ doplňovací cvičení ¢ cvičení sluchového vnímání délky samohlásek ¢ tvoření vět se slovy, které se liší délkou samohlásek ¢ grafické znázornění délky samohlásek ¢ využití bzučáku nebo hry na hudební nástroj ¢ znázornění délky samohlásky vlastním tělem Reedukace nesprávného užití znělých a neznělých hlásek (zejména sykavky) ¢ rozvoj sluchového vnímání (fonematický sluch) ¢ rozvoj správné výslovnosti ¢ barevné znázornění hlásek v textu ¢ osvojení pravidel spodoby znělosti (např. věž – dvě věže) Reedukace nesprávného užití měkkých a tvrdých slabik ¢ rozvoj sluchového vnímání a správné výslovnosti ¢ barevné odlišení v textu ¢ doplňovací cvičení ¢ využití mačkadla nebo „hlavy jelena“ Reedukace nesprávného umístění hranic slov ¢ rozvoj sluchové analýzy a syntézy ¢ rozvoj porozumění obsahu slov ¢ určování počtu slov ve větě ¢ vizuální znázornění slov – např. stavebnice ¢ rozdělení „popletených“ vět Osvojování gramatických pravidel ¢ využití multisenzoriálního přístupu (např. plastické přehledy gramatiky) ¢ časté procvičování ¢ využití Kufříku první pomoci ¢ tvorba vlastních gramatických přehledů Zásady při diktátech ¢ příprava na diktát ¢ zkrácené diktáty ¢ nahrazení doplňovacím cvičením ¢ zohlednění specifických chyb při hodnocení ¢ neopravovat červenou (zapamatování chyb) ¢ stop diktát – zdůvodnění před vlastním napsáním ¢ milosrdný diktát – učitel sdělí počet chyb, žák může chyby dohledat a opravit ¢ komentovaný diktát – žák si říká, co napíše Doporučené odkazy: · http://cestina.diktaty.cz/ · http://www.kaminet.cz/ces.php · http://www.naucsepsat.cz/ · http://www.onlinecviceni.cz/exc/list_sel_topics.php · http://www.pripravy.estranky.cz/clanky/jazyk-cesky/ · http://skolakov.webnode.cz/cesky-jazyk/ · http://testy.mzs-vb.cz/tests.php?okruh=16 Doporučená literatura a pracovní listy: · BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II: Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822. · BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 237 s. ISBN 978-80-7315-232-1. · BEDNÁŘOVÁ, J. Psaní s hraním. Brno: PPP Brno. · JUCOVIČOVÁ, D. Měkké, nebo tvrdé?: Kufřík 1. pomoci v českém jazyce. Nakladatelství D+H. ISBN 978-80-903869-5-2. · JUCOVIČOVÁ, D., RANDÁKOVÁ, K. Interaktivní učebnice českého jazyka: Pravopis: 1. díl. Nakladatelství D+H. ISBN 978-80-87295-02-1. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dysortografie. Praha: D + H, 2008. 68 s. Edice Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-4-5. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. 175 s. ISBN 978-80-7367-474-8. · MICHALOVÁ, Z. Barevná pravidla. 12. vyd. Beroun, 2009. 9 l. · POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. 5. vyd. Praha: Portál, 2011. 153 s. ISBN 9788073679316. · SIWEK, B. Jak si poradit s pravopisem: cvičení pro děti s dysortografií. Praha: Portál, 2011. 171 s. ISBN 9788073679880. · TREUOVÁ, H., JOHNOVÁ, H. Pracovní sešit pro nápravu vývojových poruch učení v českém jazyce I-II. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. · ZELINKOVÁ, O. Pavučinka – Cvičení sluchového vnímání a rozlišování délky samohlásek, slabik dy-di, ny-ni a sykavek + CD. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010. 216 s. ISBN 978-80-7311-111-3. · ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky I. - Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. Praha: DYS, 2010. ISBN 80-902065-1-4. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky II. - Rozlišování slabik di-dy, ti-ty, ni-ny, sykavek. Praha: DYS, 2010. ISBN 80-902065-3-0.