Projektová výuka Eva Trnová Pedagogická fakulta MU trnova@ped.muni.cz Otevřené učení nDůležitým aspektem IBSE je použití otevřeného učení. nOtevřené učení je popisováno jako výuková metoda bez striktně předepsaných vzdělávacích cílů, kterých musí žáci a studenti dosáhnout. nŽáci a studenti by si neměli jen pamětně osvojovat fakta, ale měli by učivo chápat a být schopni vysvětlit, co a proč se učí. nŽáci a studenti nemají při provádění experimentů jen pasivně postupovat podle návodu a bezmyšlenkovitě provádět experimenty jako když „vaří podle receptů“, ale měli by chápat, co a jak dělají a proč to dělají. Co je to projekt? nZamyslete se: nco si představujete pod pojmem projekt, njaké druhy projektů znáte, njaké dovednosti se pomocí projektu rozvíjejí. n Co je to projekt? nVymezení pojmu projekt je v pedagogické literatuře rozdílné. n„Projekt je specifický typ učebního úkolu, ve kterém mají žáci možnost volby tématu a směru jeho zkoumání, a jehož výsledek je tudíž jen do určité míry předvídatelný. Je to úkol, který vyžaduje iniciativu, kreativitu a organizační dovednosti, stejně tak jako převzetí odpovědnosti za řešení problémů spojených s tématem.“ nKASÍKOVÁ, H. 2001. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 2001 Definice –Pedagogický slovník nProjektové vyučování – vyučování založené na projektové metodě nProjektová výuka je vyučovací metoda, v níž jsou žáci vedeni k řešení komplexních problémů a získávají zkušenosti praktickou zkušeností a experimentováním. n Další literatura nGRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. 1997. Projektové vyučování a jeho význam v současné škole. Pedagogika, roč. 47, 1997, č. 1. n nKUBÍNOVÁ, M. 2002. Projekty (ve vyučování matematice) - cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-088-9. n nSOLÁROVÁ, M. 2002. Pregraduální příprava učitelů k projektové výuce. In Sborník příspěvků XX.Mezinárodního kolokvia o řízení osvojovacího procesu. Vyškov : VVŠ ve Vyškově, 2002. s. 377 – 381. ISBN 80-7231- 9. Druhy projektů nPodle účelu (Hosic) nProblémové – cílem je vyřešit problém nKonstrukční – cílem je vytvořit nebo navrhnout něco nového nHodnotící - cílem je zkoumat, porovnávat, posuzovat něco - kriticky zhodnotit nDrilové (dovednostní) – cílem je nacvičit nějakou dovednost n n Kdo navrhuje projekt? nUčitelé nebo žáci? n Druhy projektů, podle toho, kdo navrhuje projekt nŽáci - spontánní – vychází z potřeb a zájmu žáků nUčitel – uměle připravené – POZOR i tady je nutný zájem žáků nŽáci a učitel – kombinované – nejčastější – zájem žáků + zkušenost učitele n Další druhy projektů – různá hlediska na) podle časové náročnosti nkrátkodobé (hodiny - dny) nstřednědobé (týdny - měsíce) ndlouhodobé (několik měsíců - rok) n nb) podle šíře problematiky nv rámci jednoho předmětu nmezipředmětové (integrace příbuzných předmětů) nintegrační (celková integrace) n nc) podle realizace nškolní ndomácí nkombinované nd) podle okruhu zapojených účastníků projektu ntřídní nškolní nnárodní nmezinárodní n ne) podle fáze výuky nexpoziční nfixační naplikační nPoznámka: Motivační je projekt svou podstatou. n nf) podle úrovně účastníků projektu nprvní stupeň ZŠ ndruhý stupeň ZŠ nstřední škola nvysoká škola n n Klady z pohledu učitele nvýrazně žáka aktivizuje a motivuje k učení nrespektuje individuální potřeby a možnosti žáka, jeho zájmy nmá úzký vztah k realitě života npomáhá získávat poznatky spojené s prožitkem a smyslovým vnímáním nintegruje poznatky z různých předmětů, připravuje na řešení globálních problémů, pomáhá vidět věci v souvislostech a systému numožňuje žákům pracovat v týmu a rozvíjí u nich pocit odpovědnosti nrozvíjí žádoucí pracovní a studijní návyky Klady z pohledu a žáka nžák nachází smysl poznávání a vzdělávání nmá možnost ovlivňovat průběh činnosti nrozvíjí se žákova osobnost – odpovědnost + sebedůvěra nučí se dokončovat práci, nebát se dělat chyby ndotýká se