PROJEKTOVÁ VÝUKA BRTNÍČKOVÁ A., LIŠKA J., PEŘINOVÁ L. PROJEKTOVÁ VÝUKA u vznikla na přelomu 19./20. století uteoretický základ projektové výuky – John DEWEY (profesor filozofie, pedagogiky a psychologie, Chicago, USA) §vzorem „soustava domácnosti a okolí v minulosti“ §propojení školy se životem §škola má být součástí skutečného života a poskytovat žákům zkušenost §výchova nemá ovládat, ale vést a respektoval individualitu žákovy osobnosti uCíl výchovy a vzdělávání: snaha o přirozený vývoj a společenskou zdatnost (využití získaných zkušeností) „ gram zkušenosti je lepší než tuna teorie…Myšlení začíná tam, kde vznikají nějaké nesnáze….““ PROJEKTOVÁ VÝUKA uzakladatelem projektové výuky je William Heard KILPATRICK užáci se mají učit na základě rozhovoru a řešením problematických situací, nikoliv teoreticky (definice, pojmy) uZásady: uhlubší motivace usepjetí teorie s praxí uškola je místo, kde žák skutečně žije uPROJEKT= „ určitě a jasně navržený úkol, který můžeme předložiti žáku tak, aby se mu zdál životně důležitým, že se blíží skutečné činnosti v životě“ (Valenta In: Kratochvílová, 2006) uSchéma projektu: cíl projektu – plán projektu – realizace - zhodnocení CO JE TO PROJEKT? uPŘÍHODA (1936): §projekt je seskupení problémů §projekt je vlastní podnik žáků (dává vyučování cíl a přispívá k jeho životnosti) uVRÁNA (ředitel zlínských pokusných škol, 1938) uje podnik uje to žákův podnik uje to podnik, za jehož výsledky převzal žák odpovědnost uje to podnik, který jde za určitým cílem uMAŇÁK A ŠVEC (2003): „komplexní praktická úloha (problém, téma), spojen se životní realitou, kterou je nutno řešit teoretickou i praktickou činností, která vede k vytvoření adekvátního produktu.“ PŘEDNOSTI PROJEKTOVÉ VÝUKY uintegruje poznatky z různých předmětů, připravuje na řešení globálních problémů, pomáhá vidět věci v souvislostech a systému upomáhá získávat poznatky spojené s prožitkem a smyslovým vnímáním urespektuje individuální potřeby a možnosti žáka, jeho zájmy uvýrazně žáka aktivizuje a motivuje k učení umá úzký vztah k realitě života uumožňuje žákům pracovat v týmu a rozvíjí u nich pocit odpovědnosti urozvíjí žádoucí pracovní a studijní návyky TYPICKÉ RYSY PROJEKTOVÉ VÝUKY uje to žákovský projekt uovlivňují výběr tématu (vztahuje se k aktuálním otázkám a prostředí, ve kterém žáci žijí) uaktivně se zapojují, jsou zainteresováni - pracují na něm rádi (vnitřní motivace) uprojekt souvisí s mimoškolní činností ukonkrétní výsledky projektu – nejenom poznatky, ale i materiální produkty PŘEDNOSTI PROJEKTOVÉ VÝUKY uvnitřní motivace uaktivizace žáka urozvíjení kompetencí uk učení: studium pramenů, práce s informacemi, převzetí odpovědností za proces učení upracovní kompetence ukompetence k řešení problémů usociální a personální: tolerance, zodpovědnost uzažití opravdové zkušenosti uÚstředí zájmu- úkol, problém uČí je to podnik- žákův uVýstup- produkt (výsledek) je znám od začátku a žáky motivuje (vnitřní motivace) uMotivace žáka- vnitřní uČinnosti- nejsou detailně naplánované uRole učitele- poradce (v pozadí) uPožadavky na žáky- větší míra samostatnosti a tvořivosti, aktivita uPřístup k výuce- induktivní uPříprava- méně náročná, nemusí být detailní uPrůběh- náročný na flexibilitu učitele, nenáročný na řízení SOUHRN NEVÝHODY PROJEKTOVÉ VÝUKY učasová náročnost (přípravná i realizační část) unevytváří systematické znalosti uvyučování snadno ztrácí soustavnost a důkladnost JEDNOHODINOVÝ PROJEKT- filmový plakát uplakát lákající na animovaný film, jehož hlavní postavy představují patrony různých předmětů upříklady: víla matematiky tak bude vytvořena ze samých číslic a vzorečků, hastrman bude vládnout vodě a jejímu koloběhu v přírodě, princezna a král připomenou dějiny užáci se rozdělí do 4 skupin unejprve žáci diskutují o názvu, scénáři a hlavních postavách filmu upoté vytvoří plakát, který by diváky nalákal do kina u(zvážit rozpočet filmu, v jakém prostředí by se odehrával, pro jaké věkové kategorie by byl vhodný) uPrezentace a hodnocení jednotlivých projektů uDRAMATICKÁ A VÝTVARNÁ VÝCHOVA ZÁVĚR uzačlenění projektů smysluplně do ostatních forem vyučování ujestliže učitel zvažuje zařazení projektů do výuky, měl by kriticky uvažovat nejen o přednostech, ale i omezeních, která projektová výuka přináší unení dobré zařazovat projektovou výuku vždy a všude a za všech okolností uprojektové vyučování se může stát výrazně obohacujícím a radostným prvkem tradiční výuky v běžné škole Projektovou výuku…… Použité zdroje: -http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/P/Projektov%C3%A1_v%C3%Bduka -http://www.projektovavyuka.cz/ -http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-tipy/projektove-vyucovani-1