PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI JARO 2015 Zuzana Kročáková Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 1. DOCHÁZKA ›Můžete mít dvě absence, jejichž důvody mohou být jakékoli (včetně praxe, nemoci, kocoviny…), nemusíte se omlouvat. ›Pokud se nemůžete zúčastnit svého semináře, můžete si jej tentýž týden přijít nahradit do jiné seminární skupiny. ›Semináře se konají v pondělí 11.10 v 34, 12.05 ve 42, v úterý 8.25 ve 41, 9.20 ve 24, ve středu v 9.15 v 66, 10. 15 ve 20, 11.10 ve 24 a 12.05 ve 24. ›Pokud Vaše absence překročí povolené dvě, budete mne o tom informovat do 14 dnů od této absence a požádáte si o zadání náhradní práce na 7477@mail.muni.cz Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 2. PRÁCE V SEMINÁŘI ›Aby byl seminář opravdu seminářem, chci, abyste mu v hodině věnovali plnou pozornost a myšlenkovou kapacitu. Přeju si, abyste diskutovali, ptali se a oponovali… ›…abyste mluvili o svých zkušenostech, vytvářeli si a přijímali nové úhly pohledu na známé věci. ›To by byla krása. › Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 3. DOMÁCÍ ÚKOLY ›Namísto rozsáhlejší seminární práce budete vypracovávat krátké domácí úkoly, které „ladí“ s tématy seminářů. ›Úkoly budou spočívat v myšlenkové a názorové reakci na text či video. Vaše zpracování bude souvislý text odborného charakteru. ›Podrobné zadání každého úkolu bude přidáváno do této prezentace. ›Úkoly odevzdáte v papírové (nikoli elektronické) podobě na nejbližším semináři. (Úkoly nelze odevzdávat zpětně, max. zpoždění je 1 týden.) ›Jde mi o obsah, takže stačí, budou-li psané rukou na důstojném kusu papíru (žádné hlavičky, logo univerzity, titulní strana, abstrakt v angličtině a poděkování rodičům). ›Na každém úkolu bude vaše jméno, číslo úkolu + označení skupiny, do níž patříte (např. út 9.20). › podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 4. ZAKONČENÍ SEMINÁŘE ›V případě, že odevzdáte méně než 8 domácích úkolů, vyhrazuji si právo zadat vám závěrečnou seminární práci. ›Seminář bude zakončen zápočtovou písemkou, jejímž hlavním účelem bude, abyste si připomněli, že jste chodili na seminář že se na něm něco dělo. ›Pokud budete mít nějaký problém, komunikujte se mnou včas. Jsem ochotná se s vámi na lecčems domluvit, pokud budete svou situaci řešit hned. Ale jsem velmi nevstřícná k prohlášením typu: „Já jsem nevěděl/a a já jsem myslel/a, že…“ na konci semestru. › TÉMATA SEMINÁŘE ›vnitřní motivace ›práce s cílem ›kultura zpětné vazby ›hodnocení, známkování ›udržování kázně ›zvládání vlastních emocí ›zvládání konfrontačních situací ›vztahy se žáky ›vědomé řízení třídy ›spolupráce s rodiči CÍLE SEMINÁŘE ›Vědomosti, dovednosti, zkušenosti, které vám v praxi pomohou: ›… nestát se krávou učitelkou ›… nebýt žákům nepřítelem, ale průvodcem, mentorem, facilitátorem učení, vzorem ›… vědomě řídit třídu ›… zvládnout svou vlastní frustraci a stres a nepřenášet je na děti ›… nepromarnit svou autoritu a udržet kázeň ›… vychovávat s respektem ›… mluvit s rodiči tak, abyste si byli vzájemně pomocníky ›… vzdělávat, nejen učit; nabízet, ne nutit ›… aby žáci chtěli, ne museli ›… hodnotit tak, aby to mělo pro žáky přínos ›… vybudovat ve třídě zdravé vztahy ›… hledat inspiraci, nechat si pomoci 1. domácí úkol z 16., 17. a 18. února ›Zaujměte stanovisko k následujícím tvrzením. Ke každému přidejte ano/ne/nemohu se rozhodnout. Pak si vyberte jedno, s nímž souhlasíte, jedno, s nímž nesouhlasíte, a jedno, kde jste se obtížně rozhodovali a své stanovisko (či váhání) zdůvodněte. ›Děti nemohou ve škole dělat jen to, co je baví. ›Známka je pro dítě odměnou, jako je mzda odměnou za práci dospělého. ›Všechny děti se musí učit totéž. ›Hlavní je, aby učitel uměl dobře vyložit látku a udržel si ve třídě disciplínu. ›Cílem vzdělávání je osvojení znalostí a dovedností. ›Odpovědnosti dítě naučíme tím, že jsme důslední a neustále je kontrolujeme. ›Odměny a tresty jsou důležitými prostředky výchovy a vzdělávání. ›Škola musí představovat pro dítě určitý stres: připravuje je tak nejlépe na život, kde také bude muset čelit stresu. ›Život je samá soutěž, proto se ve škole děti také musí učit obstát v soutěži. Kdyby škola nebyla povinná ›Jak by vypadala škola, do které byste chodili, i kdybyste nemuseli? ›Z jakých východisek ve svém návrhu vycházíte? › - co se rádi učíte? › - co ve škole potřebujete? › - za jakými učiteli byste rádi chodili? › - za jakých podmínek se vám dobře učí? › - co vás motivuje při učení? › - jaké vzdělání by měla škola poskytnout? › - co