skutečných věcí, řeší reálné problémy… Omezení nVýběr vhodného tématu. n nČasová (a materiální) náročnost projektu – je nutné zvážit, zda dosažené výstupy jsou adekvátní časové náročnosti. n nPříprava učitele – jsou velmi náročné na přípravu učitele, na kvalitu jeho didaktických dovedností. n nNemůžeme dopředu stanovit „správný výsledek“. Rizika při nepromyšlené práci učitele: npráce na projektech mohou být z časového hlediska neefektivní, nmůže být porušen princip posloupnosti a systematičnosti v učení, nmohou vznikat mezery ve znalostech žáků, nmohou být přeskočeny důležité kroky v procesu učení žáků nutné pro kvalitní pochopení učiva, nobvykle neposkytuje dostatečný prostor pro procvičení poznatků - s výstupy a výsledky projektů je vhodné dále pracovat - rozvíjet získané kompetence žáků, nhodnocení žáků, nnekvalitní vedení projektu učitelem může vést k nekvalitním výstupům. n n n Je to projekt? nTematická integrovaná výuka nProblémová úloha nProjekt nVýstupy – vědomosti, dovednosti, postoje nProdukt UČEBNÍ ÚLOHA A PROJEKT Úkol Učební úloha Vyhledejte v učebnici důkazy halogenidů pomocí činidla AgNO3. Zaznamenejte do tabulky srážecí reakce a barvy sraženin. Problém Na základě textu v učebnici analytické chemie odvoďte pravidla pro důkazy halogenidů. Projekt Černobílá fotografie. Co musíme zvážit před začátkem projektu 1.Proč chceme dělat projekt – cíle 2.Jaké máme podmínky pro realizaci projektu - PC, přístup k internetu… 3.S jakou podporou můžeme počítat – vedení školy (rozvrh, nákup pomůcek, programů…), spolupráce s vyučujícími 4.Jakou partnerskou školu si vybereme 5.Typ projektu – dlouhodobý x krátkodobý - harmonogram projektu 6.Výstupy projektu – video, pokus…. n Tollingerové taxonomie operací při řešení úloh (1970): n1. pamětní reprodukce poznatků n2. jednoduché myšlenkové operace n s poznatky n3. složité myšlenkové operace n s poznatky n4. sděleni poznatků n5. tvořivé myšleni Fáze nCo musí učitel a žák dělat? nRozdělte se do skupin a navrhněte aktivity učitele nTeorie skupinové výuky Fáze projektové výuky (Solárová) nRůzné od různých autorů npřípravná nrealizační nhodnotící Fáze projektové výuky jako čtyř úrovňový plán (Demuth) n n1. úroveň PODNĚT A MOTIVACE n2. úroveň SPOLEČNÉ PLÁNOVÁNÍ n3. úroveň REALIZACE A PREZENTACE VÝSLEDKŮ n4. úroveň HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ Přípravná fáze uplatňují se dovednosti učitele nVýběr tématu nMotivace nMapování – co žáci vědí o tématu, co chceme, aby se dozvěděli ( naše představa o výstupech) nSpolečné plánování postupu nco se bude řešit (otázky), nrozdělení do kroků, nskupiny – rozdělení rolí nStanovení kriterií - je nutné, aby je učitel (sám nebo s žáky) stanovil kritéria, podle kterých bude výstupy projektu hodnotit. n Tabulka nUčíme žáky plánovat si vlastní činnosti n CO KDY KDE KDO JAK ČÍM Výběr námětu nJe velmi důležitý - musí vycházet z potřeb žáka, aby byl motivován realizovat jej. nPři prvních projektech, než získají žáci zkušenosti, je nutná vyšší angažovanost učitele. nJsou-li projekty pravidelnou součástí výuky, získávají žáci zkušenosti a narůstá samostatnost při jejich realizaci a stoupá kvalita výstupů. nJe nutné, aby učitel stanovil kritéria, podle kterých bude výstupy projektu hodnotit. Zásady pro výběr tématu nZajímavý pro žáky – motivace. nOrganické zasazení projektu do výuky. nSplnění cíle - proč projekt děláme nPřiměřenost - věku, znalostem nRealizovatelnost: npodmínky personální – spolupráce s kolegy npodmínky časové – ŠVP, spojení hodin… npodmínky materiální – laboratoř npodmínky finanční – setkání v Portugalsku n n n n Realizační fáze nV této fázi je projekt žáky realizován – žák je aktivní, nese odpovědnost za podobu produktu. n nUčitel má poradní roli – průběžná motivace. n nU dlouhodobých projektů jsou vhodné konzultace dílčích výstupů, aby se žáci při řešení zcela neodchýlili od správné cesty - demotivace. Hodnotící