PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SEMINÁŘ 8 Reakce učitele na rušivé chování žáka OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ 1. Jaké chování žáka považujete za rušivé? ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________ 2. Pokuste se sestavit jakýsi „rejstřík“ reakcí učitelů na rušivé chování žáků. Můžete tyto reakce třídit na (z vašeho pohledu) vhodné, nevhodné apod. ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________ OTÁZKY K TABULCE 3. Z jaké potřeby pramení rušivé chování žáka (viz první sloupec tabulky)? 4. Jaké emoce na straně učitele vzbuzuje rušivé chování žáka? 5. Co je pojítkem všech otázek ve třetím sloupci? 6. Pokuste se vysvětlit, v čem může spočívat úspěšnost strategie uvedená ve čtvrtém sloupci, v prvním řádku. 7. Jak lze stručně vyjádřit postoj charakterizovaný ve čtvrtém sloupci, v třetím řádku? 8. „Taktiku“ využitou ve čtvrtém sloupci, čtvrtém řádku zestručněte do jednoho slova, které postihne její podstatu. Úkol na 9. seminář Přečtěte si v čísle 1, ročníku 138 časopisu Komenský rozhovor nazvaný S Václavem Mertinem o školní nekázni a nelogičnosti trestání a článek z výzkumu Jak na problémové chování žáků? Nechme se inspirovat Finskem! Texty jsou dostupné z http://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/sites/17/2014/10/komensky_01_138.pdf Zdroj: Ondráček, P. (2003). Františku, přestaň už konečně zlobit, nebo...: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Praha: ISV nakladatelství.