PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SEMINÁŘ 2 Zpětná vazba (feedback) se chápe jako korekční informace člověku, který se chce dozvědět, jak probíhá proces, na němž se podílí. (Mareš, Křivohlavý, 2009) Zpětná vazba má čtyři aspekty: - regulativní – umožňuje řízení žákovy činnosti podle určité strategie s daty získanými na začátku, v průběhu a na konci procesu, - sociální – učitel i žák si ujasňují vzájemné postoje, - poznávací – učitel lépe pozná žáka a naopak, žák pozná lépe učivo i sebe sama, - rozvojový – žák zpětnou vazbu využívá a vzdělává a vychovává sám sebe. Přímá zpětná vazba: souhlas, pochvala; nesouhlas, výtka; částečný souhlas, nesouhlas; jednoduchá pozitivní odpověď; jednoduchá negativní odpověď; částečně pozitivní, částečně negativní odpověď; pozitivní zpětná vazba doplněná vysvětlením; negativní zpětná vazba doplněná vysvětlením. Nepřímá zpětná vazba: doplnění původní odpovědi rozvedením; doplnění původní odpovědi zpřesněním, zúžením; vyžádání dalších odpovědí, dalších alternativ; vyžádání jediné odpovědi, jediné alternativy; přechod k jinému tématu; smíšená zpětná vazba. Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, s. 121. OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ - Potřebují žáci zpětnou vazbu neustále? Co je vnitřní zpětná vazba? - Je-li žákovi poskytnuta zpětná vazba, znamená to, že ji využije? Své tvrzení doložte. ÚKOLY 1. Přečtěte si na níže uvedené stránce část Hodnocení a sebehodnocení žáků. Lze tento text označit jako zpětnou vazbu? Svůj názor zdůvodněte. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10223/virtualni-hospitace-vychova-k-obcanstvi-prava-ditete.html/ Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, s. 135. ÚKOL NA PŘÍŠTÍ SEMINÁŘ Zhlédněte následující virtuální hospitaci: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/8179/VIRTUALNI-HOSPITACE---GEOGRAFIE-HYDROGEOGRAFIE.html/#video_hos pitace Při sledování si pište poznámky, které vám poslouží v následujícím semináři, kdy se pokusíme učiteli poskytnout zpětnou vazbu.