ÚVODNÍ INFORMACE PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. ZS7MK_SP2P Speciální pedagogika 2jaro 2015 Kontakty  PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. gajzlerova@ped.muni.cz konzultační hodiny  dle individuální domluvy Informace o absolvování - ZKOUŠKA  4 kredity  forma – on-line testy  termíny – budou v IS  pro absolvování – nutná 65 % správných odpovědí  okruhy – v IS  SP7BP_ISPD Integrativní speciální pedagogika (podzim 2011),  https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2011/SP7BP_IS PD/index.qwarp  PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.  ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2996-X  CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 182 s. ISBN 80-7367-013-5.  MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice :teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 295 s. ISBN 80-244-1075-3.  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jaroslav Jeřábek - Jan Tupý. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. 126, 92 s. ISBN 8087000021.  Vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  Vyhláška č. 147/2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných Literatura Přehled témat  Základní pojmy, integrace, inkluze  Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa, RVP pro základní vzdělávání  Tělesné postižení - Edukace žáků s tělesným postižením  charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání; Mozková obrna  Zrakové postižení - Edukace žáků se zrakovým postižením  charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání; komunikace se zrakově postiženými  Sluchové postižení - Edukace žáků se sluchovým postižením  charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání; sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými Označení odlišnosti  žák s postižením, znevýhodněním  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  dle zákona č.561/2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný  vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  vyhláška č. 147/2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných  východisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových f-cí, inteligence, emocionality  projev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním  často v kombinaci http://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod Budu chodit do stejné školy… Inkluze inkluzivní škola / inkluzivní vzdělávání  Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 1  http://www.youtube.com/watch?v=b0BG4KUa7ik&list= PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod  0:40-1:40; 3:30-3:50  Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 2  http://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list= PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod  0:50-1:30 Možnosti integrace inkluze v současných podmínkách  definuje vyhláška č. 73/2005 ve znění vyhlášky č. 147/2011 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných  § 3 Formy speciálního vzdělávání ž. se zdravotním postižením  Individuální integrace  v běžné škole, nebo  ve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení  Skupinová integrace  Vzdělávání ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se ZP v běžné škole nebo ve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdrav. postižení Videa, spoty a zajímavosti z internetu Principy inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.cz/clanek-491/principy- inkluzivniho-vzdelavani inkluzivní vzdělávání  Inkluzivní vzdělávání není sci-fi  http://www.youtube.com/watch?v=vwUjF- Qgm8w&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod &index=3  liga lidských práv – www.llp.cz  http://llp.cz/publikace/jak-se-stat-ferovou-skolou-ii/  http://llp.cz/publikace/jak-se-stat-ferovou-skolou-i/  Čím chci být  http://www.youtube.com/watch?v=- GWzgbF3QBU&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8 bR0aod Zákon  Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zákona č. 472/2011 Sb.)  ve znění pozdější předpisů  zákon č. 49/2009 a zákon č. 472/2011  platná od 1.1.2012  § 116 Školská poradenská zařízení Vyhlášky  Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb., a vyhl. č. 103/2014 Sb.  Poskytování poradenských služeb  Účel poradenských služeb  Školská poradenská zařízení  Pedagogicko-psychologická poradna (PPP)  Speciálně pedagogické centrum (SPC)  příloha č. 1-3  Vyhláška č. 73/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 147/2011 Sb. a vyhl. č. 103/2014 Sb.  definují stupně podpůrných opatření, vyrovnávacích opatření  Mimořádně nadaní  Speciální vzdělávání  Individuální vzdělávací plán (IVP)  Asistent pedagoga Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání  část D; kapitola 8  vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním  žáků se sociálním znevýhodněním  část D; kapitola 9  vzdělávání žáků mimořádně nadaných  definují podmínky vzdělávání RVP pro ZV s přílohou LMP  vzdělávají žáky s lehkým mentálním postižením RVP pro základní školu speciální  vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. www.chodicilide.cz Videa a spoty Překážka http://www.saak-os.cz/stranka-pomucky-k- vyzkouseni-32 prstová abeceda Lormova abeceda znakový jazyk Video – Klíč – nevidomí a slabozrací  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107- klic/211562221700001/video http://www.converter.cz/tabulky/hluk.htm Příklady zvuků (intenzita hluku) Komunikační formy SP  Český znakový jazyk + znakovaná čeština = znaková řeč.  Zákon o znakové řeči č. 155/1998 Sb. novela zákon č. 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob  úplné znění z. 155/1998 ve znění změn z. č. 384/2008 (v úplném znění vyhlášen pod č. 423/2008) kapesní sluchadlo http://www.audionika.cz/stranka/kapesni-sluchadla http://www.naslouchatko-do-usi.cz/1265-nova-naslouchatka-na-ceskem-trhu Indukční smyčka http://shop.widex.cz/Indukcni-smycky.html,kat,12 Usnadňující vnímání mluvené řeči - neslyšící  kochleární implantát  www.ckid.cz - Centrum kochleárních implantací u dětí  http://kochlear.cz/index.php?text=3-kochlearni- implantat-recovy-procesor  http://www.novinky.cz/zena/deti/209362-sance-na- ziskani-noveho-pristroje-pro-neslysici-u-andreje- rostou.html  http://www.tvmedicina.cz/kategorie/logopedie - 5:18 min Kmenový implantát  rozdíl mezi CI a ABI (http://kochlear.cz/index.php?text=6-rozdil-mezi- implantaty-kochlearnim-a-kmenovym-abi) Další literatura HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.