ALTERNATIVNÍ PEDAGOGIKA Waldorfská škola - Čerpá z antroposofie – práce s fyzickou, duševní a duchovní realitou - práce s křesťanskou naukou, karmou, inkarnací, reinkarnací a orientálními směry, s teorií psychologického vývoje a s teorií barev. - Zakladatel Rudolf Steiner Vhled duchovně rozvinutého učitele Vývojové potřeby žáka Stav svobody, samostatnost a zodpovědnost Žádné rozdíly mezi dětmi (ani věkové, ani sociální, ani materiální ani duševní) Etapy pro vzdělávání žáka: - 0 – 6/7 LET: vyrovnat se s tělem, se sebou samým a s přírodou, funkce těla – základ pro život - 6/7 – 13/14 LET: emocionální rovnováha, prožít a rozvinout cítění, schopnosti myšlení - 13/14 – 18/20 LET: Individualita, zdokonalení individuálních a kritických schopností, sebedisciplína nezávislost „vytvoření učebního plánu z člověka samotného“ JASNÉ, LOGICKÉ A TVOŘIVÉ MYŠLENÍ, POZITIVNÍ AKTIVITY PRÁCE PRO SEBE I DRUHÉ KULTURNÍ + PRACOVNÍ CÍLE MORÁLNÍ ODPOVĚDNOST UČITEL: vychovatel, musí mít svůj světový názor, poz. Hodnoty, spirituální pojetí života, láska k dětem a lidem X žádné urychlování vývoje a intelektu u dětí – nenásilný přechod myšlení z jednoho období do druhého !!! Důležité zásady: - koordinace a propojení učiva, praxe, umění, učení Učební pomůcky: - učitel a žáci si dělají výukové pomůcky sami, základní teorie se doplňuje až nakonec tematického celku ,,učitel je architekt kurikula a jeho realizace“ VÝUKA = EPOCHY, TÉMATICKÉ BLOKY (mohou trvat týdny i měsíce) - Důležité jsou řemeslné aktivity, umělecké činnosti a neustálé procvičování HRY, DISKUSE, SPOLUPRÁCE Cizí jazyky v pojetí Waldorfské pedagogiky 1. – 3. Třída: písně, hry, básničky, poslech a mluva jednoduchá, rytmus v CJ, krátké rozhovory, návaznosti pro lepší tvorbu slovní zásoby (plynulý přechod z mateřštiny nebo druhého CJ) 4. – 8. Třída: čtení a psaní, číst mají děti raději originály, navazující rozhovory, jednoduchý diktát, konverzace i pomocí gest a mimořečové reality (emoce), nepřekládat hned! Snaha vysvětlit slova či obsahy jinak je důležitější! APLIKACE POZNATKŮ Z CJ! ZÁBAVA, PŘESTUP OD JEDNODUCHÝCH POJMŮ KE SLOŽITĚJŠÍM! - NAPŘ. POJMENOVÁVÁNÍ PŘEDMĚTŮ A JEVŮ V MÍSTNOSTI - REAKCE NA KRÁTKÉ PŘÍKAZY - DŮLEŽITÁ JE POCHVALA PŘÍKLAD Z PRAXE: KOŠÍK - Učitel má v košíku různé předměty a postupně je vytahuje „pod rouškou tajemství“ (práce dětské fantazie) – děti jsou v pozoru !!!! ALTERNATIVA: barevné šátky (děti říkají barvu, k tomu básničku, přirovnávají barvu), školní pomůcky. Důležité je spojování tematických slov – PRINCIP NÁVAZNOSTI AKTIVITA A POHYB, RYTMUS A UKAZOVÁNÍ, PŘEDVÁDĚNÍ A VYSVĚTLOVÁNÍ, PROCVIČOVÁNÍ