SEMINÁŘ „PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI“ Školní úspěšnost a neúspěšnost žáků Úspěšný žák – učitelovo pojetí výuky ¨Koho učíme nejraději? ¨Jak se chová ve výuce? ¨Jak se chová k učiteli? ¨Jaké má předpoklady ke studiu? ¨Co si myslí o mém předmětu? ¨Jaké má charakteristiky? ¨(…) Otázky pro seminář ¨Co je kriteriem hodnocení aktivit žáka? ¨Co to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? Jak tento stav poznáme? ¨ ¤ Otázky pro seminář ¨Co je kriteriem hodnocení aktivit žáka? ¤Individuální výkon vzhledem ke schopnostem žáka? nAktuální výkon, obvyklý výkon? n ¤Výkon žáka v relaci k výkonům spolužáků? ¤ ¤Výkon žáka v relaci k „ideálnímu žákovi“? ¤ ¤Dosažení vzdělávacích cílů? nCo to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? nProcento přijatých na další stupeň školy? nDosažení cílů ŠVP? ¨ Otázky pro seminář ¨Co to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? Jak tento stav poznáme? ¤Procento přijatých na další stupeň školy? ¤Dosažení cílů ŠVP? nKlíčové kompetence: Soubor požadavků na vzdělávání zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných životních a pracovních situacích. Nejsou vázány na jednotlivé předměty, nýbrž mají být rozvíjeny jako součást obecného základu vzdělávání. Jedná se především o komunikativní dovednosti (včetně dobré znalosti cizích jazyků) a uplatňování sociokulturních pravidel komunikace (řečová etiketa), personální a interpersonální dovednosti (např. schopnost pracovat v týmu), schopnost řešit problémové situace, dovednost využívat běžné matematické postupy v praktických situacích, dovednost běžně k práci využívat informační technologie, schopnost a dovednost s informacemi dále pracovat. nV RVP jsou klíčové kompetence definoványjako soubory vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. ¨Nebo je to nějak jinak? ¤ Školní úspěšnost žáka – definice ¨Zvládnutí požadavků kladených školou na jednotlivce, které se projevuje v pozitivním hodnocení žákova prospěchu. ¨Výsledkem je dosažení vzdělávacích cílů. ¨Není pouze dílem žáka a jeho schopností nebo píle, ale také dílem učitele, resp. součinností učitele a žáka a dalších faktorů. ¨základem je školní výkonnost (objektivně měřitelný školní výkon) ¨formu měřitelného výkonu však nemají všechny činnosti, kterými žák plní požadavky školy ¨ ¨Terminologie a související témata (angl.) ¤school success, academic success (školní úspěšnost) ¤academic achievment (školní výkon, školní prospěch) ¤academic ability (studijní schopnosti), ¤academic aptitude (studijní způsobilost), ¤academic aspiration (studijní aspirace) ¨ Výkon žáka a jeho souvislosti s cíli školy a vztahy v ní (psychosociální klima) ¨cílem může být: ¤dosažení individuálně rozdílného maxima dokonalosti u žáků ¤dosažení pouze relativní dokonalosti vzhledem ke spolužákům Hodnocení úspěšnosti ¨Celková / dílčí výkonnost ¤1 či více předmětů ¤ ¨V případě úspěchu / neúspěchu indikátor „závažnosti“: ¤Ojedinělé selhání nDůvody – nutnost informací; atribuce nebezpečím ¤ ¤vs. ¤ ¤Celkový trend nDůvody… ¤ Škála žákovského výkonu ¨Relativně neúspěšní ¤pracující pod své možnosti ¤(„underachievement“) ¤tzv. podvýkon (starší lit.) ¤ ¨Optimální výkon ¨ ¨Relativně úspěšní ¤pracující nad své možnosti (vůle, píle, snaha) ¤„overachievement“ ¤tzv. nadvýkon (starší lit.) ¨ Školní úspěšnost a individuální faktory ¨osobnostní charakteristiky žáka ¨sociální dovednosti ¨jazyková kompetence ¨vývojové stádium ¨struktura nadání ¨kognitivní charakteristiky ¨případné zdravotní potíže ¨ ¨aktuální psychický stav ¨ ¨učební charakteristiky žáka ¤studijní motivace ¤studijní styl ¤studijní schopnosti ¤studijní způsobilost ¤studijní aspirace ¤(...) ¨ Školní úspěšnost a sociální faktory ¨Rodina ¤rodinná situace ¤hodnotová orientace ¤jazyková úroveň ¤kulturní úroveň ¤výchovný styl ¤aspirace rodičů ¤sourozenci ¤(...) ¤ ¤ ¨ ¨ ¨Škola ¤interakce učitele a žáka ¤organizace výuky ¤fyzikální prostředí ¤klima třídy ¤klima školy ¤vzdálenost od bydliště ¤(...) ¤ + Kulturní a společenské vlivy Například? Nejčastější souvislosti ¨školní výkon, školní schopnosti ¨úspěšnost v přijímacím řízení ¨studijní motivace ¨studijní návyky, autoregulace ¨ADHD, SPU, PAS ¨handicapovaní, nadaní a jejich integrace ¨inkluze minorit a imigrantů ¨evaluace ¨sociální klima školní třídy, klima školy ¨reformy, ŠVP ¨úspěšnost v běžném životě Rozšiřující literatura ¨Knihy ¤GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. 121 s. ISBN 80-7094-335-1 ¤HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. 240 stran. ISBN: 80-7178-888-0 ¤HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. 199 s. ISBN 80-246-0319-5 ¤VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-488-8 ¤SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9 ¨Internet ¤http://www.skolaonline.cz/scripts/detail.php?id=4735 ¤http://www.ceskaskola.cz/Slovnik/slovnik.asp?page=S ¤http://www.ped.muni.cz/wpsy/koh_uv_ped_ps.htm ¨Ebrary Education ¤ALDERMAN, M. KAY. Motivation for Achievement : Possibilities for Teaching and Learning. Lawrence Erlbaum Associates, Incorporated. 2004. ¤aj.