fáze nPostup podle kritérií stanovených v přípravné fázi. n nŽáci nŽáci prezentují výsledky své práce, komentují je, zdůvodňují. nOstatní žáci doplňují, komentují, případně hodnotí. n nUčitel nUčitel komentuje a případně doplňuje uvedené závěry. nUčitel sám nebo společně s žáky hodnotí prezentaci, správnost vysvětlení a originalitu. n Náš projekt : Učíme se navzájem nMezinárodní projekt: ČR + Portugalsko n- Gymnázium Boskovice – kvinta -Viseu – střední škola – 1.ročník - nTéma: Fotosyntéza nTrvání: září 2008- červen 2009 n nTyp: Mezipředmětový Bi, Che, Ge, Aj, Ivt n nCíle: motivovat ke studiu přírodních věd, rozvíjet různé dovednosti: klíčové kompetence (např. komunikovat (Aj+ Ivt), práce ve skupině, výchova k toleranci a pocitu sounáležitosti s ostatními státy EU…..) n nKomunikace: společná ve škole Skype (videokonference), n e-mail, žáci individuálně používali ke komunikaci různé formy (ICQ..) n Princip – název projektu nUčení probíhalo v několika rovinách: -český učitel učí české studenty, -český učitel učí portugalské studenty, -portugalský učitel učí české studenty, -portugalský učitel učí portugalské studenty, -portugalští studenti učí české studenty, -čeští studenti učí portugalské studenty, -český učitel učí portugalského učitele, -portugalský učitel učí českého učitele. - Přípravná fáze nVýběr tématu nPlán spolupráce – jaké aktivity zařadíme nVýběr studentů nKomunikační technologie + jazyk nVypracování materiálů – např. testy nHarmonogram jednotlivých aktivit nZpětná vazba nPravidla hodnocení nPři hledání vhodného tématu pro náš projekt jsme vycházeli z učebních plánů obou zemí. Hledali jsme nejenom společné zajímavé téma, ale také zařazení v ročnících, aby spolupracující studenti byli ve stejném věku. nAbychom mohli propojit výuku vypracovali jsme harmonogram spolupráce. Pro komunikaci pomocí „on line“ technologií je vhodné stanovit rozvrhové požadavky, aby bylo možné realizovat vzájemnou výuku studentů pomocí konzultací nebo videokonferencí. nNa vypracování výukových materiálů se podíleli učitelé obou zemí, tak aby splňovaly požadavky kladené oběma kurikuly. Pro naplnění interdisciplinárního přístupu je nutná spolupráce učitelů dané školy. nPři realizaci našeho projektu se z různých úhlů pohledu zabývali fotosyntézou studenti v hodinách chemie, biologie, geografie, IVT a českého jazyka. Protože všechny materiály byly vypracovány v angličtině, v hodinách anglického jazyka překládali studenti pracovní materiály. nPro ověření efektivity práce touto metodou jsme vypracovali testy, které zjišťovali úroveň získaných vědomostí a dovedností, a dotazník, kterým jsme zjišťovali názory studentů. Komunikace mezi učiteli n“[…] I will write notes and at the end our experiment I will send you my papers. If you need other factors for observation, write me I will add. nI have translated all worksheets into Czech language and I have arranged the time and PC for our collaboration and connection. But at first we try on Tuesdays 3 of March from 11h: 05 to 12h:40 Czech, which corresponds to 10h:05 11h:40 of Portuguese time our connection and next 10 of March. nOur student can communicate more and some of them do it. I will write you on Monday and we will prepare exactly time for first common connection. Today I try to attach to your moodle. nI am sending you in the next message our common power-point. Please write me back if it is suitable PC form for using. Sometime is problem with different PC programme. nWrite me if you need something next. Videokonference Activities to be implemented: Activity Question Analysis and interpretation of information Research, discussion and debate Paper and pencil exercises (worksheet) Laboratory work Experimental work/ experimentation Investigative path Act 1-What does each student already know about this topic? X X Act 2- How do autotrophic beings get the matter responsible for