Montessori pedagogika Geometrická tělesa s podstavci Zvukové válečky Puzzle – pět tvarů •alternativní výchovně vzdělávací program •Marie Montessori, počátek 20. století •podpora dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností •dítě je považováno za osobnost •aktivity dítě provádí pro uspokojení svých potřeb, nikoli vyučujícího • Principy •Podpora činnosti dítěte •Nenapomínání •Absence trestů •Neautoritativní, nenátlakový přístup •Učitel jako facilitátor •Materiální pomůcky s ohledem na věk a psychický vývoj dítěte •Zdravé sebevědomí, nelpění na pochvalách •Princip tzv. dělené odpovědnosti •Dítě si může vybírat pomůcky, materiály •Uspořádání třídy • • Didaktický materiál •Ohraničení, omezení (Dítě ví, kde pomůcka je, každá má svůj význam a místo. Od každé pomůcky je jen 1 kus – dítě se učí respektovat ostatní.) •Estetické kvality •Podněcování aktivity •Kontrola chyb (Pomůcka je sestavena tak, aby si dítě samo mohlo zkontrolovat správnost řešení.) Průběh dne •1. Fáze přípravy •Dítě hledá nějakou činnost, když ji nalezne, shromáždí předměty, připraví si pracovní místo •2. Fáze velké práce •Dítě se intenzivně věnuje vybrané práci tak dlouho, dokud nepocítí spokojenost •3. Fáze doznívání •Dítě zpracovává poznatky, objevy, hodnotí, zobecňuje, porovnává s ostatními. Uklidí všechny předměty a věnuje se opět něčemu dalšímu Video •https://vimeo.com/54941207 Děkujeme za pozornost Tereza Čejková Tereza Rambousková Eliška Truhlářová Zdroj: •Jan Průcha Aletrnativní školy a inovace ve vzdělávání • •http://montessorihracky.cz/16-tradicni-montessori-pomucky • •http://zsgajdosova.cz/dokumenty/pedagogika_monte.pdf • •