Rozvoj zrakového vnímání a prostorové orientace 1. Rozlišování barev, velikostí a tvarů ´ třídění tvarů ´ rozlišování barev ´ sestavení řady podle velikosti ´ stínové obrázky ´ skládání tangramů 2. Zraková pozornost a zraková diferenciace ´ hledání rozdílů mezi dvěma obrázky ´ vyhledání odlišného obrázku v řadě ´ vyhledávání shodných dvojic (párování) ´ vyhledání určitého prvku (např. písmene) 3. Zraková paměť ´ Kimova hra ´ zapamatování obrázků ´ pexeso ´ co se změnilo ´ zapamatování rozmístění prvků 4. Rozlišování figury a pozadí ´ vyhledávání překrývajících se obrázků ´ vyhledávání písmen 5. Zraková analýza a syntéza ´ skládání obrázku z kostek ´ skládání rozstříhaných obrázků ´ skládání puzzle ´ skládání rozstříhaných písmen či slov ´ dokreslování části obrázku 6. Rozlišování reverzních figur ´ rozlišování obrázků zrcadlově otočených ´ hledání písmen (b-p-d) 7. Cvičení očních pohybů ´ sledování čáry ´ jmenování obrázků v řadě ´ čtení s okénkem 8. Postřehování, zvětšování rozsahu fixací ´ postřehování písmen, slabik ´ postřehování slabik, slov lišících se hláskou Prostorová orientace ´ navigování ´ pohyb podle plánku ´ kresebný diktát ´ kresba uspořádání předmětů v prostoru ´ popis obrázku Testy zrakového vnímání ´ Test zrakové pozornosti dle Košťálové a kol. ´ Rey-Osterriethova komplexní figura ´ Edfeltův reverzní test ´ Vývojový test zrakového vnímání dle Frostigové: · vizuomotorická koordinace · konstantnost tvaru · poloha v prostoru · prostorové vztahy Jiráskův-Kernův test školní zralosti · kresba mužské postavy · napodobení psacího písma · obkreslení puntíků uspořádaných v prostoru Doporučená literatura a pracovní listy: · BEDNÁŘOVÁ, J. Orientace v prostoru a v čase: pro děti od 5 do 7 let: Kdy to bylo, kde se stalo, medvídě již nebloudilo. Edika, 2012. 48 s. ISBN 978-80-266-0078-7. · BEDNÁŘOVÁ, J. Prostorová orientace. Brno: PPP Brno, 2004. 54 s. · BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3 do 5 let: Jak krtek Barbora uviděl svět: 1. díl. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011. 64 s. ISBN 978-80-251-2440-6. · BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 4 do 6 let: Jak krtek Barbora našel cestu domů: 2. díl. Brno: Computer Press, 2009. 64 s. ISBN 978-80-251-2446-8. · BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 5 do 7 let: Jak krtek Barbora pomohl objevit poklad: 3. díl. Brno: Computer Press, 2010. 64 s. ISBN 978-80-251-2891-6. · BEDNÁŘOVÁ, J. Zrakové rozlišování. Brno: PPP Brno. · BEDNÁŘOVÁ, J. Zrakové vnímání – optická diferenciace I-II. Praha: Dyscentrum, 2010. · BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 212 s. ISBN 978-80-251-1829-0. · BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Dotisk 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011. 100 s. ISBN 978-80-251-2569-4. · GOŠOVÁ, V. Orientace: Kuliferda: Pro rozvoj školní zralosti u dětí v MŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. ISBN 978-80-87553-81-7. · GOŠOVÁ, V. Orientace: Kuliferda: Pro žáky s SPU na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. ISBN 978-80-87553-90-9. · GOŠOVÁ, V. Zrakové vnímání I-II: Kuliferda: Pro rozvoj školní zralosti u dětí v MŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. · GOŠOVÁ, V. Zrakové vnímání I-II: Kuliferda: Pro žáky s SPU na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2013. 21 s. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D + H, 2014. 64 s. ISBN 978-80-87295-15-1. · JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008. 175 s. ISBN 978-80-7367-474-8. · KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: Správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. 125 s. · KREJČOVÁ, K., PECHANCOVÁ, J. Zrakové vnímání: Kuliferda a jeho svět: pro děti ve věku 4–6 let. Praha: Raabe, 2013. 16 s. ISBN 978-80-7496-066-6. · MICHALOVÁ, Z. Shody a rozdíly: Pracovní listy zaměřené na rozvoj zrakové diferenciace, zrakové analýzy a syntézy, zrakové paměti, rozlišování figury a pozadí, rozlišování reverzních figur, cvičení očních pohybů. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 1998. 56 l. ISBN 8085808-60-9. · POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. 5. vyd. Praha: Portál, 2011. 153 s. ISBN 9788073679316. · ZELINKOVÁ, O. Cvičení pro dyslektiky VI. - Cvičení pravo-levé orientace. Praha: DYS, 2007. 32 s. ISBN 80-902065-26. · ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141. · ŽÁČKOVÁ, H., JUCOVIČOVÁ, D. Smyslové vnímání: Metody reedukace specifických poruch učení. Praha: D + H, 2003. 68 s.