their growth? X X X Act 3- Which characteristics of photoautotrophic beings allow (or enable) them to convert light energy into chemical energy? X X X Act 4- What photosynthetic pigments exist in plants? X X X Act 5- What is the significance of different visible light radiation on photosynthesis? X X Act 6- Starch formation and photosynthesis - what is the relationship? X X X Act 7- What is the relationship between the materials used in photosynthesis and the resulting products? X X X Act 8- Which factors influence the rate of photosynthesis? X X X Act 9- How does chemosynthesis occur? Chemosynthesis /vs. Photosynthesis - What are the similarities and differences? X X X Act 10- What does each student knows about this topic? X X Příklad e-mailové komonikace n“Hi Ana, Diana and Cátia!!! nI am Karolína but friends called me Kari. I am from the Czech Republic and I live in Kunštát (small city in the Czech Republic). I have gone for five years at Gymnasium Boskovice. Would you like to know something about me???Write me what you like doing or you write what you want :-).....Excuse me but i cannot speak english very well, I lear french too(I like french :-).So I will be happy if you write me J !!! That's all....Goodbye Kari” Příklad komunikace při řešení pracovních listů (Skype) n[10:46:47] V.K.: first question n[10:47:41] V.K.: explain why the plant was placed in the dark for 3 days and then he moved it to an illuminated place. n[10:48:03] Margarida: To ensure that there isn’t starch before starting the experiment, thereby ensuring that the results are due to the action of the light. n[10:49:37] V.K.: second...explain the reason for using boiling water n[10:50:03] Margarida: This operation prevents the leaves from becoming brittle and increases the permeability of cells to the iodine solution. Sentence ( Statement) Correct answers expressed with % Czech students Correct answers expressed with % Portuguese students Plants are our friends, so we can live with them every day and slept with them in the room. 69,6 100 The plants receive the food of the soil. 40,6 22,2 Water is essential for food production for the plant. 100 100 To happen, photosynthesis requires very little, only water, carbon dioxide and sunlight. 60,4 55,6 In photosynthesis process the most important substance produced by plants is the oxygen. 62,4 25,9 All living beings need energy to survive 100 92,3 In winter, most plants lives of the reserves that accumulated during the summer 76,2 44,4 Plants only perform photosynthesis, not cellular respiration. 72,4 100 Sentence ( Statement) Correct answers expressed with % Czech students Correct answers expressed % Portuguese students The plant obtains energy by process of photosynthesis. 96 100 Photosynthesis proceeds at night. 100 100 Some of the sunlight energy is absorbed chlorophyll, and converted into chemical energy. 80,2 81,5 All animals depend on plants for their supply of food. 98,1 92,3 Green plants are extremely significant for food chain. 100 100 The equations for photosynthesis and aerobic respiration have got same substance. 82,3 66,7 Chlorophyll is used up in the process of photosynthesis. 68,4 0 The leaves discolour owing to temperature fall in the autumn. 81,8 88,9 Limiting factors in photosynthesis are only light intensity and temperature. 74,6 92,3 The plant stores glucose for later use in seeds, roots and fruits. 87,4 81,5 Dotazník nOtázka 16 nVyber tvrzení, které vyjadřuje Tvé pocity při používání pracovních listů a komunikaci s portugalskými studenty. n Nadšení Spokojenost Neutrální Nuda Nechutˇ 34% 58% 6% 2% 0 eTwinning nProstředí připravené pro takové projekty, jako byl ten náš. nNajdete tam partnery i hotové prostředí. nMůžete i vyhrát. nJe nutné se s ním seznámit- školení. http://www.etwinning.net/cz/pub/index.htm http://desktop.etwinning.net/index.cfm A už zase umíte o kus víc!!! s17