je v ní nenahraditelné, co se nemůžete naučit jinde? Motivace a učení ›Člověk je k učení předurčen, připraven, nastaven… ›Rodí se nedokonalý, aby se mohl učit. ›Učení mu poskytuje evoluční výhodu adaptace na vnější přírodní i sociální podmínky. ›Při pochopení věcí mozek vyplavuje endorfiny, učení nám přináší uspokojení. ›Tudíž není pravda, že kdyby děti nebyly k učení nuceny, nic by se nenaučily. › 3 S vnitřní motivace k učení ›SVOBODA ›= rádi se učíme to, co si sami vybereme, způsobem a v čase, který vyhovuje našemu způsobu práce s informacemi ›SMYSL ›= informace a dovednosti, které nám dávají smysl, připadají nám užitečné v nejširším smyslu slova, paměť dobře uchovává a my máme přirozenou touhu se je naučit ›SPOLUPRÁCE ›= učení je snazší, můžeme-li si zvolit sociální prostředí, v němž se učíme; přítomnost druhých nás motivuje a inspiruje ›Jana Nováčková: Mýty ve vzdělávání › › Jak funguje mozek? ›Jsme evolučně „odsouzeni“ učit se, to nám umožňuje přizpůsobit se a přežít. ›Mozek přemýšlí rád, při řešení problémů vyplavuje do krve endorfiny. ›Paměť je nastavena tak, že dobře uchovává věci, které nám dávají smysl, v nichž vidíme užitek. ›Smysl zároveň slouží jako motivace učit se. ›Dává nám to smysl, protože: üje to pro nás užitečné, přináší to nějaký zisk üzískáváme tím sociální kredit, status üvědění je moc, usnadňuje nám řešit problémy üvědět je exkluzivní a dává exkluzivitu svému nositeli …pro absentující ›Pokud byste chtěli zhlédnout krátký a intenzivní film o svobodné škole Sudbury Valley, na nějž jsme se dívali ve druhé hodině semináře, tady je: ›http://youtu.be/2pQyXgrXrIE › Co umožňuje svoboda při učení (se) übudovat a rozvíjet zodpovědnost (nejen) za vlastní učení a jeho výsledek F bez možnosti volby nevzniká pocit odpovědnosti, pouze poslušnost üzároveň vás odpovědnost za vlastní chování a jeho důsledky činí méně závislými na ostatních a jejich hodnocení F nečekáte, až za vás někdo něco zařídí, až za vás rozhodne, až vás za něco pochválí či odmění – víte, že je to na vás ühledat a rozvíjet vlastní potenciál F dosáhnout svého maxima – jednak si můžete vyzkoušet, k čemu máte dispozice, jednak pak můžete zkoušet jejich limity (neuspokojí vás dosažení „jedničky“) ünevytváří „mus“, nečiní z učení a poznávání nucenou povinnost F negeneruje odpor a potřebu úniku F nevytváří ostrou hranici mezi povinnostmi a volným časem, je prostě jen čas a je na mně, jak s ním hospodařím unschooling übudovat a rozvíjet zodpovědnost (nejen) za vlastní učení a jeho výsledek F bez možnosti volby nevzniká pocit odpovědnosti, pouze poslušnost üzároveň vás odpovědnost za vlastní chování a jeho důsledky činí méně závislými na ostatních a jejich hodnocení F nečekáte, až za vás někdo něco zařídí, až za vás rozhodne, až vás za něco pochválí či odmění – víte, že je to na vás ühledat a rozvíjet vlastní potenciál F dosáhnout svého maxima – jednak si můžete vyzkoušet, k čemu máte dispozice, jednak pak můžete zkoušet jejich limity (neuspokojí vás dosažení „jedničky“) ünevytváří „mus“, nečiní z učení a poznávání nucenou povinnost F negeneruje odpor a potřebu úniku F nevytváří ostrou hranici mezi povinnostmi a volným časem, je prostě jen čas a je na mně, jak s ním hospodařím Svobodné vzdělávání - unschooling ›„Tajemství vzdělávání je respekt vůči studentovi.“ › Ralph Waldo Emerson ›Někdy také zájmem řízené, dětmi řízené, přirozené, organické, eklektické, nebo sebe-řízené učení. Žijete a učíte se společně, následujete otázky a zájmy tak, jak přicházejí. › › ›Více na http://www.svobodauceni.cz/ › ›Článek o zkušenosti absolventa: ›http://www.svobodauceni.cz/clanek/moje-zkusenost-svobodne-vzdelavaneho-cloveka › 2. domácí úkol z 2., 3. a 4. března ›Přemýšlejte o tom, co student, který se vzdělává sám či ve škole typu Sudbury Valley, musí (u)dělat, aby se něco naučil, něčeho dosáhl. ›Uvažujte jak o denních či častých úkonech (i mentálních), tak o ojedinělých či jedinečných. ›Co mu to přináší? ›Co ho to naučí do života? ›Bude mít nějaký handicap? Jaký a proč? › ›Pokud byste hledali podněty, podívejte se na video: https://www.youtube.com/watch?v=5uV6hZ4b57g › ›Další texty a videa o svobodných školách a unschoolingu najdete na svobodauceni.cz 3. domácí úkol z 9., 10. a 11. března ›Přečtěte si článek na http://www.svobodauceni.cz/clanek/odmeny-a-chvaleni ›…a napište mi, jak to vidíte jako pedagogové a jaké jsou vaše zkušenosti z dětství. ›Zároveň se prosím „projděte“ po stránkách Svoboda učení a napište mi o konkrétních věcech, které vás tam zaujaly. ›